Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Här lägger man upp en bild på norra Europas mest kända skidberg men det krävs en Kalle i Schweiz för att gissa rätt!

Faktum är att Sveriges bästa offpiståk slutar vid den här fantastiska beachen:
drygt 1000m fallhöjd i nordsida 😉 (ändå hör man hör aldrig någon som åker här)

över till @Kalle_Luzern 🏆

Senast ändrad:
Oj, förlåt! Slängde in nåt på chans och kollade inte ens om det var rätt... Därav lite sen med ny bild. Strax bär det av till bergen, så räkna med att ha gott om tid på er.
Vad heter sjön?
049.JPG

Oeschinensee?

PS1. (Får känslan att många ger upp efter att potaten och/eller PC har lagt sina bud... men ibland har även de fel! ;) )
PS2. Denna bild lutar inte lika mycket som Kalles men det ser ganska likt ut ändå (är allergisk mot lutande bilder... :rolleyes: :) )

1615448078212.png

Senast ändrad:
Oeschinensee?

PS1. (Får känslan att många ger upp efter att potaten och/eller PC har lagt sina bud... men ibland har även de fel! ;) )
PS2. Denna bild lutar inte lika mycket som Kalles men det ser ganska likt ut ändå (är allergisk mot lutande bilder... :rolleyes: :) )

Visa bilaga 8517
Ja det är Oeschinensee! Blüemlisalp ovanför. Väldigt populärt utflyktsmål ovanför Kandersteg då det finns gondol som går nästan ända upp. Jag vandrade från tågstationen, både upp och ner.
Ber om ursäkt för lutandet @fredw :LOL: Ojämn mark skyller jag på.

OK, vi kör vidare på strandtemat. Ja, jag har tagit bilden (av tidningsomslaget...), ursäkta suddet.

1. Vilken strand är det på bilden? (den frågan är precis så lätt som man kan tro)
2. Vilken "killer" är det som texten syftar på? ("Spot the killer! It's not a shark, and it's not the sun")
3. Visa (eller förklara i text) var på bilden man anar denna "killer"?

IMG_5174.JPG

Bondi beach, kan det vara rip currents? ja förhoppningsvis mellan alla människor :D
1 och 2 är rätt, och jag tolkar ditt svar på fråga 3 som korrekt. Kan vara värt att känna till och känna igen. Rip currents, även kallade "rips" eller "rip tide".

Dessa strömmar tar livet av en hel del på världens stränder. De är dock lätta att hantera om man vet hur man ska göra (flyt med ut till strömmen avtar, simma sedan åt sidan och in igen, kämpa inte emot genom att försöka simma rakt in så du blir trött, de kommer inte att dra ner dig under vattnet...)

Alexanders tur! :)

IMG_5174 - Kopia.JPG

1 och 2 är rätt, och jag tolkar ditt svar på fråga 3 som korrekt. Kan vara värt att känna till och känna igen. Rip currents, även kallade "rips" eller "rip tide".

Dessa strömmar tar livet av en hel del på världens stränder. De är dock lätta att hantera om man vet hur man ska göra (flyt med ut till strömmen avtar, simma sedan åt sidan och in igen, kämpa inte emot genom att försöka simma rakt in så du blir trött, de kommer inte att dra ner dig under vattnet...)

Alexanders tur! :)

Visa bilaga 8522

Ska lägga på minnet och sno om jag måste hålla "Safety moment" i början av något möte på jobbet framåt sommaren. 😅 Strömmar inte bara relevant utomlands för övrigt, kan hända även vid svenska stränder...

Ska lägga på minnet och sno om jag måste hålla "Safety moment" i början av något möte på jobbet framåt sommaren. 😅 Strömmar inte bara relevant utomlands för övrigt, kan hända även vid svenska stränder...
Just det! Kallas tydligen "utströmmar" på svenska. Tycker att fenomenet är värt litet uppmärksamhet.

OK, vi kör vidare på strandtemat. Ja, jag har tagit bilden (av tidningsomslaget...), ursäkta suddet.

1. Vilken strand är det på bilden? (den frågan är precis så lätt som man kan tro)
2. Vilken "killer" är det som texten syftar på? ("Spot the killer! It's not a shark, and it's not the sun")
3. Visa (eller förklara i text) var på bilden man anar denna "killer"?

Visa bilaga 8520
Åreskutan.
Killern är Kabinbanan.
Kabin syns ej på bilden

Tack tack för det :)
EB55D41B-A473-466D-A157-76F6B408D4B8.jpeg

Vart befinner jag mig?
Vad heter toppen rakt fram i bild och hur hög är den?
Jag vill också ha namnet på legenden som förknippas med området.

Tarfala.
Fjället heter Kaskasapakte och är 2040 möh.
Legenden däremot? Ingen aning, det får någon annan knipa.

Nu jäklar ska väl inte PC:s satelliter och SP:s snabba Google-fingrar kunna hjälpa dem den här gången hoppas jag. Utan detta får bli klassisk ”gissa hejvilt-omgång” av typen 20 frågor där jag svarar ja eller nej.
Vart står dessa gubbar i ett plaströr??
1615460984955.jpeg

När gubbar går i barndom hamnar de i babyparken....Champorcher?
Nej.
16 frågor kvar....
(Måste säga att ni är inte speciellt vassa på ”20 frågor”....
Man brukar ju börja med rätt ”breda” frågor för att sedan zooma in mer och mer innan man kommer med själva gissningen. 😉)

Eftersom farten på frågorna inte är så hög här i tråden så kastar jag in en bild till @Ivo på hans legendariska kompis Ove som sov en hel säsong i Verbier på en trasig luftmadrass som han behövde gå upp och pumpa minst en gång varje natt.....
(Syns nästan på kroppshållningen även 20 år senare, eller???)
1615463245058.jpeg

Tillbaka
Topp