Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

När vi ändå är i Verbier, bjuckar jag tillbaks med ett annat åk där, vad heter detta åk?

1613059293002.png

Jaha, då säger jag Mont Fort ner mot Lac de Cleuson.

Näha, nu säger vinklarna mig att ni åkt från Rosablance och åker ner på östra sidan, men kan ni ha promenerat så långt?
Sjön man ser där nere är Lac des Dix.

Senast ändrad:
Jaha, då säger jag Mont Fort ner mot Lac de Cleuson.

Näha, nu säger vinklarna mig att ni åkt från Rosablance och åker ner på östra sidan, men kan ni ha promenerat så långt!
Bravissimo! Åket heter ju Rosablanche och är en klassisk och enkel tur. Dock var det första gången med "stighundar" för frugan, så hon fick ta av pjäxorna vid toppen en stund... Cirka två timmars hudande till toppen från startposition.
Åter till @PisteCarver

Bravissimo! Åket heter ju Rosablanche och är en klassisk och enkel tur. Dock var det första gången med "stighundar" för frugan, så hon fick ta av pjäxorna vid toppen en stund... Cirka två timmars hudande till toppen från startposition.
Åter till @PisteCarver
Tack!
Härlig bild med mäktiga berg i bakgrunden!
Jag har aldrig varit Verbier, så jag fuskar med NORAD support...;)
Jag förslår en kvällsmatpaus till ca kl. 19.

Gäller att det finns nåt som jag känner igen, och helst i Schweiz då, om jag ska ha en chans. Har bra topografiska kartor till hjälp då. ;)
Vill man se häftiga berg i Alperna ska man åka till Schweiz! ;)
(förutom Mont Blanc förstås)
Den där gången vi körde på sommaren från Täsch (Zermatt) och övernattade i St Anton, fortsatte vi sedan för att köra sommarskidor i Hintertux. Fast bergen där är upp till 3500m höga, såg de närmast "fjuttiga" ut när man precis hade varit i Zermatt.

Vill man se häftiga berg i Alperna ska man åka till Schweiz! ;)
(förutom Mont Blanc förstås)
Den där gången vi körde på sommaren från Täsch (Zermatt) och övernattade i St Anton, fortsatte vi sedan för att köra sommarskidor i Hintertux. Fast bergen där är upp till 3500m höga, såg de närmast "fjuttiga" ut när man precis hade varit i Zermatt.
3500m kan jag se från vardagsrummet vid fint väder, Tödi 3613m. :giggle:

I bilden ser vi några mäktiga berömda berg överdragna med tjocka glaciärer!
En imponerande syn som man inte glömmer.
Men frågan gäller inte bergen på bilden (bonus om man vill namnge dem ändå förstås) utan två stycken inte helt okända bergstoppar som ligger dolda bakom berget som skymtar fram i högerkanten.
Vilka två bergstoppar gäller det?
Och här "fjuttar" vi inte - inget under 4000m göre sig besvär!
(jag ska iväg och handla och återkopplar till era svar så fort jag är tillbaka)
Clip370_.JPG

Liskamm och Piramide Vincent
Eller bakom....det är kanske snarare Ludwigshöhe och Piramide Vincent du är ute efter?

Storpotaten är nog rätt ute men det är en rad berg bakom där.
Castor, Pollux, Breithorn. Roccia nera

Tillbaka
Topp