Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vilka två dalar möts vid det röda krysset?
1630564223924.png

Vilken lift i vilken ort är detta?

Ledtråd: Man riskerar inte att frysa om gumpen i denna lift - sitsarna är eluppvärmda. 🔥

1630569129580.jpeg

Senast ändrad:
Mega-taper på de skidorna.😲
Ja de är mina gamla Soul7-bananer. Nosen är väl till för att ge flyt i lösare snö och ändå ha en rimligt kort radie. De är dock för mjuka och fladdriga, vilket man rättade till med kolfiberinlägg på Soul7HD. Har dock behållt dem. Köpte dem till Australien där jag åkte ca tre dagar under fem år... så de är i gott skick. De är otroligt snälla och lättåkta men de ger efter när man trycker på och vill ha kantgrepp, saknar också elasticitet utom i låga farter.

Edit: Lagt till ledtråd och en bild till i originalinlägget.

Senast ändrad:
Ser ut som kul terräng! Lite risk för solbränt bara?
Dagsfärsk bild nu! Vilken lift är den här bilden tagen från? Ursäkta speglingen...:rolleyes:
IMG_3139.JPG

Men nu är du ju på väg upp till han den där Pontus (Pilatus) igen.;)

Varför heter liften "Dragon-Ride"?🐉🐲🀄
Gick upp faktiskt! 😄💪🥾 Fint väder för en gångs skull i sommar, så passade på när det var lugn morgon på jobbet.
Finns diverse myter om drakar runt/på berget har jag sett. Från Luzern ser ju hela berget ut som ryggen på en sovande drake. 😄
Din tur igen @PisteCarver

Visst var det i maj, denna i Kirunafjällen fantastiska månad som kan bjuda på allt mellan puder i solsken och regn i dimma.

Nedfarten (som jag upptäckte inte längre är utsatt på den nya pistkartan och därför ger rätt för pinpoint) heter Skrattvallen, eftersom åskådare i liften ovan kan få underhålling av alla de slag när utförsåkare ska passera drivan som jag har bakom min rygg.

Varsågod @PisteCarver

Vad heter nedfarten som min dotter susar ned för? Och vilken kalendermånad togs bilden?
Visa bilaga 11507
Ser ju väldigt fint ut förresten.
Där hade jag också gärna åkt! :)
Tyvärr har jag samma avstånd dit som till Rom i Italien.:(
Bara för att ge lite perspektiv på avstånden i vårt avlånga land.

Klein Matterhorn, 3883 m?
Visst är det det!
Alpernas högsta lift(hiss)burna punkt efter Gobba di Rollin 3899 möh, som bara ligger någon kilometer bort.
Hit upp kommer man från tunneln (mellan Klein Matterhornbahn och starten på skidåkningen i andra tunnelmynningen) där man tar en vanlig hiss 63 meter upp i ett sprängt schakt i berget. Hissen har för övrigt bara två "våningar" med 63 meter emellan.
Plattformen står alltså på toppen av Klein Matterhorn på 3883 möh. Härifrån har jag haft med en bild tidigare där man bl a ser Mont Viso på ca 160 km avstånd.
Bilden fick jag lov att beskära lite eftersom det hade blivit lite för lätt med Matterhorn, Dent Blanche och Dent d'Herens bakom ryggen på mig.

Får vi se en snygg alpvy nu igen @Kalle_Luzern ?

Utan Matterhorns typiska profil på panoramat hade det varit omöjligt! 😅 Hade en liknande bild på g, men kanske lite för mycket närbild för att kvala som snygg alpvy så kör på den här lätta istället. Var är den tagen?
Visa bilaga 11511
Nu visar du ju mina favoberg igen!(y)
Men var du står vet jag inte, det får någon annan lista ut.

Kanske inte så lätt som jag trodde, eller bara middagspausen? 🧐
Lite ledtrådar då. Är vad Ivo kallar ett köksfönsterberg för mig. Under molnhavet ligger även en känd sjö.

Klättrings- och fotbollskväll vettu :)
Du är uppe på Rigi Rotstock, rakt fram ser man Stanserhorn och strax under molnen ligger Burgenstock.
Längre bort skymtar vi ju...ja, de stora rackarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp