Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Här ett berg som är drygt 100 m högre. Frågan är dock: vad heter sjön, och hur fick den sitt namn?
037.JPG

Kan det vara Totensee (2160m) som basar nedanför Sidelhorn (2764) på bilden?
I såna fall så verkar namnet Totensee ("dödssjön") sägas komma från "slakten" av hertig Berthold V. von Zähringens bernesiska trupper av Valaisfolket i slaget om Ulrichen 1211 som ska ha skett här.

Kan det vara Totensee (2160m) som basar nedanför Sidelhorn (2764) på bilden?
I såna fall så verkar namnet Totensee ("dödssjön") sägas komma från "slakten" av hertig Berthold V. von Zähringens bernesiska trupper av Valaisfolket i slaget om Ulrichen 1211 som ska ha skett här.
Totesee om man ska vara petnoga, men resten helt korrekt @FWahlberg !
Ligger uppe på Grimelpass, här fotograferat från östra änden av sjön där vägen kommer upp i riktiga serpentiner från Gletsch, Oberwallis.
Din tur! (y)

Totesee om man ska vara petnoga, men resten helt korrekt @FWahlberg !
Ligger uppe på Grimelpass, här fotograferat från östra änden av sjön där vägen kommer upp i riktiga serpentiner från Gletsch, Oberwallis.
Din tur! (y)
Äsch då! Jag som satt och valde mellan Totesee (engelska Wikipedia) och Totensee (svenska Wikipedia). Klart man tar "fel" version.

1622231136901.png

Här hittade jag en bild (från de gamla lågupplösta mobilkamerornas tid) på en lustig byggnad. Vad huserar här?

Jag tar och gör samma sak som jag gjorde på stället på bilden - går och lägger mig. Vilket också blir en ledtråd inför morgondagen, det är alltså ett hotell.

Är det Hotel Galeria i Bratislava?
Det är Hotel Galeria Spirit i Bratislava. En gömd liten pärla på baksidan av tågstationen. Ett riktigt konst-igt (i ordets dubbla bemärkelse) och mysigt hotell. I rummet jag bodde i fanns det bland annat en vinylspelare (långt efter vinylernas tid och långt innan de började bli populära igen). Alltid det som saknas när man är på resande fot.

1622273062999.png

Den gamla grådaskiga mobilkamerabilden ger inte byggnaden rättvisa, så kan tipsa om att bildsöka på hotellet för att kolla närmre på denna pärla.

Tillbaka till @Kalle_Luzern igen!

Ser onekligen ut som att det kunde vara värt ett besök! :)
Här mer traditionellt, vad heter stället och var ligger det?

IMG_0769.png

Senast ändrad:
Från vilken plats kan man blicka ut över denna panorama?
1622277887067.png

Finns nog ett par lättigenkännliga toppar, så denna kan nog gå snabbt.

Det är Hotel Galeria Spirit i Bratislava. En gömd liten pärla på baksidan av tågstationen. Ett riktigt konst-igt (i ordets dubbla bemärkelse) och mysigt hotell. I rummet jag bodde i fanns det bland annat en vinylspelare (långt efter vinylernas tid och långt innan de började bli populära igen). Alltid det som saknas när man är på resande fot.

Visa bilaga 10380
Den gamla grådaskiga mobilkamerabilden ger inte byggnaden rättvisa, så kan tipsa om att bildsöka på hotellet för att kolla närmre på denna pärla.

Kul! gissningvis ändå inspirerat av Hundertwasser, Wien är ju bara ett stenkast från Bratislava!

Just så. Här har vi just stigit av (första?) kabinen upp och har rundat Le Brévent "bakvägen" på vägg till det klassiska hotel-face:et.

Till höger i bild har vi den gröna nålen, och precis utanför (bortklippt) till höger i bild även Aiguille du Midi.

Återigen över till @Kalle_Luzern.
Kul med en bild därifrån! Tom jag börjar känna igen bergen vid Chamonix... ;)
Här åkte jag lift, vilken? Völkl-stickorna inte mina. :LOL:
IMG_1522.JPG

Kom igen nu, jag ska iväg senare och kommer inte kunna kolla under flera timmar. Bilden från säsongspremiär i känd ort 2017, mitten av oktober. ⛷️

Måste snart dra och vill inte blockera tråden hela eftermiddagen och kvällen. ;) Du är nära nog @RWD även om du angav den lägre sektionen. Titlis Xpress kallas liften Engelberg-Stand, bilden tagen i andra sektionen, Trübsee-Stand.
1622293817548.png

Måste snart dra och vill inte blockera tråden hela eftermiddagen och kvällen. ;) Du är nära nog @RWD även om du angav den lägre sektionen. Titlis Xpress kallas liften Engelberg-Stand, bilden tagen i andra sektionen, Trübsee-Stand.
Visa bilaga 10386
Får ta en lätt då, har också ont om tid.
Vad heter floden som passerar här eller dammen
E3D7404D-AD8B-4706-8758-F5ABD563E449.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp