Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vilken topp står jag på?
Vad är det för berg i bilden?

Bilagor

• 95E29B77-6C0A-4625-989D-F2E26D3805FC.jpeg
    95E29B77-6C0A-4625-989D-F2E26D3805FC.jpeg
    283.1 KB · Besök: 99
Tycker det ser lite ut som Elbrus dubbeltoppar - men det runt om ser ut att vara lite för högt i förhållande till huvudtoppen. Gissar ändå Elbrus.

Tycker det ser lite ut som Elbrus dubbeltoppar - men det runt om ser ut att vara lite för högt i förhållande till huvudtoppen. Gissar ändå Elbrus.
det hade varit härligt men tyvärr är jag bara på Städjan och blickar västerut.
@STORPOTATEN hade rätt (som vanligt).

bilden är från i lördags. skidorna fick dock ligga kvar i bilen, det var knappt någon snö kvar på Städjan (men det såg ju fint ut där borta på Midtre Sölen 1755möh).

över till potäten igen

det hade varit härligt men tyvärr är jag bara på Städjan och blickar västerut.
@STORPOTATEN hade rätt (som vanligt).

bilden är från i lördags. skidorna fick dock ligga kvar i bilen, det var knappt någon snö kvar på Städjan (men det såg ju fint ut där borta på Midtre Sölen 1755möh).

över till potäten igen
Trodde du bara mjölkade kossor i helgen... :)

Lite högre berg igen, men inte riktigt lika höga som Elbrus dock.
3 pilar söker tre svar och nu kommer det bli race när PC får syn på bilden.
Vad heter de två topparna (inkl höjd) och vad heter glaciären?

1622536980488.png

Men jag slänger in Ghiacciaio del Lys, Zumsteinspitze 4563m och Pyramide de Vincent 4215m och nu går jag offline ett tag.

Men den tredje är Ludwigshöhe, 4341? Zumsteinspitze 4563 och Pyramide de Vincent 4215? (Nu har jag tid, hela eftermiddagen möten i Teams. Borde skaffa mig vattentäta bluetooth hörlurar, så jag kunde paddla i forsen under mötena)

Vincentpiramide 4215m, Corno Nero (Schwarzhorn) 4321/4322 m och Ghiacciaio del Lys. Från höger till vänster blev det visst.
Mucho Bravo - tre av tre!

Bilden taget på sportlovet en tämligen snöfattig vinter som synes på bilden. Det var ingen idé att ta fram de stora lössnöpistolerna då det var betong överallt, utan det blev till att hyra pistraketer istället. Likväl, en mkt bra vecka.

Din bild @Kalle_Luzern

Trist med betongsnö, men vädret var ju iaf fint! :)

Jag bjuder på en dagsfärsk bild. De kända topparna har ju varit med och de kan alla nu. Så frågan får bli, vad heter de två sjöarna?
IMG_2723.jpg

Det är Aplnachersee (Vierwaldstädtersee) närmast och Sarnersee längst bort.
Alpnachersee hänger ihop med Vierwaldstädtersee.

Oj, hugger värre än Finlands aspar! ;) @STORPOTATEN var snabbast och helt korrekt. Stämmer som @PisteCarver påpekar att Alpnachersee är en del av Vierwaldstättersee.

Vandring från Standstad till Horw via Lopper, som halvön som skiljer Alpnachersee från resten av sjön heter. Strax innan bilden ovan togs fick jag möte av en gems på stigen!
IMG_2718.jpg

Oj, hugger värre än Finlands aspar! ;) @STORPOTATEN var snabbast och helt korrekt. Stämmer som @PisteCarver påpekar att Alpnachersee är en del av Vierwaldstättersee.

Vandring från Standstad till Horw via Lopper, som halvön som skiljer Alpnachersee från resten av sjön heter. Strax innan bilden ovan togs fick jag möte av en gems på stigen!
Visa bilaga 10420
Trevligt möte!
Jag lämnar walkover (dax för stick i armen) till förmån för Asp-konungen @KaitsuH som var närmast inpå!

Tackar! Min nästa möte börjar efter 20 minuter, så en turist bild. (hinner inte leta efter bilder, är nu på min arbets pc) Var står frun?
20191229_130842.jpg

Jep, Aosta. Jullovet, på vägen till julmarknad i Aostas gamla stan. Bombardinos var bra, men, ett lokalt spesialitet varmt (hett) öl var fruktansvärt!

Rekommenderar! Bra och billig mat, helt ok skidåkning också.
Varm öl är ju ingen favorit.
Ute på språng som sagt, men kunde inte låta bli...
Först till kvarn maler....

Jaha då tar vi väl en ledtråd till då.

Bakom det efterfrågade fjället gömmer det sig ett annat fjäll (oväntat eller hur?) på vilket man finner ett av områdets absolut mest mytomspunna åk.

Tillbaka
Topp