Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vi stannar kvar i samma skidort som på Potätans förra bild. Då vet ni alla var vi är och alla kan vara med och har en chans! :)
På den 3 år gamla bilden står mina två grabbar till höger om mig och en god vän till vänster. Storebrorsan (med actionkameran) till höger har numera gått över till snowboard, tröttnade kanske på att inte kunna matcha lillbrorsan på skidorna? Lillbrorsan som står bakom, laddade på den här resan ner SkiTracks appen - inte bra! - två nervösa föräldrar som sen var tvungna att bevittna när han skulle sätta nya toppfartnoteringar...😱
Nerfarten på bilden är riktigt bra och ger bra fart på laggen, vilket nummer har den på pistkartan?
1629407703477.png

Senast ändrad:
Kanoners.
Då är det dags för lite fjärrspaning, och den här gången blir det lite annorlunda. Det gäller att vara snabb och ha kartan redo. Skillnaden är nu att alla startar på samma premisser, för jag avslöjar redan nu att bilden är tagen från Söldens utsiktspunkt vid Tiefenbachkogel.
Jag söker två toppar och deras höjd.
Ha kartan redo om 15 minuter, och uppdatera websidan till förbannelse då, för exakt 22:15 publiceras bilden. 😛
Tar du en sen efteranmälan? 😄

Rätt!
En av de två förbindelser som finns mellan Rettenbachferner och Tiefenbachferner. I bakgrunden syns den nedre delen av nerfarterna på Tiefenbachferner. Nerfarterna på Tiefenbachferner är långa, flacka och ganska tråkiga. Anslutningspisten på bilden är bra, samt nerfarterna på Rettenbachferner på andra sidan kammen där vi åkt ifrån på bilden.

Din tur @fredw !

Storlien, platsen där några av de första slalomkurserna hölls i sverige av https://www.ollerimfors.se/ boken "Olle Rimfors skidfärd" rekommenderas
Korrekt! Såg bilder på elever från GIH som var där för att lära sig. Ser ju väldigt familjevänligt ut. Om jag förstått rätt så ingår även liftanläggningarna i den utdragna försäljningen av högfjällshotellet?

Isyxan till BGN, tänkte jag skulle fila in denna bild när jag inte sett dig här på ett tag men du ”lurkade i vassen”! 😄

Korrekt! Såg bilder på elever från GIH som var där för att lära sig. Ser ju väldigt familjevänligt ut. Om jag förstått rätt så ingår även liftanläggningarna i den utdragna försäljningen av högfjällshotellet?

Isyxan till BGN, tänkte jag skulle fila in denna bild när jag inte sett dig här på ett tag men du ”lurkade i vassen”! 😄
Ja skidanläggning ska visst ingå i paketet. Låter som rätt person kan får det billigare än 20 mil, https://jamtlandstidning.se/nyheter-naringsliv/storliens-hogfjallshotell-svarsalt/102731

kul, tyckte jag kände igen elstolparna till höger i bilden!

Här kommer en klurig en: Vad heter berget i bakgrunden? Jag passerade platsen för några år sedan på en vandringsresa.
berg.JPG

pic du midi d'ossau ?

1629448490795.png

googlade på "small peak spain"... ;) Man får vara försiktig med ledtrådar här! :giggle: Fast den ligger tydligen på franska sidanom Pyrenéerna, så är det verkligen Iberiska halvön?

pic du midi d'ossau ?

Visa bilaga 11278

googlade på "small peak spain"... ;) Man får vara försiktig med ledtrådar här! :giggle:
haha åfan, trodde de va alldeles för svårt men google är uppenbarligen till stor hjälp här :D! Bilden är tagen från sjön "Ibon de Anayet" och man blickar alltså in i Frankrike på toppen "pic du midi d'ossau". Bra jobbat!

Din tur fredw!

Var finns denna skidanläggning? Något inzoomad och därför pixlig bild, zoomar ut efterhand om ingen kniper den först.

1629449511375.png

Edit, ledtråd: Här har jag zoomat in på en annan del av samma foto:

1629451879701.jpeg

Senast ändrad:
Plocka fram kartorna för nu måste ni ta ut riktning. Vilken topp stod jag på när denna bild togs?
Bild12.jpg

Ledtråd 1: I bilden ser vi minst tre toppar som varit rätt svar tidigare i tråden och ja vi är norr om Sveg
Ledtråd 2: Toppen jag står på är över 1400möh, nästan lika hög som den taggiga rackaren till höger i bild men bjuder verkligen inte på lika bra åkning.
Ledtråd 3:
7E40663B-CED2-4EFD-B513-B44DB4CFC0CA.jpeg

Ledtråd 4: Nyckeln är kanske att identifiera berget med den ”taggiga” toppkammen eller varför inte det otroligt vanliga topptursfjället till höger om det

Ledtråd 5: Ibland kan det kännas som att man aldrig kommer fram när man turar mot den aktuella toppen.

Ledtråd 6: Även på den tiden man bara kunde nå Riksgränsen med tåg turade man till och upp på detta fjäll med utgångspunkt från Riksgränsen. Då med klassiska turskidor eftersom det är en lång och platt tur.

Nuförtiden startar man normalt sin tur från väg E10 en bit in i Norge.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp