Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Skämt åsido, men kan det vara så att vattennivån har sänkts och istäcket har träffat på en sten?
Vilken sjö det är har jag ingen aning om.

Ja så där brukar det väl se ut i diverse vattendrag norrut på vårkanten, när vattnet under har runnit undan. Har själv sett det väldigt framträdande vid Fryken så jag drar till ned det.

Skämt åsido, men kan det vara så att vattennivån har sänkts och istäcket har träffat på en sten?
Vilken sjö det är har jag ingen aning om.
Mycket riktigt - varje år när isen lagt sig tömmer man sjön på vatten och det blir då endast vatten kvar i de vattendrag som rinner genom sjön. Isen faller pladask och där de träffar på stora stenar, vilket det finns gott om, skapas dessa "is-kratrar". All fisk samlas i älvfårorna och skapar ett fantastiskt pimpelfiske. Nåja, en hel del fisk fastnar säkert i vattenpölar som sedan bottenfryser och fisken går en kvalfull död till mötes. Heja vattenkraft....

Så vad heter sjön? Well, det finns tre större åar/älvar som rinner ner i sjön...

Upp till 11 m kan Svegsjöns vattenstånd ändras läste jag! Lärde man sig nåt nytt igen. :)

Kör på en nästan dagsfärsk bild, lite lätt zoomad... Vad heter det stora vita berget i mitten av bilden, och vad är höjden?
IMG_2704.jpg

Krönten?

Snygg p-plats/återvinningsstation, för övrigt... ;) Antagligen är den där bilden nog tagen avsedd för just denna tråd?

Krönten?

Snygg p-plats/återvinningsstation, för övrigt... ;) Antagligen är den där bilden nog tagen avsedd för just denna tråd?
Rätt tänkt! Men inte rätt svar. Tog den medan jag väntade på att få ett stick i axeln, ändamålsenlig förplats vid Mässan/Fotbolsstadion här i stan. ;)

Nä, jag har rätt.🤓
Menar du Gräfimattnollen 2034m som är en del av samma kamm kanske?
Det har du i så fall inte specificerat.;)

Nä, jag har rätt.🤓
Menar du Gräfimattnollen 2034m som är en del av samma kamm kanske?
Det har du i så fall inte specificerat.;)
Hmm, blir ju lite osäker nu när jag kollar igen. :oops: Tror inte Arvigrat har en så stor vit vägg, speciellt inte så här års. Live var jag helt säker på att det är en annan topp...
Låt oss gå med Arvigrat. 🥴

Hmm, blir ju lite osäker nu när jag kollar igen. :oops: Tror inte Arvigrat har en så stor vit vägg, speciellt inte så här års. Live var jag helt säker på att det är en annan topp...
Väldigt likt Arvigrat när jag kollade Fatmap, så slutade leta efter PC:s gissning.
Men som sagt förvånad att det var snö där fortfarande

Stanserhorn till vänster eller?

Köper att @PisteCarver får den för han har säkert rätt men den stora frågan är ju vad du trodde att det var:) Titlis? Graustock?

Det är Arvigrat, Titlis ligger gömt till vänster om och 20 km bakom Stanserhornkammen.
Inte så konstigt att det är snö kvar, det är en nordsluttning.

Här får man minsann kämpa för att få rätt!:LOL:;)

Köper att @PisteCarver får den för han har säker rätt men den stora frågan är ju vad du trodde att det var:) Titlis?
Var rätt säker på Reissend Nollen, 3002 m. Ser den ju rätt ofta på nära håll, och vinkeln stämmer när jag drar på kartan. Får ta med kikare nästa gång jag ska dit om 4 veckor och kolla. :rolleyes: Hade ju snöat rätt långt ner natten innan så var nog vitare på Arvigrat än väntat.

Var rätt säker på Reissend Nollen, 3002 m. Ser den ju rätt ofta på nära håll, och vinkeln stämmer när jag drar på kartan. Får ta med kikare nästa gång jag ska dit om 4 veckor och kolla. :rolleyes: Hade ju snöat rätt långt ner natten innan så var nog vitare på Arvigrat än väntat.
Det är "sehr unmöglich" eftersom Reisend Nollen ligger strax till vänster om toppen på Stanserhorn därifrån du har tagit bilden. Den ligger dessutom 23 km bakom Stanserhornkammen.

Tillbaka
Topp