Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Oldenhorn då?
Typiska Diablerets berg i alla fall.
Klassiska Oldenhorn är det ja. Ser högre ut än vad det egentligen är skulle jag vilja påstå - "endast" 3123 m. Mycket välkänd silhuett i Les Diablerets.
1621846156648.png

Din tur @PisteCarver

Så skall en slipsten dras. Satt precis och skrev lite ledtråd här, men det behövdes ju inte.
Känt som återkommande tävlingsberg för diverse freeride-tävlingar. Även halvkänt som notoriskt lavinberg.

Din bild @Kalle_Luzern
Ser brant ut, skulle nog inte ge mig på att åka där! 😅 Där de kör Nendaz FWQ alltså?

Apropå åkning, bjuder på två bilder från igår. Var bästa majåkningen jag haft iaf... :cool: Idag var det mesta redan betongsnö igen. Vad kallas åket?
IMG_2701.jpg

IMG_2702.jpg

Rätt brant på första bilden, eller hur?
Tror jag stod lite snett och lutningen därför något överdriven, men finns rejält branta partier man åker igenom i åket (över 40 grader). Galtiberg åkte folk också i lördags, men får ha med vandringsskorna då eftersom man hamnar i dalen! Inget för mig. ;)
Hmm kan det vara Steinberg
Ja, Steinberg så klart. Fantastiska förhållanden alla 1300 fhm igår med 15-20 cm puder som kommit över natt. Men redan i andra varvet så började det bli kramsnö i solen i de lägre delarna.

Din tur @dannedieharder !

Var är bilden tagen ifrån?
Den är tagen från högsta punkten i Norefjell (toppstationen på Ravneåsliften 1188 möh). Därifrån har man skandinaviens högsta liftburna fallhöjd på 1010 meter som kan åkas i ett svep ner till dalstationen.
Sittliften upp från dalen har 600 fhm och flera bra nerfarter. Alpina OS backarna 1952.

Visst är det Kittelfjäll, denna Västerbottens pärla som verkligen kan vara himmel eller helvete beroende på snökvalitet. Just denna januarihelg 2004 definitivt mot himmelsidan. I bild ses delar av skiers-right flanken av åket Stor-grova.

Over to you @Bgn

Som jag trodde var det en enkel en för rutinerade bergspanare. Det är Mt Hood i oregon, där det finns skidåkning och nere i Hood river finns det riktigt bra vindsurfing och forspaddling. Din tur @STORPOTATEN

Här kommer en hel massa skönheter. Men jag är en enkel man, jag nöjer mig med namnet på bara en av giganterna.
Och så namnet på den lite mindre precis framför för att göra det lite klurigare.

1621862025011.png

Då följer jag upp med en topp jag också, och för att härmas lite vill jag ha namnet på förtoppen till vänster också! ;)
DSC00748.png

Då bjuder jag på en bild som får en att längta efter snö fastän att det snart är sommar!
Vad heter sittliften?
1621866474112.png

Tillbaka
Topp