Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter staden? Ledtråd, vi är söder om Sveg och ekvatorn

IMGP1092.JPG

IMGP1095.JPG

Senast ändrad:
Det är korrekt. Jag passerade Buenos Aires på väg till Las Lenas. Argentina måste för övrigt ha världens mest bekväma nattbussar.
Din tur @Kalle_Luzern

Kanske är något med bussarna i Sydamerika. I Chile på långfärdsbuss fick man en meny att beställa mat ifrån, sen stoppade bussen vid en restaurang och plockade upp nybakta empanadas. 👌

Här har vi frugan med några locals. Tre frågor kräver tre svar.
Vad kallas platsen?
Vad är strecket?
Vad är "hemligheten"?

1621572716328.png

Ekvatormonumentet i Ciudad Mitad del Mundo, Equador. Strecket markerar alltså ekvatorn.
"Hemligheten" då... :unsure: Moderna mätningar med GPS visar att ekvatorn faktiskt ligger 240 m N om linjen?
Edit: va fan här lägger man tid på emojis och elände och blir därmed tvåa. 🤬

Ekvatormonumentet i Ciudad Mitad del Mundo, Equador. Strecket markerar alltså ekvatorn.
"Hemligheten" då... :unsure: Moderna mätningar med GPS visar att ekvatorn faktiskt ligger 240 m N om linjen?
Edit: va fan här lägger man tid på emojis och elände och blir därmed tvåa. 🤬
Som tröst tänkte jag ge bort nästa bild till nån som faktiskt postar en skidbild, så se till att vara förberedd med nånting bra ska du nog se att det inte spelar någon roll (ifall det är rätt) ;)

Equator Monument - den gula linjen är inte ekvatorn, vilket väl också är hemligheten tänker jag?
Exactemente! En liten turistfälla med den gula linjen som sägs vara ekvatorn, men i själva verket inte är det.
Ändock en trevlig plats att besöka med uppvisningar av indianerna, trevliga restauranger och stånd med hantverk från the "locals".

Din bild @RandoScando

Senast ändrad:
Låtom oss styra upp lite på innehållet i den här tråden!

Först till kvarn som postar en skidbild - gärna åkning!​

Inte Skiers right om Bellecote-gondolen, och inte heller Nant de Bellecote - även mer känd som Couloir Canadienne. Vilket för övrigt är ett mycket trevligt åk.
Ingen hudning eller klättring har gjorts för detta åk, vilket gör det hela så mkt mer märkligt, eftersom det alltid är orört.....
Obs, det är inte uppe på Bellecote över huvud taget.

Från Roche de Mio mellan pisterna och tillbaka till Carella-liften?
Utgångspunkten är Roche De Mio, men nej, vi landar inte vid Carella-liften. Att från Roche De Mio skråa ut skiers left under Pointe du Tougne för att avsluta nere vid Carella-liften är dock ett väldigt populärt åk när det puffat lite.

Utgångspunkten är Roche De Mio, men nej, vi landar inte vid Carella-liften. Att från Roche De Mio skråa ut skiers left under Pointe du Tougne för att avsluta nere vid Carella-liften är dock ett väldigt populärt åk när det puffat lite.
Hmm, knivigt. Ner till Inversens-liften på något sätt runt pisterna där? Fattar jag rätt att det även kommer tillbaka till lift utan alltför mycket vandring/taxi/buss?

Ner till Inversens-liften på något sätt runt pisterna där?
Nope.

Fattar jag rätt att det även kommer tillbaka till lift utan alltför mycket vandring/taxi/buss?
Det har jag nog aldrig sagt något om.....

Då har ni startat från Roche De Mio följt ryggen mot Pointe du Tougne och sedan skidat ner i dalen. Kanske? Ingen aning om slutet är skidbart.

edit: bilden är då tagen just nedanför insteget i åket

Då har ni startat från Roche De Mio följt ryggen mot Pointe du Tougne och sedan skidat ner i dalen. Kanske? Ingen aning om slutet är skidbart.

edit: bilden är då tagen just nedanför insteget i åket
Tänker nästan samma, fast skråa skier's right (västerut) längs ryggen och sen förbi Roc de Serac. Kanske tom går att komma ner mot Rossa-liften?

Helt riktigt! För att vara övertydlig..gult är skrå medans den blå är själva åket. Innan avslutande skrået är det en liten knix, men absolut inget övermäktigt. I övrigt ett väldigt enkelt och trevligt åk som aldrig åks. Antagligen för att man hamnar lite avsides och måste ta bussen tillbaks.

Och precis som du säger är bilden tagen precis i början av åket, och således ser man toppen Pointe Du Tougne.

1621584822053.png

Tillbaka
Topp