Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Visst är det Frostisen, både glaciär, fjäll och topp (1724 m) har samma namn. Bjuder på ca 1700 fhm.

I detta fall fotat från Rånkeipens topp en aprildag för några år sedan. Bakom Frostisen gömmer sig som Bgn listade ut Gagnesaxla med sin ränna.

Take it away @fredw

Visst är det Frostisen, både glaciär, fjäll och topp (1724 m) har samma namn. Bjuder på ca 1700 fhm.

I detta fall fotat från Rånkeipens topp en aprildag för några år sedan. Bakom Frostisen gömmer sig som Bgn listade ut Gagnesaxla med sin ränna.

Take it away @fredw
Har du varit uppe där också?
Jaha då blir det till att hitta något spännande, med snö på helst.

Näha. Det bidde ingen snö, det bidde strand istället. Men det brukar ju gå bra. Och det är faktiskt 1 juni idag!

Mannen på bilden (det är en teckning) har synts i internationella och svenska nyheter då och då, senast idag på en stor internationell nyhetsplats faktiskt. Han har nära koppling till en plats som avbildas på den andra bilden (tagen av mig) där fru fredw doppar fossingarna i plurret.

Vad kallas mannen? Och/eller platsen? Och/eller vad har han för koppling till den plats som markeras med en pil på bilden? Ni får rätt när/om jag förstår att ni har fattat vad det är frågan om.

1622558671689.png

unnamed.jpg

Kan mannen heta/kallas Tamám Shud Man och stranden Somerton Park Beach?
Helt korrekt, eller the "Somerton Man" i folkmun. Det finns hur mycket som helst om detta mysterium på internet att läsa. Det handlar alltså om en välklädd man som 1948 hittades död på en strand utanför Adelaide, utan tecken på yttre våld etc. Som om han lagt sig ner för att vila (nästan exakt vid pilen på min bild, det ser litet annorlunda ut idag).

1622559969559.png

Egendomligt nog har man inte lyckats förstå vem han var eller vad han gjorde där. Och hans väska var fylld med en del egendomliga ledtrådar. Artikel t ex i CNN idag:

Mer här:

Snowgod, din tur!

Då är jag säker på svaret.... 🤓
Ortler till vänster och Cima de Piazzi till höger.
Tur för mig att vi är överens. :cool: Ortler (3905 m) var ju beställt, så inte oväntat att du tog det snabbt. Högst inte bara i Südtirol, utan i hela Tirol. Ser även Ortlers ganska kända grannar Monte Zebrù (3740 m) och Königspitze/Il Gran Zebrù (3859 m) till höger om Ortler. Cima de Piazzi kan jag inga historier om, men med 3439 m och glaciär ändå ett berg som sticker ut lite.
Bilden tagen från Flüela Schwarzhorn (igen).

Över till @PisteCarver igen!

Har aldrig sett Ortler från den vinkeln, bara från nord/nordöst där det ser annorlunda ut - bara en hög klippvägg.
Är upptagen just nu, fritt fram för vem som helst att lägga upp en bild.
Efter kl 23 lägger jag upp en ifall ingen nappar.

Har aldrig sett Ortler från den vinkeln, bara från nord/nordöst där det ser annorlunda ut - bara en hög klippvägg.
Är upptagen just nu, fritt fram för vem som helst att lägga upp en bild.
Efter kl 23 lägger jag upp en ifall ingen nappar.
Aha, ser jag nu ja. Från NV som på bilden får man ju bra vy mot glaciären.
Jag vill inte ha nattskiftet, kollar in vad som bjuds imorrn bitti. ;)

nu blev gissningarna alldeles för vilda. ni har ju ledtrådar:
samma höjd som Åreskutan (predikstolen är ju 300m högre!).
närheten till en barnvänlig badplats (Jämtlands finaste sandstrand!)

Detta fyr finns någonstans i sthlm:s skärgård. På platsen/ön finns en sevärdheter. Vad heter ön?
Skärmavbild 2021-06-02 kl. 10.16.39.png

Exakt som jag googlade.
Helags?

Ser fint ut. Vi funderar på Sverigesemester norrut i år, delvis inspirerade av denna tråd och annat här på FR. Kanske kommer vi förbi och bidrar till uppvärmningen av denna vackra sjö! ;) Knottvarning?
Nulltjärn är perfekt för tältning med kids. Man kan köra bil nästan fram till stranden, finns massor av vandrings/cykelleder, hjortron osv. Vålådalen är en pärla. Knotten håller sig borta tills solen går ned. Då brukar det vara dax att stänga in sig i tältet....

Tillbaka
Topp