Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Bra gissat @kappakomplett ! Rhen-källan är det. Sjön heter Lai da Tuma (rätoromanska) eller Tomasee (tyska). Hade en bild från Oberalppass, där man parkerar om man gör en dagstur hit, med kopian av fyren som står vid utloppet i Holland redo som ledtråd. Behövdes inte. Här ocensurerat.
1616407502162.png

Som synes på stenen är det här även del av en flerdagarsvandring (Vier-Quellen-Weg) till fyra olika flodkällor runt Gotthard-området: Rhen, Ticino, Reuss och Rhône. När man väl är vid Rhône-källan är ju även Aares källa nära.

Senast ändrad:
På vinter krävs nog hudar, helt säkert. På sommaren kan man nog vandra från Gornergrat, men minst T4 enligt SAC-skalan som används. Antagligen pga glaciären. Blåa delarna T4, röda T3:
Visa bilaga 8817
Du kan hoppskejta också. Långt åk från Dufourspitze via hyttan ner till Zermatt. Vi skida från Zermatt via dalgången och över glaciären. Den gula linjen

Bilagor

• sketch1616408911620.png
    sketch1616408911620.png
    375.7 KB · Besök: 98
Senast ändrad:
Tackar! Gissningar är min enda chans i denna tråd! Här kommer en kanske inte alltför svår bildgåta, men på förekommen anledning... var är den här tagen?

Bilagor

• DSC01151.jpeg
    DSC01151.jpeg
    593.6 KB · Besök: 126
Alldeles för många Matterhorn på den bilden, troligen söder om Sveg men knappast Saalbach... Står över.

Ja, lite nedanför, där helikoptern landar. Man ser Schwartztor som avslutar Breithorn fint där på första bilden. Men från Monte Rosa var det relativt enkel åkning, det en annan nedfart än den som diskuterades ovan...

Tillbaka till Kalle!
Ni är väl en bra bit nedanför Dufourspitze?
Nere till höger i bilden är ju där Gornergletscher flyter ihop med Grenzgletscher.

Ni är väl en bra bit nedanför Dufourspitze?
Nere till höger i bilden är ju där Gornergletscher flyter ihop med Grenzgletscher.
Ja, det är nog en bit ner, där vi landade var det rätt plant, som på bilden här (allt för att prångla ut semesterbilder...) där Helmut samlar ihop styrkorna...

Bilagor

• DSC01141.jpeg
    DSC01141.jpeg
    403.6 KB · Besök: 90
Jag hade bestämt mig för att inte delta aktivt idag, men jag måste ju hjälpa dig att lösa gåtan. ;)
Det är Grand Chavalard från andra hållet jmf med igår. :)

Jag hade bestämt mig för att inte delta aktivt idag, men jag måste ju hjälpa dig att lösa gåtan. ;)
Det är Grand Chavalard från andra hållet jmf med igår. :)
Fantastiskt! Bestämde mig för en liten fuling. 😎
Chavalarden från just Ovronnaz-sidan. Inte lika snygg från detta hållet, men ändå en skönhet.
Ursäkta fulingen, men trust your feelings. Och kartan naturligtvis! :)

Dax igen för konungen av kartor och vinklar @PisteCarver

Fantastiskt! Bestämde mig för en liten fuling. 😎
Chavalarden från just Ovronnaz-sidan. Inte lika snygg från detta hållet, men ändå en skönhet.
Ursäkta fulingen, men trust your feelings. Och kartan naturligtvis! :)

Dax igen för konungen av kartor och vinklar @PisteCarver
Ja, det är ju inga lätta bildgåtor du lägger upp ibland!
Nu visade ju Grand Combin sitt ”lilla tryne” där till vänster, och det möjliggjorde ju det hela.
Det tar ca en halvtimme eller så innan nästa gåta kommer.
Det blir en glaciärfråga.:)

Ja, det är ju inga lätta bildgåtor du lägger upp ibland!
Nu visade ju Grand Combin sitt ”lilla tryne” där till vänster, och det möjliggjorde ju det hela.
Det tar ca en halvtimme eller så innan nästa gåta kommer.
Det blir en glaciärfråga.:)
Inbillade mig att det var vita berget där i bakgrunden, inte undra på att jag letade förgäves... :rolleyes: 🤦‍♂️

Först nu fattar jag namnet på den där pilsnern jag druckit en hel del av... 😂 Så mycket för mina tyskakunskaper. Pinsamt. Men tänk vad man lär sig i denna tråd! 👍🏼😄
Kul att du är tillbaka och fyller tråden med lagom mängd humor igen! (y)
Drick nu inte fler pilsner än att du bara ser ett Matterhorn i taget! :LOL:

Kl. 17.10 lägger jag upp en vy (tagen vid samma tillfälle) där man ser nedre delen av glaciären samt bergen i bakgrunden.
Var beredda på avtryckarknappen då!

Tillbaka
Topp