Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Nu blir jag tyvärr tvungen att bänka dig på nästa bildgåta @STORPOTATEN , eftersom du har haft med en bildgåta tagen från nästan exakt samma punkt (dock i annat väderstreck).

Som ni har märkt så gillar jag höga berg och högt belägna skidområden, och på nästa bild har jag fotat två av mina familjemedlemmar, där vi är högt uppe omgivna av höga berg och glaciärer i alla riktningar.
Med tanke på skidortens placering med bergstoppar runt omkring så skulle man kunna kalla den "Österrikes Zermatt", med den skillnaden att inga berg är över 4000 meter här förstås.
Nu till bildfrågan:
Två höga berg finns markerade, vad heter de och hur höga är de?
1630489509031.png

Då har vi hittat ett av de två bergen.
Men nu har Kalle bjudit in alla andra på arenan, så vem blir först till kvarn att ta båda?

Senast ändrad:
Inte helt lätt att identifiera på några få pixlar och med diverse berg som halvt täcker varandra.
Kan det vara
1. Grosser Ramolkogel, 3549 m
2. Talleitspitze, 3406 m då?
Nej, det håller jag inte med om.
Det saknas fortfarande ett berg och det framträder ganska så tydligt för att identifiera med rätt verktyg skulle jag nog vilja påstå.;)
Även på min bild, men ännu tydligare på @STORPOTATEN 's bild.
Visst är det så, Potätan?

Då har jag fel verktyg, för jag var säker på att jag identifierat berget i SPs bild...
Låter någon annan ta det då. 🤷‍♂️

Snyggt taget @dannedieharder !
Jag var precis på väg att släppa in @STORPOTATEN från avbytarbänken, men det inhoppet behövdes ju inte! ;)

Bilden alltså tagen från Tiefenbachferner på 3250 möh mot söder mot Ötztaleralpen, som har Österrikes högsta koncentration av glaciärer och berg över 3500 m.

Din tur då igen @dannedieharder !
Hade aldrig tagit den utan @Kalle_Luzern 's första svar (och då menar jag aldrig). Så han får äran att lägga upp en ny bild.

Dessutom gillar jag hans fina alpvyer.

Hade aldrig tagit den utan @Kalle_Luzern 's första svar (och då menar jag aldrig). Så han får äran att lägga upp en ny bild.

Dessutom gillar jag hans fina alpvyer.
På tal om fina vyer bjuckar jag här på hela bilden från Tiefenbachferner med de två bergen i bakgrunden. Tillsammans med några andra toppar, men det är ju en helt annan gåta... :)
1630500605907.png

Dags för en paus kanske.
Jag ska försöka lägga upp en enkel bildgåta som alla kan vara med på.
Kommer kl 17.30 - stay tuned!

Ja, vad är lagom?
Om 30 min kommer i alla fall en bildgåta som alla kan vara med på. :)
MEd lagom menas en gåta som inte faller i någon av dessa kategorier:
1. Endast du PC, Kalle_L och/eller Storpotäten kan hitta svaret inom rimlig tid (om alls) - iofs inte fel, ni har förtjänat det
2. Rätt svar kommer snabbt från kreti& pleti (iofs också trevligt!)

Jag lyckas ibland posta en "lagom" svår gåta med bilder som inte helt faller inom ramarna för denna tävling, t ex på mina vinterdäck eller med galet hög inzooming etc men det gillar ju inte moderatorn (och det är dessutom ett billigt trick)

OK, är ni beredda nu?
Toppstationen till kabinbanan i bilden är den näst högsta kabinbanestationen i Alperna. Den syns som den lilla mörka fyrkanten vid pilspetsen.
Vilken höjd över havet ligger den på?
1630509450621.png

Det får vi ju ge rätt för! :)
Min uppgift är 3820 möh, men det är definitivt inom felmarginalen.
Toppstationen vid den röda pilen ligger alltså på den höjden, medan toppen är 3883 möh.
Inuti tunneln däruppe kan man ta en hiss upp till en utsiktsplattform till toppen, men det är en annan fråga.
Alpernas högsta kabinbanestation är några tiotal meter högre, Aiguille du Midi i Chamonix med 3842 möh.

Din tur @Mickes1 !

Senast ändrad:
Min dotter fick läskigt örsprång i den liften, vilket jag försökte bota med mitt livs dyraste coca cola inköpt däruppe… 😳

Tack för det,
fick mina 3821 från

Fast det är väll denna lift på bild?

Nu till frågan, villken skidort är detta?

20180302_160632.jpg

Tillbaka
Topp