Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Global Warming!
Nedanstående bild är 30 år gammal. Den visar i bakgrunden en kraftfull och välmående glaciär med stora isbrott, isblock och sprickor.
Idag är allt av is som syns på bilden borta, endast sten och klippor finns att beskåda. Och detta på endast 30 år, om en generation till lär det inte finnas mycket kvar av Alpernas glaciärer - synnerligen deprimerande.
Här kommer gåtans fråga:
Exakt på vilken punkt/plats har jag stått när jag tog bilden?

Clip361_.JPG

Senast ändrad:
Då stod du vid Trockener Steg, efter att ha åkte hela vägen från Klein Matterhorn. Du bidde lite varm av den långa backen, så det var dags att ta av varma stället!.

Då stod du vid Trockener Steg, efter att ha åkte hela vägen från Klein Matterhorn. Du bidde lite varm av den långa backen, så det var dags att ta av varma stället!.
Galet om det är rätt, ur den aspekten att Trockner ligger på ~2900möh. Om glaciärerna smälter på den höjden, så lär ju alla som ligger på lägre höjd, gå ett tynande öde till mötes. Man blir lite ledsen i själen 😟

Galet om det är rätt, ur den aspekten att Trockner ligger på ~2900möh. Om glaciärerna smälter på den höjden, så lär ju alla som ligger på lägre höjd, gå ett tynande öde till mötes. Man blir lite ledsen i själen 😟
Ja så är det, det finns inte heller någon glaciär fram till Trockener Steg idag längre. Dessutom har Teodulgletscher tappat extremt mycket i tjocklek, för några årtionden sedan kunde man inte se Testa Grigia från Trockener Steg (glaciären skymde sikten).
Det är dock inte denna glaciären på min bild.

Står vid cafe "Grand Lac" Les Menuires /med vy över Les bossons glaciären

Senast ändrad:
Ny bild tillagd.
Tagen vid samma tillfälle och endast ca 20-30 meter från den första.
Avslöjar lite fler detaljer.

Vid restaurangen "le roc des Arces" i le Grand Bornand. Med vy bl a mot le Mont Blanc och div glaciärer bl a Glacier d Argentière.

För att kunna "bekämpa" Scandomaffian fick jag nyligen access till NORAD's (North American Aerospace Defense Command) nordliga satellite trackers. ;)
Röldal ser ju väldigt fint ut och ligger inte såå förtvivlat långt bort för en skåning. Man skulle säkert kunna kombinera det med ett besök på Gausta Skisenter. :)

Återkommer om en stund med en ny bildgåta (är på lunch).
Den här gången med anknytning till ett mer allvarsamt och aktuellt tema. 😟
Besøk Sauda og Haukelifjell Skisenter samtidigt

Där satt den!
Se bild nedan (ej min egen, men har varit där också nyligen, senast år 2019) hur det ser ut idag på samma plats! :cry:
Glaciären sträckte sig för 30 år sedan förbi Tuxer Fernerhaus och ner till ca 2600m, idag är det slut vid 2850-2900m.Trots snökanoner och skyddstäcken på sommaren. Eftersom toppen på glaciären ligger på 3250m, kan man ju räkna ut att den inte "matar på" så mycket is längre, och den kommer snart att försvinna.
Tuxer Gletscher är för övrigt det enda österrikiska skidområde som ännu kör året runt skidåkning, vid tiden för bilden fanns det åtta sådana skidområden i Österrike.

De första två bilderna är tagna när? Visst ser det vintrigt ut?
Kolla hur kort skuggan är - de är tagna Midsommarafton 1990! (men restaurangen på Tuxer Fernerhaus hade ingen sill...)
Din tur @KaitsuH!

Clip362_.JPG

Senast ändrad:
Tackar! Jag har varit där jag tror 15 år i rad varje höstlovsvecka, exakt veckan 43. I höstas var det första gången jag inte var där sedan 2006. Nu försöker jag hitta också nån bild med skidor.

Jap! Canale dell'Aquila, Punta Indren. Och, det var en dag före julafton! Först dumpade det ganska väl, sen var vädret som i april. Vi hade inte varit där tidigare, men skall dit absolut igen. Orestes hutte var en av de finaste skidhü
DSC_0473.JPG
tterna vi har sett. Och katten, eller var det ett lodjur?

P.S. Jag har en 90 euro Samsung telefon bara...Ingen fotoapparat.

antongunneberg, var så vänlig!

Senast ändrad:
Jap! Canale dell'Aquila, Punta Indren. Och, det var en dag före julafton! Först dumpade det ganska väl, sen var vädret som i april. Vi hade inte varit där tidigare, men skall dit absolut igen. Orestes hutte var en av de finaste skidhüVisa bilaga 7491tterna vi har sett. Och katten, eller vad det ett lodjur?
Den katten känner man absolut igen! Ny bild kommer strax!

Tillbaka
Topp