Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hoppades att du skulle hålla dig borta ett tag till, får se om någon annan nappar på betet och iaf börjar gissa lite.
Är ju fint med lite åkbilder, så tänkte att det gott kan få ta lite tid att lösa gåtorna!

... och så ska precis hoppa in i Sir Gallivant (campern) och köra till Lofoten för att starta klättersäsongen, så kommer inte ha väldigt mycket tid att lägga på "övervakning" av någon bildgåta den kommande tiden xD

Är ju fint med lite åkbilder, så tänkte att det gott kan få ta lite tid att lösa gåtorna!

... och så ska precis hoppa in i Sir Gallivant (campern) och köra till Lofoten för att starta klättersäsongen, så kommer inte ha väldigt mycket tid att lägga på "övervakning" av någon bildgåta den kommande tiden xD
Stackare...!!! 😉

Men kom igen nu, en ledtråd har ju @RandoScando redan droppat. En annan är att berget från en annan synvinkel ser fullkomligt oåkbart ut. Sista biten till toppen bestigs till fots (lägger strax till en bild på själva topp-pitchen i bildgåtan)

Men kom igen nu, en ledtråd har ju @RandoScando redan droppat. En annan är att berget från en annan synvinkel ser fullkomligt oåkbart ut. Sista biten till toppen bestigs till fots (lägger strax till en bild på själva topp-pitchen i bildgåtan)
Den här bilden är ungefär 10ggr svårare än den svåraste jag har lagt upp. Jag har många bilder på lager om det är denna nivån som är lagom.;)

Vist är det Rombakstøtta. Narviks eget "nationalsfjäll". Bjuder på cirka 1100 fhm fin skidåkning. Denna tur (en av många genom åren) var en annadag påsk och vi valde att åka en liten variant på normalvägen ner. Snön var lite smörig på sydsidan men gudomligt fluffig längre ner i åket där man vänder över till nord/nordost.

Den här bilden är ungefär 10ggr svårare än den svåraste jag har lagt upp. Jag har många bilder på lager om det är denna nivån som är lagom.;)
Var rätt säker på att denna skulle vara lätt (även om @RandoScando inte hade varit i tråden). Måste vara ruskigt många forummedlemmar som sett utsikten på första bilden). Särskilt då den följer med en under ca en timme på vägen upp.

Vad heter skidstället? Nu med en ny bild
8545D0E1-23C2-469C-BA6C-C83A63058B22.jpeg
6ECD5E8D-33A5-443D-8253-8FB5270CFE14.jpeg

Senast ändrad:
80% av alpbilderna är helt omöjliga för mig. Lever som en parasit på övrigas gissningar och kompletterar med våldsgooglingar och kartsök. :cool:
Funkar bra även för mig, som varken är särskilt hemma vare sig i alperna eller i fjällen och opererar utan både Fetmapp och Bergsfecks. Associationsförmåga, googlevana och ihärdighet är mina vapen. Slår till snabbt som en psykotisk lämmel när andra jobbar eller vacklar omkring med morgonkaffet i handen.

Funkar bra även för mig, som varken är särskilt hemma vare sig i alperna eller i fjällen och opererar utan både Fetmapp och Bergsfecks. Associationsförmåga, googlevana och ihärdighet är mina vapen. Slår till snabbt som en psykotisk lämmel när andra jobbar eller vacklar omkring med morgonkaffet i handen.
Jag svarar bara på sånt som jag har sett tidigare och kommer ihåg.....🤥

Hmm, granskog relativt högt upp mot en 1700 meters topp och vi står söder(ish) om massivet. Rätt bra med snö och solen står lågt så ser ut att vara rätt tidigt på året. Med senaste ledtråden så bör vi vara i grannlandet i väster. Där slutar min kunskap.

Senast ändrad:
Mycket bra @KaitsuH. Pärlan Sainte Foy eller St Foy som ruvar på åkning större än man tror vid första anblicken. Har varit där tre gånger på längre vistelser och aldrig blivit besviken.

I andra bilden ser man ostsidan av Aiguille Rouge (Les Arcs) som bjuder på riktigt fina långa åk.

Tack! Har inte hunnit med på veckan, för mycket allt. Jag har bara hört mycket av St Foy. Nu har jag en mycket mycket dålig sommar bild, tagen på första veckan av juni. Var är vi, eller vad heter fjorden där bakom fr
SAM_0197.jpeg
un?

Snödjup

Tillbaka
Topp