Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Här ett berg som är drygt 100 m högre. Frågan är dock: vad heter sjön, och hur fick den sitt namn?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hehe, jo jag har paus. Sitter på AW men råkade snegla på mobilen och såg då Innsbrucksryggen. Blev alltså tvungen att ta fram Bergfex...
Nej, den här sjön ligger drygt 1700 m högre, och är mycket mindre.Bodensjön?
Döpt efter Pizza?Lago della Piazza.
Totesee om man ska vara petnoga, men resten helt korrekt @FWahlberg !Kan det vara Totensee (2160m) som basar nedanför Sidelhorn (2764) på bilden?
I såna fall så verkar namnet Totensee ("dödssjön") sägas komma från "slakten" av hertig Berthold V. von Zähringens bernesiska trupper av Valaisfolket i slaget om Ulrichen 1211 som ska ha skett här.
Döpt efter Pizza?Det närmar sig, men vi ska ytterligare lite högre upp.
Äsch då! Jag som satt och valde mellan Totesee (engelska Wikipedia) och Totensee (svenska Wikipedia). Klart man tar "fel" version.Totesee om man ska vara petnoga, men resten helt korrekt @FWahlberg !
Ligger uppe på Grimelpass, här fotograferat från östra änden av sjön där vägen kommer upp i riktiga serpentiner från Gletsch, Oberwallis.
Din tur!![]()
Jag gick självklart på schweiziska lantmäteriets kartor.Äsch då! Jag som satt och valde mellan Totesee (engelska Wikipedia) och Totensee (svenska Wikipedia). Klart man tar "fel" version.
Låter också mer grammatiskt korrekt.Jag gick självklart på schweiziska lantmäteriets kartor.Ser nu att Totensee också används på tyska wikipedia.
Sånt är som tur är inte så viktigt på schweizertyska...Låter också mer grammatiskt korrekt.![]()
Hittar dessvärre inte någon info om arkitekt/formgivare till byggnaden på bilden, så gissar att det inte är Hundertwasser.Sånt är som tur är inte så viktigt på schweizertyska...
Huset ser ju ut som om det skulle vara av Hundertwasser, men hittar det inte i hans "katalog"...
InstämmerHuset ser ju ut som om det skulle vara av Hundertwasser,
Det är Hotel Galeria Spirit i Bratislava. En gömd liten pärla på baksidan av tågstationen. Ett riktigt konst-igt (i ordets dubbla bemärkelse) och mysigt hotell. I rummet jag bodde i fanns det bland annat en vinylspelare (långt efter vinylernas tid och långt innan de började bli populära igen). Alltid det som saknas när man är på resande fot.Är det Hotel Galeria i Bratislava?
Klart det är, lätt även efter jag täckte över hotellnamnet på flaggorna...Kan det vara Badrutt's Palace Hotel i St. Moritz?
Juvelerarbutiken i hörnet hjälpte till lite grann. Fanns inte fullt lika många slott/palatsliknande byggnader med en sån i.
Det är Hotel Galeria Spirit i Bratislava. En gömd liten pärla på baksidan av tågstationen. Ett riktigt konst-igt (i ordets dubbla bemärkelse) och mysigt hotell. I rummet jag bodde i fanns det bland annat en vinylspelare (långt efter vinylernas tid och långt innan de började bli populära igen). Alltid det som saknas när man är på resande fot.
Visa bilaga 10380
Den gamla grådaskiga mobilkamerabilden ger inte byggnaden rättvisa, så kan tipsa om att bildsöka på hotellet för att kolla närmre på denna pärla.
Just så. Här har vi just stigit av (första?) kabinen upp och har rundat Le Brévent "bakvägen" på vägg till det klassiska hotel-face:et.Le Brévent?
Kul med en bild därifrån! Tom jag börjar känna igen bergen vid Chamonix...Just så. Här har vi just stigit av (första?) kabinen upp och har rundat Le Brévent "bakvägen" på vägg till det klassiska hotel-face:et.
Till höger i bild har vi den gröna nålen, och precis utanför (bortklippt) till höger i bild även Aiguille du Midi.
Återigen över till @Kalle_Luzern.
Rätt skidområde, men Jochpass är där bakom knallen mitt i bild.Jochpass liften?
Ok, chansar på att det är i Wengen då? Men liften -ingen aningKom igen nu, jag ska iväg senare och kommer inte kunna kolla under flera timmar. Bilden från säsongspremiär i känd ort 2017, mitten av oktober.![]()
Ok, chansar på att det är i Wengen då? Men liften -ingen aning
KaitsuH i rätt skidområde som sagt. Som synes i bild, hänger skidorna på utsidan av liften...Kitzbühler horn?
Nästan rätt.Xpress Engelberg-Trübsee, eller vad den kan heta
Får ta en lätt då, har också ont om tid.Måste snart dra och vill inte blockera tråden hela eftermiddagen och kvällen.Du är nära nog @RWD även om du angav den lägre sektionen. Titlis Xpress kallas liften Engelberg-Stand, bilden tagen i andra sektionen, Trübsee-Stand.
Visa bilaga 10386