Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Här är fjället ur en annan vinkel
Screenshot_20210425-205049.png

Ja, det gick ju snabbt fastän bilden var från "fel" håll.
Så här ser den då ut från rätt håll.

Din tur @Kalle_Luzern !
Rom står på listan, se om man kommer dit någon gång...
Jag bjuder på en bild från, och gåta om, pister!
Två svarta pister som kommer ner där i bakgrunden. Den ena är uppkallad efter en legendar i pisterna. Vem?

026.png

Om det inte går oväntat fort kollar jag in imorrn bitti...

Bara slänger iväg på chansning Bernhard Russi från Andermatt.
Helt riktigt, Bernhard Russi Run är den högra pisten i bild. Startar på toppen av Gemsstock i Andermatt. Riktigt svart pist med långa ihållande branta partier. Kör man hela vägen till byn är det ca. 1500 fhm. Tog du det på legendaren eller kände du igen Gemsstock också?
Snabb retur till @PisteCarver då!

Helt riktigt, Bernhard Russi Run är den högra pisten i bild. Startar på toppen av Gemsstock i Andermatt. Riktigt svart pist med långa ihållande branta partier. Kör man hela vägen till byn är det ca. 1500 fhm. Tog du det på legendaren eller kände du igen Gemsstock också?
Snabb retur till @PisteCarver då!
Jag bara tog en ren chansning på Bernhard Russi som ju är en gammal legendar. Sedan kollade jag snabbt på Gemstocks pistkarta och såg att det var rätt.
Ska försöka att snabbt leta upp en skidbild i det allt magrare arkivet....

Rom står på listan, se om man kommer dit någon gång...
Jag bjuder på en bild från, och gåta om, pister!
Två svarta pister som kommer ner där i bakgrunden. Den ena är uppkallad efter en legendar i pisterna. Vem?

Visa bilaga 9680
Om det inte går oväntat fort kollar jag in imorrn bitti...
Ser fint ut på Gemstock!

Bernhard Russi var väl med och designade stötloppsbanan i Åre?
Finns ju ett Russi-Sprung där.

Senast ändrad:
Ledtråd:
@Ivo har sagt att mina bilder brukar vara från Tyrolen. Det stämmer delvis i det här fallet - vi står precis på gränsen mellan Tirol och en annan delstat (Bundesland).

Ser fint ut på Gemstock!

Bernhard Russi var väl med och designade stötloppsbanan i Åre?
Finns ju ett Russi-Sprung där.
Ja, Gemsstock är grymt fint! Bra fallhöjd, otroliga ytor att åka på. Pisterna är också helt ok, normalt bra preparerade. Nackdelen (och ibland fördelen för det blir mindre trångt på morgonen medan de mindre morgonpigga köar på parkeringen) är den relativt dåliga kapaciteten på kabinerna. Vet inte om det blivit bättre nu när de investerat så mycket på Oberalp, men förut blev det olidliga köer vid fint väder på helgerna under högsäsong.

Låter som att han måste haft ett finger med i spelet även i Åre då. Vet att han (om-)designat flera störtlopp, tex det för OS i Korea och tror även i Sochi.

Zillertal Arena, men var? Om inte Isskogelbahn, Karspitzbahn då? (isigaste pisterna jag har åkt i hela mitt liv var just där, aj fan det var roligt med en kort freestyle bräda.)

Hinner man igenom hela Zillertal Arena fram och tillbaka på en dag? Systemet är ju liksom litet sekventiellt upplagt. Var bor man bäst?

Rätt!
Bra taget, var nog inte helt lätt.
Vi står vid Laimach-Alm där vi precis ätit lunch. Deras specialitet är nygrillad kyckling som serveras på den stora panoramaterassen.

Din tur igen @Kalle_Luzern !
Utan ledtråden hade jag inte ens försökt hitta liften kan jag ärligt säga. 🤣

Vi hade ju några skidrelaterade järnvägsstationer. Var ligger den här?
008.JPG

Attans, kände just igen den där byggnaden däruppe på berget från en annan av Kalles bildgåtor från någon p-plats i Andermatt, eller är jag fel ute Kalle?

Hinner man igenom hela Zillertal Arena fram och tillbaka på en dag? Systemet är ju liksom litet sekventiellt upplagt. Var bor man bäst?
Ja, det gör man, men då missar man massor av bra skidåkning som finns på framför allt två ställen i systemet.
Men inte så mycket mer om man också vill ta en behaglig lunch på en av de fina panoramaterasserna (Seppi's am Isskogel eller Laimachalm t ex). Har man åkt upp från Zell am Ziller och valt att åka längst bort till Filzstein/Handlalm på Gerlosplatte så gäller det att beräkna tiden så att man hinner med 4er Krimml Express så man kommer över kammen ner till Zell am Ziller. Höll vi på att göra en gång och hinner man inte med den upp är det bara att åka ner till Gerlos igen och ta landvägen hem.
Hela Königsleiten har fantastiskt bra skidåkning. Sluttningarna på Zell am Ziller sidan är också bra (dock med mer folk). Här finns även en av Österrikes högsta fallhöjder (när det är snö hela vägen) på 1925 m.
Finast panorama och smöråkning har man i Gerlosområdet i mitten.

Om man enbart åker ner för Zillertal Arena bor man bäst i Gerlos mitt i, men det finns ju så mycket annat som Zillertal har att erbjuda och då är det bättre att välja och bo i Zell a. Z., Hippach eller Mayrhofen.
Åker man åker upp tidigt från Zell a. Z. och struntar i att åka ända bort till Gerlossplatte (tillför inget annat än känslan av att kunna åka långt bort ändå) så hinner man med några fina morgonåk i de sköna backarna på Zell a. Z. sidan, och några timmars åkning på Königsleiten innan det är dags att påbörja återfärden.
Frågar du fru PC så är detta det bästa skidområde man kan resa till (fast vår erfarenhet av Italien är ju begränsad).

Jep, i Bludenz Milka butik! Regnade så mycket i Stuben, så vi tog post bussen till Bludenz. Din tur igen.
Trist med regn, men då hade ni gott om mjölkchoklad att trösta er med sen! ;)
Här kommer en till bild från helgen. Den här kammen är i början av en känd tur, vad heter den? För oss som inte är så vågade av oss finns ett fint åk ner till höger. Vad kallas den varianten?
IMG_2659.jpg

Snödjup

Tillbaka
Topp