Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ser fantastiskt ut för att vara oktober! Men antar att bilden har ett par år på nacken...
Den här har jag tänkt ha med ett tag för jag tycker berget är rätt snyggt. Vad heter det? Vilken bergstation har jag bakom ryggen? Ledtråd för alla vinkel-letare: mitten av juli och självklart med första gondolen upp.
1619197909219.png

Ok, ledtråd som borde hjälpa dem som varit med i tråden ett tag:
Bilden tagen förra sommaren. Jag tog tåget ner till grannorten, sen två kabiner upp till kammen jag står på. Efter vandringen, som slutade SV från den här punkten, åkte jag bergbana hem.

Ok, ledtråd som borde hjälpa dem som varit med i tråden ett tag:
Bilden tagen förra sommaren. Jag tog tåget ner till grannorten, sen två kabiner upp till kammen jag står på. Efter vandringen, som slutade SV från den här punkten, åkte jag bergbana hem.
Tror du är i Davos-Klosters och bergstopparna är Casanna och Gotschnagrat. Bergstationen vet jag inte.

Senast ändrad:
Ja, Casanna och stationen och kammen heter Gotschnagrat. Dit kabinen kommer upp från Klosters. Sen vandrade jag längs med ryggen på sydsidan av Casanna till Weissfluhjoch och tog bergbanan till Davos Dorf.
@RWD härnäst!

Ja, Casanna och stationen och kammen heter Gotschnagrat. Dit kabinen kommer upp från Klosters. Sen vandrade jag längs med ryggen på sydsidan av Casanna till Weissfluhjoch och tog bergbanan till Davos Dorf.
@RWD härnäst!
Trodde först du hade kommit upp från Davos och kom från Weissflujoch men insåg sen att du hade tagit dig ner där. Trodde jag hade ändrat Glorchnagrat till Grüenhorn, men glömde väl ”spara”

Senast ändrad:
Den var svår, såg på husen att det var södra Europa men det fanns för mycket att leta bland så jag väntade till att ledtråden Frankrike dök upp.:)
Finns väl ett skidområde på andra sidan också?

Då kör vi en ny bildgåta.
Vad heter den här lilla men mycket välkända bergstoppen?
1619277056022.png

Rätt!
Monte Cassino blev tyvärr skådeplats för ett av de dödligaste slagen under WW2 (jan-maj 1944) när de allierade rykte fram mot tyskarna som bildat försvarslinje nedanför berget.
Slaget krävde 75.000 soldaters liv varav 55.000 på den allierade sidan. Mycket har skrivits om nödvändigheten i detta i efterhand.
Ett annat tragiskt resultat var att de allierade bombningarna förvandlade det magnifika klostret på toppen och alla dess kulturskatter till grus och stoft. Klostret har sedan byggts upp igen.
Monte Cassino ligger intill motorvägen mellan Rom och Neapel.

Då är det din tur igen @Kalle_Luzern !

Rätt!
Monte Cassino blev tyvärr skådeplats för ett av de dödligaste slagen under WW2 (jan-maj 1944) när de allierade rykte fram mot tyskarna som bildat försvarslinje nedanför berget.
Slaget krävde 75.000 soldaters liv varav 55.000 på den allierade sidan. Mycket har skrivits om nödvändigheten i detta i efterhand.
Ett annat tragiskt resultat var att de allierade bombningarna förvandlade det magnifika klostret på toppen och alla dess kulturskatter till grus och stoft. Klostret har sedan byggts upp igen.
Monte Cassino ligger intill motorvägen mellan Rom och Neapel.

Då är det din tur igen @Kalle_Luzern !
Usch då, inget vidare! Tyvärr mycket galenskaper i mänsklighetens historia...
Här kommer en lätt en även om den kräver lite jobb. Kaiserwetter imorse så passar på med en dagsfärsk bild. ⛷️ :) Vad heter de två markerade topparna?
IMG_2646.jpg

Ser trevligare ut där än på Lidl där jag är nu.
Men Fleckistock till vänster och Sustenhorn till höger.
Precis, Stucklistock är en ca 100 m lägre förtopp till Fleckistock när man tittar norrifrån som i det här fallet. Passade på och turade Titlis imorse trots ganska frisk västlig vind, var ett tag sen sist så var kul. Snön fortfarande mestadels pulver uppe på glaciären, vi hittade lite skare längre ner när vi körde Steinberg, sorbetsnö sista biten. Solen värmer bra här nu, 20 grader vid apres ski på balkongen. ☀️🍻
Här är jag precis i sista branta biten innan själva toppen.
IMG_2673.JPG

@PisteCarver igen då om han har tid från Lidl. :LOL:

Ser fantastiskt ut, tyvärr inte samma utsikt här mellan butikshyllorna. :LOL:
@RWD får gärna ta nästa bildgåta eftersom jag inte är hemma.

Precis, Stucklistock är en ca 100 m lägre förtopp till Fleckistock när man tittar norrifrån som i det här fallet. Passade på och turade Titlis imorse trots ganska frisk västlig vind, var ett tag sen sist så var kul. Snön fortfarande mestadels pulver uppe på glaciären, vi hittade lite skare längre ner när vi körde Steinberg, sorbetsnö sista biten. Solen värmer bra här nu, 20 grader vid apres ski på balkongen. ☀️🍻
Visa bilaga 9664

Ser rejält brant ut där!😨

Aha! Jag trodde du åkte skidor där. :unsure:
Då är jag verkligen imponerad, du riskerade livet bara för att samla material till bildgåtorna!😲
Nej då, inte farligare än nåt annat vi brukar göra på berget. Säkert ofarligare än vad Ivo och SP höll på med där i rännan på Helags.
Passade på att ta några bilder på ställen där andra riskerar livet, se om jag kan få med någon av dem här så småningom. ;)

Visa bilaga 9664

ja det ser jag nu ja, när jag tittade lite noggrannare. Var lite snabb där. Ser riktigt fint ut.

Snödjup

Tillbaka
Topp