Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Pain de Sucre, Aostadalen , bredvid Mont Fourchon?
Men jevlar....där satte du den precis innan ledtråden! Snyggt satan.
En ikonisk topp precis vid det stora St Bernhardpasset där munkarna bland annat föder upp de legendariska "lavinhundarna".

Bockar och bugar och ger över bilden till dig @RWD

Men jevlar....där satte du den precis innan ledtråden! Snyggt satan.
En ikonisk topp precis vid det stora St Bernhardpasset där munkarna bland annat föder upp de legendariska "lavinhundarna".

Bockar och bugar och ger över bilden till dig @RWD
Tackar! Den var ju inte så hög som jag trodde först. Var inne på den tidigare men förstod först att det kunde vara den när du sa att den var knappa 3000m. Har man ju på bild nånstans.
överlåter bilden till @macl som gissade så flitigt.

Senast ändrad:
Tackar! Den var ju inte så hög som man trodde. Var inne på den tidigare men förstod först att det kunde vara den när du sa att den var knappa 3000m. Den har man ju på bild nånstans.
överlåter bilden till @macl som gissade så flitigt.
Tack RWD! Det dröjer lite pga läste inte erbjudandet förrän nu.....

Vad heter denna topp? Vandringsled i Alperna
Skärmavbild 2021-05-27 kl. 21.55.58.png

Senast ändrad:
Ledtråd: Det finns flera vandringsled till denna topp. Bl a en som startar via en känd fashionabel liten fransk skidort.

Croisse Baulet stämmer/ 2236m. Det finns le petit och le grand Croisse Baulet. Cirka 5 timmar vandring. Din tur FWahlberg.
Skärmavbild 2021-05-28 kl. 08.36.45.png

Klart det är! Tagen från Katterjåkk.

Enligt Wikipedia så planerade man på 50-talet att hålla störtlopps-SM på Vassitjåkka (inte på sidan på bilden hoppas jag). Tydligen kom planerna så pass långt att en startkur byggdes, men någon tävling ägde aldrig rum.

Din tur @STORPOTATEN.

Störtlopp på Vassi - intressant....
Vi håller oss kvar i Skanderna då - vad heter klumpen där borta?

1622186303485.png

Senast ändrad:
Precis, den är det! Taget från grytan på Helags en magisk sommardag. I strålande sol, varmt och knapp vind körde frugan och jag en dagstur från Ljungdalen till Helags, bestigning av Helags, och vandring tillbaks till Ljungdalen. Bra dag! (y)

Din bild @dannedieharder
Låter som en härlig tur, var länge säker på att vi var längre österut.

Har tyvärr inte tid att bevaka tråden mer idag så lämnar över ansvaret för ny bildgåta till någon som inte lagt ut fler än 10 bilder i tråden.

Låter som en härlig tur, var länge säker på att vi var längre österut.

Har tyvärr inte tid att bevaka tråden mer idag så lämnar över ansvaret för ny bildgåta till någon som inte lagt ut fler än 10 bilder i tråden.
Det var det verkligen!

....kände mig tvungen att skriva nåt...vi hade ju halkat ner till fjärde plats, fullkomligt oacceptabelt!
1622206580480.png

Ordningen återställd nu. (y) 😛

Det är ologiskt för att Kleiner Solstein är högre än Grosser Solstein.
Det är riktigt!
Jag tänkte att kanske har Potätan tagit paus och då har en bild på Innsbruck bergen en chans att leva lite längre, men så var det alltså inte...;)
Lämnar du resten obesvarat åt någon annan eller vill du ha gåtan?

Det är riktigt!
Jag tänkte att kanske har Potätan tagit paus och då har en bild på Innsbruck bergen en chans att leva lite längre, men så var det alltså inte...;)
Lämnar du resten obesvarat åt någon annan eller vill du ha gåtan?
Hehe, jo jag har paus. Sitter på AW men råkade snegla på mobilen och såg då Innsbrucksryggen. Blev alltså tvungen att ta fram Bergfex...
Höjderna får förste kvarnmalare ta! 🥃

Tillbaka
Topp