Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Korrekt! En vacker plats i Kramfors kommun (där Robert Lind regerar enligt Hasse Alfredsson). Ordet till Storpotaten.

Korrekt! En vacker plats i Kramfors kommun (där Robert Lind regerar enligt Hasse Alfredsson). Ordet till Storpotaten.

Ser vackert ut, men för att vara höga kusten, ser den ganska låg ut... :rolleyes:

Vi provar denna, var befinner vi oss nu?

1630052246985.png

Såklart var Jämtlands egen Macahan online. 🤠
Japp, det är Ånnsjön med Bunnerfjällen som mycket trevlig kuliss i bakgrunden.
Vi gör oss redo för lite forsränning på Tångböleströmmen.

Din bild @Ivo del Brallo
jag höll på att leta bland Härjedalens alla sjöar först - sen insåg jag att det var min gamla arbetsplats under 7 somrar (som forsränningsguide åt JoPe fort&fjäll)

Visst är det Biarritz, Europas surfmecka jag söker. Just denna bild är tagen i området Côte des Basques med stranden med samma namn nedan.

Det lilla etablissemanget till höger i bilden hade en väldigt trevligt afterbeach med DJ eller band. Där kunde man köpa något gott att dricka och sedan stå och hänga över muren och titta på solnedgången.

Take it away @fredw

1. Var är vi nu?
2. Vilken världsunik manick finns invid de röda skyltar/skåp som ses mitt i bilden?

3552CA4F-C477-4F1E-95A2-A3F4387503F2.jpeg

Trondheim. Hört att dom har en ”lift” för cykel där så jag gissar att det är nå draghjälp för cyklister upp för backen.
Edit: lift kanske är att ta i men någon form av assistans.

Helt rätt. Trondheim är en fin stad, och där finner man bl. a. cykelliften "Trampe". Cykelpumpen langas vidare till Christiam!

Helt rätt. Trondheim är en fin stad, och där finner man bl. a. cykelliften "Trampe". Cykelpumpen langas vidare till Christiam!

Häftig!
Jag förstod aldrig hur den fungerade eller så berodde det på den bristfälliga förklaringen…
Nu slår vi två i en smäll. Utmaning och hjälpa mig med att lokalisera berget. Jag vet ungefär vart jag står och har en gissning på vilket berget är men önskar hjälp med att säkerställa berget.
Edit. Jag tänkte jag ger ledtrådarna vart jag är senare. Jag är några timmar från en populär startposition.

Bilagor

• 5212A435-3189-4CA4-A043-6108DBC6E907.png
    5212A435-3189-4CA4-A043-6108DBC6E907.png
    327.2 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Crap trodde att jag skulle kunna hålla mig borta från tråden ett tag men det där ser ju verkligen ut att vara Tjåmuhas. Du har vandrat från Abisko

Om jag har rätt ger jag möjlighet för vem som helst att lägga upp ny gåta.

Senast ändrad:
Jamen så måste det vara. Kartan visar vartifrån bilden är tagen. Badade på två ställen men visste inte vilket som var vilket. Tack för hjälpen!
Gick till Abisko ; )
@dannedieharder hade rätt men lämnar över till första bästa : )
Trevlig helg.

Bilagor

• A7727968-BD7A-4BA7-B331-1AE05285E91C.jpeg
    A7727968-BD7A-4BA7-B331-1AE05285E91C.jpeg
    273 KB · Besök: 54
Eftersom vi tidigare haft matfrågor i tråden (rotmos) så spinner jag vidare på det och undrar vilken franskt seriealbum jag söker med den här bilden???
1630092246930.jpeg

Det är Snowdome i Bispingen. Jag har aldrig varit där, men åkt två gånger i Bottrop ski halle.

Senast ändrad:
Bispingen borde vara helt ok. Bottrop inte så...

I vilken liten stad sitter frun? Där bakom är en fin nasjonalpark. Där kan man tura med skidor och också paddla vattenfallen.
thumbnail_IMG_0964.jpg

Snödjup

Tillbaka
Topp