Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vad heter första toppen i bakgrunden?
1622719601401.png

Tråkig upplösning, men ni överlever!

Nu blir det nordiskt och därmed tydligen svårare igen. Detta fjäll, som bjuder på riktigt fin åkning, har nog inte så många här åkt på men det har figurerat på www.freeride.se under våren. Vad heter det?
1622728431650.png

Och där kom @RandoScando in i tråden och så var det ju inte så omöjligt ändå:) Då hade kanske inte ens ledtråden behövts. Och visst är det Stefan själv och Kåtotjåkka's (1991m) nordsida vi ser.

För 12 år sedan firade jag nyfyllda 30 med att beta av ett tjugotal åk mellan Abisko och Keb varav tre varianter på Kåtotjåkka på två helikopterdagar. Detta var en tid när jag var lat och innan helikopterskammen var för stor.

För att citera vad min dotter (då 9 år) sa för tre år sedan:
- Helikopter? är det för dom som inte orkar gå på topptur?

edit: inlägget bör läsas med glimten i ögat, var och en gör självklart hur man vill utifrån sin egen situation. Kanske blir det till och med helikopteråk igen för mig om tillfälle skulle ges och andan faller på.

Senast ändrad:
Fortsätter på sommartema! Vilken topp är vi på här?
DSC08483-Pano.jpg

Ledtråd: Bilden är tagen förra veckan (dvs norr om Sveg).

Storpotaten tog det på en gång - visst är det Storstolpan (som på kartan heter Storstolpen). En trevlig vår/sommartur som ofta har snö långt in på säsongen, inte tar allt för lång tid att köra till från Tromsø och (som synes) bjuder på en rejäl jädra utsikt. Den här bilden togs förra veckan - 26 Maj närmare bestämt.

Senast ändrad:
Han har bra minne Kalle! Hade med toppen tidigare, men då på mig och med annan vinkel. Stor-posören på denna bild är för övrigt @Hawk100 .
Åket? Brant och trevligt!

Bra gjort!
Bilden är din @Kalle_Luzern
Mindes jag faktiskt inte, eftersom skidorna var på ryggsäcken kollade jag efter SAC-turer med bootning till toppen. Vilken sida av systemet det var tog jag från bilden. :cool:

Jag var ju ute lite imorse, så dagsfärsk bild igen. ;) Vad kallas den markerade bumlingen?
IMG_2742.JPG

Pilatus är ju "bara" 2118m, ca 1500m högre den här klumpen. Lite längre hemifrån var jag, men inte jättelångt bort. Bilden tagen nästan rakt åt sydost från där jag stod.

Tillbaka
Topp