Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ska se om svärmor vet, sambon viste inte...
Jag ger rätt. Annars blir det bara googling. Asp (aspius aspius) är också Upplands landskapksfisk. Nuförtiden (efter klimatförändringen) har vi mer och mer asp, och också stora. Den där var bara litet över 2 kg, men, jag fick den med 0.10 lina och nummer 2 Mepps. Trodde långt, att den är en öring.

Toutain är rätt. Med ortnamn Teut - - , Töyt - - , menar det också samma. Teutlaks, Töytjärv osv. Har varit en viktig fisk tidigare. Nästan försvann, men är nu tillbaks.

P.S. du har klok svärmor!

Senast ändrad:
Tänkte ge mig ut på lite hal is då, eftersom nästa bild vet jag inte exakt var den är tagen. Tror jag vet skidorten och känns som någon borde kunna denna rätt lätt.
Så var är bilden tagen och vad heter liften och berget 🙈
55502C76-B1A1-4D8B-A528-DBD17A5EEF80.jpeg

Och @PisteCarver, du kan säkert också lösa denna fast jag inte tror att du har varit där,
Eller har du fullt upp att spåra var dina nya skidor är...

Tänkte ge mig ut på lite hal is då, eftersom nästa bild vet jag inte exakt var den är tagen. Tror jag vet skidorten och känns som någon borde kunna denna rätt lätt.
Så var är bilden tagen och vad heter liften och berget 🙈
Visa bilaga 10399
Jag får liften att vara Col des Ves i Tignes. Så då kan berget vara Crête des Vés kanske?

Jag får liften att vara Col des Ves i Tignes. Så då kan berget vara Crête des Vés kanske?
Helt rätt, det är Tignes, och även lift och berg verkar stämma så guldstjärna till dig och din tur @FWahlberg

Edit: Lite svårt att hitta berget, är Crête des Vés ett berg :unsure:

Edit igen: - Crête de la montagne = bergskam, så ja

Senast ändrad:
Helt rätt, det är Tignes, och även lift och berg verkar stämma så guldstjärna till dig och din tur @FWahlberg

Edit: Lite svårt att hitta berget, är Crête des Vés ett berg :unsure:
Ja, du, det var det bästa jag hittade.

Här verkar Crête des Ves vara hela den ryggen (som är med på din bild) till vänster om Col des Ves.

PeakVisor kallar det för ett berg, men det har ganska låg primärfaktor (67m) så det kanske är möjligt att det är själva ryggen som har namnet, snarare än någon individuell topp?

Detta var ju inte lätt. Tycker att sjön därnere till höger påminner lite om Cypern i formen. Hittade en (Göscheneralpsee) som nog kan tänkas se ut lite så på vintern.

Det skulle innebära att berget kanske är Sustenhorn 3503 m (inte för att jag får ihop det med bergets formation men det kanske är vinkeln som lurar mig).

Hoppsan, tiden rann iväg lite och det blev visst eftermiddag. Så får bli lite ledtrådar!

Både Cime du Grand Vallon och Sustenhorn är fel. Sustenhorn är helt i fel land, Cime du Grand Vallon är bara halvt i fel land, men Sustenhorn är klart närmast, både i avstånd från berget (25% kortare avstånd) och höjd.

Göscheneralpsee har ju minst sagt liknade form, men är som sagt fel. Också ca 50% längre än sjön på bilden.

Har ytterligare lite kul fakta som jag kan bjuda på sen ifall det fortfarande är lite svårt.

Senast ändrad:
Inga fler ledtrådar än, det här var en extra kul gåta..! :)

Punta Indren? Edit: Hmm det är tydligen ingen topp.. :)
Edit 2: Ger upp! Det måste vara fel på ledtrådarna! 😅

Senast ändrad:
Pizzo del Ton är fel. Enligt den info jag hittar så ska vi dessutom till en topp som är ca 1000 meter högre än Pizzo del Ton.

Dit vi ska är faktiskt en plats där ett av de högst belägna slagfälten i modern tid ägt rum.

Punta San Matteo (3678m)?
Där satt den!

Toppen har lite intressant trivia om att ha varit det högsta slagfältet i modern tid (fram till 1999). Kan vara värt en liten läsning på Wikipedia för den som har för mycket tid över.

Nästa gång kanske det blir en Espace Killy-bild igen för att kompensera mitt låga svarstempo idag.

Över till @Kalle_Luzern igen.

Där satt den!

Toppen har lite intressant trivia om att ha varit det högsta slagfältet i modern tid (fram till 1999). Kan vara värt en liten läsning på Wikipedia för den som har för mycket tid över.

Nästa gång kanske det blir en Espace Killy-bild igen för att kompensera mitt låga svarstempo idag.

Bra ledtråd! Utan den hade vi nog kunnat leta länge och väl... :)

Efter den utmaningen kommer en lite lägre topp. Jag söker namn och höjd på knallen med masten, precis till höger om kraftledningsstolpen.
IMG_2710.jpg

Där satt den!

Intressant med den historiska kopplingen!
Synd att det är moln i övre högra delen av bilden, annars hade du fått med Ortler, Sydtyrolens högsta berg på 3905 m.
Konstigt nog har vi inte haft med det berget här i tråden, inget från närliggande skidområdet Stilfserjoch heller.
Ortler har jag sett flera gånger, är en mäktig syn på långt avstånd norrifrån, tyvärr har jag inga bilder från de resorna.:(
Syns väldigt bra från Nauders och Serfaus.
Även från Graun (kyrktornet i vattnet som har varit med här tidigare).

Senast ändrad:
Intressant med den historiska kopplingen!
Synd att det är moln i övre högra delen av bilden, annars hade du fått med Ortler, Sydtyrolens högsta berg på 3905 m.
Konstigt nog har vi inte haft med det berget här i tråden, inget från närliggande skidområdet Stilfserjoch heller.
Ortler har jag sett flera gånger, är en mäktig syn norrifrån, tyvärr har jag inga bilder från de resorna.:(
Sitter på en bild där jag tror Ortler syns. ;) Se om jag lägger upp vid tillfälle.

Tidigare omnämnd, men inte på bild i tråden. Ligger ovanför Biel/Bienne och Bielersee. Högsta punkt i Berner Jura, och nordligaste och ostligaste 1500+ m toppen i Jurabergen. Bilden tagen från en trevlig uteplats i Oberaargau, del av Mittelland i kanton Bern.
Kan spara oss googling/kartletning, 1606 m är toppen.

Din tur @PisteCarver

Ledtråd:
Vi är i ett gränsområde mellan två länder, och detta område är bekant för branta och spetsiga klippväggar och toppar - samtliga under 3000 m.
Toppen vi söker ligger inte på en landgräns, men ganska nära.

Tillbaka
Topp