Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Inte riktigt som man tänker sig bergen i Chamonix, men med rätt vinkel så.... (y)

If you gotta go, you gotta go. Så vad heter platsen där herrarna blev tvungna att....go?

Visa bilaga 9292
Dålig fart här , så jag tänker högt....

Undrar ungefär hur höga bergen kan vara framför blottarna? Och är det plattland där bortom bergen precis?
Hmmm....från vilket håll skiner solen? Och det där taket....det påminner om....

Dålig fart här , så jag tänker högt....

Undrar ungefär hur höga bergen kan vara framför blottarna? Och är det plattland där bortom bergen precis?
Hmmm....från vilket håll skiner solen? Och det där taket....det påminner om....
Tänk att du alltid fotar eller filmar när folk pinkar.....
Märkligt!!! 🤔

Jag tror jag vet var ni är, men det räcker väl inte med skidort utan du vill väl ha namnet på den där "katedralen" också?

Är det Gula Floden i dalen därnere kanske?
Högst tveksamt. Möjligtvis med ett helt kompani syndare.
Nu har jag ju visserligen redan mer eller mindre sagt vilken ort det handlar om, men jag gödslar på med mer ledtrådar.
Plattlandet är den mäktiga Poslätten och på detta stället reser sig bergen ganska snabbt upp mot imponerande höjder, vilket tvingar moln att stiga och dumpa sin last. Vilket kan resultera i sjuka mängder med snö

Refugio citta di Vigevano
Ja ja ja....visst är det. Jag hade även godkänt Rifigio Guglielmina som, när det fortfarande fanns, endast låg några meter bort. Och här har nog många på FR glidit förbi skulle jag tro. Det är ju endast ett par stenkast från pisten så väldigt lättillgängligt.

1617913848396.png

Din bild @PisteCarver

Och här har nog många på FR glidit förbi skulle jag tro.
Inte jag, jag åker ju bara pist numera på gamla dar och gör färden osäker för övriga piståkare....😬
Edit: Aha, det är intill pisten. Har tyvärr aldrig varit i Monte Rosa Ski, har några gamla broschyrer därifrån, var på väg att planera en resa dit på 90-talet. Men det blev aldrig av....

Att det var ovanför Alagna var jag ganska säker på efter att ha kollat bergskonturerna. Dock inte helt lätt, inte särskilt distinkta konturer på bergen där i bakgrunden.... om du vänt dig om åt andra hållet hade det varit lite maffigare berg!:)
Att hitta det lilla kapellet var desto svårare.

Vill ni ha ett fjäll nu?

Då kör vi ett fjäll!
Jag vill ha namn och höjd på berget/fjälltoppen som sticker fram där bakom skogskammen i bakgrunden.
Jag kommer inte att godkänna namnet på hela fjällmassivet utan vill ha det specifika namnet på den markerade toppen. Detta namn är helt annorlunda än namnet på fjällmassivet, jag kan tänka mig att det härstammar från samiskan.
Clip1140_.jpg

Fy för satan, den tog du på 9 min!
Är du en "local" där uppe?
Ett riktigt snyggt fjäll med bra höjd är det, och det ser ut att ligga hur mycket snö som helst på det.
Tänk om det hade funnits liftar upp till den toppen....
Här en "ostörd" bild på Rusengälta som ju ingår i Skarsfjällsmassivet.
Din tur @FilipNorin !
1617916023826.png

Jämte är jag, men har inte varit Ramis så mycket faktiskt. Håller med om att det ser riktigt fint ut för skidåkning :)
Kommer ny bild snart, måste leta lite.

Ett riktigt snyggt fjäll med bra höjd är det, och det ser ut att ligga hur mycket snö som helst på det.
Din tur @FilipNorin !
Visa bilaga 9296

Kan det vara samma som Skarsfjället?

Wallander ser litet hus, vägar och kraftledningar... Sjöar. Mjukt rundade fjäll. En brun lådformad manick en bit ner. Flatljus utan skuggor. Hmm. Vackert! Det ser ut som norra Sverige.

Din tur @FilipNorin !
Visa bilaga 9296
Tagen från "Tusen" antar jag?

Hur faen kunde jag missa den?: jag var ju där för någon vecka sedan och la ut en bildgåta men nästan samma motiv..🥴
Vågar knappt fråga om även denna topp är välsignad med en helikopter! :)
Jag var där och nosade tidigt men liftspåren syntes dåligt på satellitkartorna. Sen hittade jag den här pistkartan, med en liten ensam lift vid ett fjäll i ovankanten...
Återkommer.

1617957580256.png

Tillbaka
Topp