Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Abisko turiststation?
Japp, STF Abisko. Marknadsförs tydligen som det bästa stället att se norrsken, aurora borealis, på.

Ordet till Hawk100! Äntligen! :)

Edit: Hmmm en del av er andra har tydligen koll på var jag hållit hus! Den metoden skulle jag själv aaaaldrig använda! ;)

Han syntes nyss med kameran i högsta hugg i närheten av Nackstafjället i Sundsvall:

1620231268792.jpeg

Så, eftersom @Ivo verkar upptagen med att tura uppför jättesnöhögen i Sundsvall slänger jag in en bild ändå!

Från toppen på vilket berg norr om Sveg är bilden tagen?
1620232329574.jpeg

Idaho-potatisen sitter i utvisningsbåset under denna omgången eftersom han redan har gissat sig fram till den här toppen i en intern sms-konversation.....

Så, eftersom @Ivo verkar upptagen med att tura uppför jättesnöhögen i Sundsvall slänger jag in en bild ändå!

Från toppen på vilket berg norr om Sveg är bilden tagen?
Visa bilaga 9953
Idaho-potatisen sitter i utvisningsbåset under denna omgången eftersom han redan har gissat sig fram till den här toppen i en intern sms-konversation.....
Nu var du minsann bra mkt generösare med detaljerna än vad jag fick till hands. :cautious: 😛

Bilagor

• Screenshot_20210505_185544.jpg
    Screenshot_20210505_185544.jpg
    117.8 KB · Besök: 82
Senast ändrad:
Du är ju för djävligt vass @PisteCarver !!!
Helt rätt!!!
På vägen ner la vi lite för många svängar så vi borde egentligen suttit 10 dagar i karantän i Norge, men han tillbaks över gränsen innan Politien kom fram....
Visa bilaga 9958
Ser fint ut däruppe! (y)

Bilden för nästa bildgåta är tagen från vår rumsbalkong den 20:e juni något år.
Vilket hotell bodde vi på?
1620234485864.png

Starkt jobbat!
Var kanske inte så lätt, men jag tänkte att genom vad ni vet om mina resor, plus ledtråden med tågstationen i bilden, så borde det gå att lösa... och det gjorde det ju!
Vi minns ännu den här dagen, det spöregnade konstant och vi var nere i byn hela dagen - och på eftermiddagen börjar det att vrålsnöa den 20:e juni på 1445 möh!
Nästa dag var magisk uppe i Zermatt, bilderna nedan är tagna då. Nyfallen off-pist puder från 3800 möh till Midsommar! (jag åkte offpist då... ;) )

Din tur @Kalle_Luzern !
1620236211091.png

Starkt jobbat!
Var kanske inte så lätt, men jag tänkte att genom vad ni vet om mina resor, plus ledtråden med tågstationen i bilden, så borde det gå att lösa... och det gjorde det ju!
Vi minns ännu den här dagen, det spöregnade konstant och vi var nere i byn hela dagen - och på eftermiddagen börjar det att vrålsnöa den 20:e juni på 1445 möh!
Nästa dag var magisk uppe i Zermatt, bilderna nedan är tagna då. Nyfallen off-pist puder från 3800 möh till Midsommar! (jag åkte offpist då... ;) )

Din tur @Kalle_Luzern !
Grymt! Händer ju att det snöar rätt långt ner sent, men så sent i juni är ovanligt.
Tågstationen hjälpte helt klart vid letandet.

Var ju ett tag sen, så kör på gissa berget igen! Vad är namnet på den lilla knölen uppe till höger, och hur många möh är den?
1620236683584.png

Lurig vinkel, kan det vara Jungfrau och då förtoppen Wengen Jungfrau på 4089m som man ser framför huvudtoppen Jungfrau på 4158m?

Edit: Nej, det är fel, jag kommer snart med rätt svar.:)

Senast ändrad:
Det är Grosses Fiescherhorn 4048m. 🤓
Starkt jobbat, tänkte att den kunde bli lite klurig då dessa toppar göms och glöms bakom de bekanta bergen framför. :) Bilden tagen från Grindelwald så klart, upp i gapet mellan utlöparna från Schreckhorn (till vänster i bild) och Eiger (till höger). Toppen i mitten av bilden är Kleines Fiescherhorn (3895 m), även kallad Ochs. Imponerande vägg, Fiescherwand!

Din tur igen @PisteCarver !

Det är ju helt klart så att @Kalle_Luzern har flest häftiga bergsbilder!
Det tackar vi för att få ta del av. (y)

Jag ska ha en liten kaffestund här hemma nu, så om ca en halvtimme hittar jag någon ny bild. :coffee::)
Har en fin bild på G, måste först bara ta reda på exakt vad som är på den...:unsure:

Det är ju helt klart så att @Kalle_Luzern har flest häftiga bergsbilder!
Det tackar vi för att få ta del av. (y)

Jag ska ha en liten kaffestund här hemma nu, så om ca en halvtimme hittar jag någon ny bild. :coffee::)
Har en fin bild på G, måste först bara ta reda på exakt vad som är på den...:unsure:
Kul att det uppskattas! Jag tycker det är riktigt kul med variationen här och har lärt mig enormt mycket (sen om jag har någon nytta av den kunskapen någon annanstans låter jag vara osagt :ROFLMAO:).

Har fler fina både sommar- och vinterbilder på lager. :giggle:

Det har varit en hel del inlägg på forumet idag om sommarskidåkning, så jag serverar här ännu en läcker sommarskidbild som är tagen i början på juli månad!
(Det blir ju också en bra ledtråd!);)
Här ser ni en av våra grabbar i unga år, på just sommarskidåkning. Det är fru PC som har tagit bilden, och hon är en duktig fotograf tycker jag, men hon har inte lärt sig att man kapar inte bergstoppar!🤓
Det finns dock två höga och avlägsna berg som hon inte har kapat - vad heter de och hur höga är de? (från vänster till höger)
1620244409278.png

Mitt i natten lämpar sig väl vilda gissningar?
Passo Stelvio (enda stället i Südtirol jag åkt sommarskidåkning iaf)
Men vi var insvepta i dimma, så jag minns inga utsikter.
Dreisprachspitze ligger norrut? Dvs Piz da las Trais Linguas, 2843m
Och Piz Cotschen är en topp till, 3031 m.
Sen får de vilda utflykterna räcka. Nattinatti!

Senast ändrad:
Mitt i natten lämpar sig väl vilda gissningar?
Passo Stelvio (enda stället i Südtirol jag åkt sommarskidåkning iaf)
Men vi varinsvepta i dimma, så jag minns inga utsikter.
Dreisprachspitze ligger norrut? Dvs Piz da las Trais Linguas, 2843m
Och Piz Cotschen är en topp till, 3031 m.
Sen får de vilda utflykterna räcka. Nattinatti!
Det är inte rätt.
Jag sa att bergstopparna som efterfrågas ligger i Südtirol, men jag sa ingenting om skidområdet där bilden är tagen. ;)

Är det från Riepensattel tro…?
Nej, inte riktigt men det ser ju så ut.
Nu blir det ju en ledtråd till om jag säger mer, men det kan jag väl göra. ;)
Bilden är tagen från nedre delen av Olperer 9a, och skulle man fortsätta bara en liten bit till så kommer man ut i Riepensattel.
Nu är Riepensattel stängd på sommaren, men när vi åkte där de första gångerna (många år tidigare än den här bilden) så var den öppen även vid Midsommar. Det är (var) en sydglaciär så den var väldigt "slushig" jämfört med Gefrorene Wand t ex.
Olperer ligger i förmiddagssol så den blir också fort "slushig".
Gefrorene Wand 4 (röd) är den pist som håller snön kallast.

Senast ändrad:
Tillbaka, gissar igen, men mer informerat denna gång:
Turnerkamp/Cima di Campio 3418 möh??
Grande Mesule/Grosser Möseler 3480 möh??

Tillbaka, gissar igen, men mer informerat denna gång:
Turnerkamp/Cima di Campio 3418 möh??
Grande Mesule/Grosser Möseler 3480 möh??
Skulle inte du sova? ;)

Nej, Grosser Möseler ligger betydligt närmare (syns dock inte i den här bilden) och är en av topparna som bildar Alpenhauptkamm i den här delen av Alperna.

Kan det vara Durreck/Cima Dura (3135 m), och Hochgall/Monte Collalto (3436m)?
Edit: Nej, SP har dem, fast från höger till vänster. Schneebiger Nock heter Monte Nevoso på italienska.

Senast ändrad:
Fint, den var lite småklurig.
Vi tar en bild med tvivelaktig kvalitet - vad heter den spetsiga och ståtliga toppen?

1620283376451.png

Också väldigt likt, men nej.
Ni är inne på väldigt höga toppar, och jag håller med om att den ser väldigt hög ut....men i själva verket är den ca 1000 meter lägre än Dent d'Herens......
Vilket kanske inte gör det lättare då det kan vara vart som helst i alperna... :ROFLMAO:

Edit: Det är april och i dalarna luktar det härligt av kobajs och gräs. Det är varmt som tusan, över 20 grader, och slaskåkningen har nått nya nivåer.
I full mundering satt vi tidigare under dagen fast i en trång stå-ägglift i grannorten. En tämligen svettig upplevelse.
Här är vi på väg hem efter en full dag i nämnda grannort.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp