Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Svårslagen utsikt onekligen. :oops::) Tror jag får börja bege mig utanför liftsystemen ibland.
Från plattformen på toppen av Klein Matterhorn 3883m är utsikten också rätt bra. I klart väder ser man Monte Viso 180 km bort.
En annan fin punkt är toppen på Hohneck i Vogeserna, har stått där en kristallklar dag vid nyår och från vänster till höger ser man bl a Eiger, Mönch, Jungfrau, Matterhorn och Mont Blanc. Till Mont Blanc är det 245 km. Otroligt att man kan se så långt i rak luftlinje. Skulle normalt inte gå pga jordrundningen.
Ursäkta off-topic, ville bara dela med mig....

Från plattformen på toppen av Klein Matterhorn 3883m är utsikten också rätt bra. I klart väder ser man Monte Viso 180 km bort.
Jag vet, har tagit liften dit en gång! Min dotter fick örsprång i liften och höll på att frysa näsan av sig.
Vi skåningar föredrar kanske denna ref om himmelen:

Vad är då detta för åk? Eller iaf del av åk.
77A794EC-F010-41C2-9870-9A0BC098E238.png

Jag vet, har tagit liften dit en gång! Min dotter fick örsprång i liften och höll på att frysa näsan av sig.
Sommaren är en bra tid att besöka de höjderna, då är det normal vinter där uppe!
Har åkt sommarskidåkning 3 ggr i Zermatt vid Midsommar, och mellan 3500 och 3900m har det alltid varit pudersnö.

Sommaren är en bra tid att besöka de höjderna, då är det normal vinter där uppe!
Har åkt sommarskidåkning 3 ggr i Zermatt vid Midsommar, och mellan 3500 och 3900m har det alltid varit pudersnö.
Sist jag var uppe på Aiguille du midi var i september. Det var gott om japaner och andra turister i kön till kabinen som var klädda i kjolar och allmänna sommarkläder. Misstänker att de ångrade sig när de klev av på 3800möh...

Sist jag var uppe på Aiguille du midi var i september. Det var gott om japaner och andra turister i kön till kabinen som var klädda i kjolar och allmänna sommarkläder. Misstänker att de ångrade sig när de klev av på 3800möh...
Ha ha, ja dem kryllar det alltid av i Zermatt också, med lågskor upp i Klein Matterhornbahn.:rolleyes:
En gång träffade vi på en japansk familj som faktiskt hade skidor med sig, och när vi kom upp på Kl. Matterh. var det tjock dimma och de blev livrädda. Vi guidade dem ner till Trockener Steg och de bugade sig så djupt efteråt att jag trodde de tänkte äta upp snön...

Hmm… inga riktigt höga berg att ta sikte på.
Nog svårt om man inte varit just där och sett det "tyrolska" huset.

På väg hem från jobbet så ni får gissa ett tag. Närmaste stora ort går bra som namn på skidorten

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp