Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Tror jag hittade den på kartan, men inte en enda av de karttjänsterna jag kollat har något namn utskrivet. Vilken tjänst hittade ni namnet med? :unsure:
Jag hittade inte heller med mina "vanliga" karttjänster. Men kunde hitta ett vägnamn som slutade i viken som var enklare att ta hjälp av.

Trodde jag hade ett par till bra flygbilder. Men med risk för att peka ut fel berg och hamna i skamhörnan så kör vi på denna pärla istället.

1621332671830.png

Var är vi nu?

Trodde jag hade ett par till bra flygbilder. Men med risk för att peka ut fel berg och hamna i skamhörnan så kör vi på denna pärla istället.
Det var synd, fina flygbilder på berg hade varit trevligt.
Skicka dem gärna till mig via PM, så försöker jag hjälpa dig och stannar utanför tävlan på de bildgåtorna sedan.

Visst är det Bamberg! En fin liten pärla i norra Franken (enligt uppgift det område som är bryggeritätast per capita). Bland annat känt för sin fantastiska rököl.

Över till @Kalle_Luzern igen!
Ser fint ut! Öl är de ju bra på i de trakterna, kanske får åka upp och njuta av vyerna och det flytande guldet. ☺️🍺 Börjar bli lång lista med ställen att besöka från den här tråden! 😅

Vad heter toppstationen som syns i högra halvan av bilden? Vilket skidområde hör den till?
1621333876598.png

Planplatten och Meiringen-Hasliberg.

Om jag har rätt går bildgåtan till @dannedieharder !
Trodde nog du skulle hugga direkt, Wetterhorn igen i bakgrunden. Fotograferat ovanför Melchsee-Frutt! :LOL: Tittar man noga på skylten kan man läsa hur lång tid det tar att gå dit från den här punkten.

Då är det @dannedieharder som får komma med nästa gåta då. (y)

Kan du inte visa litet medlidande och åtminstone skriva ut ett frågetecken i slutet av dina svar? Bara för syns skull? 😂
Jo, förlåt.
Du förstår, att häromdagen så skrev @Ivo del Brallo att jag var en detroniserad mästare och att det fanns nya kungar i tråden.
Sådant väcker tävlingsdjävulen i mig....:LOL:;)

Från vänster till höger:
Vuoiddasriida
Jorba Gearbil
Stuor Gearbil?
Snyggt, helt rätt. Tänkte just om det skulle behövas några ledtrådar men där kom rätt person inseglandes.

Kul grej är att det ju bara skiljer en par meter mellan Jorba och Stour och sedan endast 250 höjdmeter till Vuiddas. Känns verkligen inte så varken på bilden eller i verkligheten.

Bilden är fotad underpåsklovet när jag och en vän gick en eftermiddagstur på Daskoriehppi.

Tar ju tid att rota rätt på nånting som är rimligt för folk att veta, har för stor ansamling riktigt konstiga toppar :p

Men vi tar en åk-bild, det känns det som det varit lite ont om i det sista! Vilken topp är det vi kör?
1621340506046.png

Som ledtråd på en gång skickar jag med bild från vägen upp:
1621340396675.png

Det är Gahperčohkka inne i Hunddalen vi kör efter att ha backat på rännan "Sörlänningen" som ligger på Ristačohkka - fjället i bakgrunden på andra bilden.

Senast ändrad:
Ouch kan inte låta bli. Spanstind.
edit: Eller nu gick det för fort. Får inte alls ihop det med bilden från uppgången så måste vara ngt annat fjäll:)

Senast ändrad:
Mycket riktigt Gummi, riktigt kul lift att köra korta puderåk under då snön lägger sig väldigt fint där och håller länge tack vare nordsidan.
Wixi har jag haft med, den med gula huvar. Honegg går upp till en bit ovanför den här liften, från andra hållet.
För att bjuda på lite riktiga berg, här en vy av liften när man kommer från Männlichen-hållet. ;)
031.JPG

Din tur @Ivo del Brallo !

Skulle kört den här igår på 17 mai.
Fick sån enorm Norgelängtan så jag kollade webcam från mitt favvoställe och tog en screenshot.
Så här såg det ut där igår.
Vad heter berget till vänster i bild?

Bilagor

• 6C071AE2-2145-40BF-8334-787803BFA838.png
    6C071AE2-2145-40BF-8334-787803BFA838.png
    449.4 KB · Besök: 97
jodå, det borde vara Ågottind (hade inte kollat innan..)
Jag har dock aldrig hört om någon som varit uppe på den (troligtvis för att det finns så många högre/bättre toppar i området).
Sjön ligger på 17möh och flera av topparna mäter 1800m rätt ner mot sjön.
Längst in i Eikesdalen ligger fö. Europas högsta vattenfall.
Vackrare plats finns inte!

över till @macl då!

Snödjup

Tillbaka
Topp