Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Byter till
Vitznauer-/Gersauerstock
Residents of both Vitznau and Gersau view this peak as their local mountain, which is why it is named after both towns.
Där kom det! Bra jobbat! (y):) Kör på @fredw
Fin rundvandring från Vitznau och tillbaka, ca. 1000 fhm upp och ner med fantastik utsikt över sjön och omkringliggande alper.

Nu börjar det bli svårt att hitta bilder med acceptabelt tema. Istället för att ge bort chansen så bjuder jag på denne lätte.

Vill ha namnet på den mest närliggande stora tätorten.

1619701315070.jpeg

Var är vi nu? Vill ha platsen, tyvärr finns inget kartnamn - så antingen om man vet det inofficiella namnet som används eller man beskriver så det framgår att man vet :) Bonuspoäng för vilken freeride-medlem som syns i bild!

DSC05703-Pano.jpg

Ledtråd: Bonuspoäng för namnen på de tre topparna som den här glaciären är utgångspunkt för.

Ledtråd 2: Det finns andra vägar upp hit och ner härifrån, men den enda som inte är antingen väldigt, väldigt lång eller väldigt avancerad går upp i den här rännan.
DSC05689.jpg

Det är Den Himmelske Freds Plass i Sørlyngen det är frågan om - utgångspunkten för standardvägarna upp på Store Lakselvtind, Tomastinden och Imbodentinden. Normalvägen för att komma hit går genom Tomasrenna. En spektakulär plats som bjuder på många möjligheter till fina skidåk - men för att komma hit och härifrån bör man vara bekväm i något brantare terräng - Tomasrenna är bortåt 40 grader brant i toppen! Freeride-medlemmen är en slamkrypare, kanske medlemmen som är mest anonym i förhållande till sin åkförmåga - @martinvilhelmsson .

Senast ändrad:
Inofficiella namnet? Nu förstår jag inte. Är det då inte Lille Piggtinden där bakom hjälten? Och destination Rasmustinden?

@Corin Lite mer precision tänker jag kräva :p

@macl Hamperokken har jag haft med förr, tänker jag ska låta bli att upprepa mig! Och jag står bakom kameran, så nej - det är inte jag framför ;)

@KaitsuH Nej, inte det!

Imagaisi. P.S. Ni visste väl, at där i Lyngen/Yykeä talar man kvenskt språk, som är en gammal variation av finska. Lyngen är Yykeä på kvenskt, och Kåfjord är Kaivuono. Så, jag har en egen fjord där!

Senast ändrad:
@KaitsuH Det börjar brännas rejält i gissningarna! Den glaciären har dock ett kartnamn (Steindalsbreen), så det är inte där :) Visste inte att kvänska var utbrett så långt väster ut, trodde man behövde djupare in i Finnmark innan det blev utbrett! Vet du om det är samma språk som meänkieli, eller är det ett "eget" språk?

@fredw Nej, så cool är jag inte :P

Lägger upp ny ledtråd i originalinlägget.

Helt korrekt! Den Himmelske Freds Plass kallas glaciären - utgångspunkten för standardvägarna upp på Store Lakselvtind, Tomastinden och Imbodentinden.
Hade aldrig gått utan ledtrådarna... 😅 Såg verkligen ut som coolt ställe att tura!
Mer berg och glaciär, men längre söderut. Var är den här bilden tagen? Räcker med namn på passet vägen går över!
1619765279865.png

Lätt och lätt vette tusan....men ibland prickar man rätt ändå.

Rotade lite i arkivet igår och då dök den här gamla bilden från tidigt 90-tal upp. Uppenbarligen står jag på en topp, men vilken topp är det?

1619768203546.png

Påminner om den gamla Cime de Caron kabinen som jag också har åkt med i början på 90-talet. Men jag trodde inte att du varit i Val Thorens?

Dôme des Rousses?
Edit. Verkar ibland heta Dôme des Petites Rousses... tror det är samma. En kabin där trillade ner 1989, åtta döda.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp