Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Ja, helt korrekt på både dal och topp till sist.Bristen?
Jaha läsa frågor var det, Gross Düssi i Maderanertal?
Dags för @STORPOTATEN igen!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, helt korrekt på både dal och topp till sist.Bristen?
Jaha läsa frågor var det, Gross Düssi i Maderanertal?
Gött! Då börjar vi tisdagen med denna stänkare från en sen kväll förra året. Men vad heter sjön?Ja, helt korrekt på både dal och topp till sist.Hüfifirn heter glaciären som startar uppe på Clariden och ringlar ner mot dalen.
Dags för @STORPOTATEN igen!
Bra gissning, du har identifierat de välkända formationerna och området. Men det är inte korrekt sjö.Tossåssjön?
Så skall en slipsten dras enligt Ivos enkla principer!björnsjön
Jag tror att jag tidigare haft med den här bilden från samma sjöSå skall en slipsten dras enligt Ivos enkla principer!
På väg mot Storsjö Kapell passerar man Björnsjön som ligger precis utmed vägen. Kommer man vid rätt tillfälle kan man få en hyfsad utsikt över Lunndörrsfjällen och de tre dörrarna.!
Din bild @Ivo del Brallo
Precis! (nu såga jag iofs att även Sylarna finns med i bild men det var Bunner som efterfrågades)Aha, Storsnasen!
Då är det Bunnerfjällen du är ute efter och från tex Östra Bunnerstöten är det knappa 1000 höjdmeter ner till sjön. Från Västra dryga 1000 meter.
Nästan fräckt att göra en uppdatering så där utan att säga till om det.... Det var rena rama turen att jag "råkade" öppna den bifogade bilden en gång till. Och häpp, plötsligt fanns Storsnasen med där...Precis! (nu såga jag iofs att även Sylarna finns med i bild men det var Bunner som efterfrågades)
Att det är 1000fhm från Bunner ner till Ånnsjön upptäckte jag idag när jag satt och glodde på fjällkartan. Inte många ställen man hittar den höjdskillnaden
över till Magnum Bonum!
Var finns Sylarna? Jag ser bara "trubbiga" berg...Precis! (nu såga jag iofs att även Sylarna finns med i bild men det var Bunner som efterfrågades)
Joo... Nanga Parbat och Denali har över 5000 meter.Att det är 1000fhm från Bunner ner till Ånnsjön upptäckte jag idag när jag satt och glodde på fjällkartan. Inte många ställen man hittar den höjdskillnaden
Magnum Bonum? Då tänker jag på skateboard, men hur kommer de in här?över till Magnum Bonum!
Sylarna syns strax till höger om röken från morgonbrasan!Var finns Sylarna? Jag ser bara "trubbiga" berg...
Joo... Nanga Parbat och Denali har över 5000 meter.
Magnum Bonum? Då tänker jag på skateboard, men hur kommer de in här?
Har Potätan bytt namn?
PS. Trevligt med en månljusbild!
Kunde ha blivit riktigt bra med en bättre kamera där.
men jävlar vilket alp-sug jag fick av din bild
Il Faita - la Baita del Tonale?Nästan fräckt att göra en uppdatering så där utan att säga till om det.... Det var rena rama turen att jag "råkade" öppna den bifogade bilden en gång till. Och häpp, plötsligt fanns Storsnasen med där...
Vi lämnar Skandinavien...... Dagens lunch lämnade en del övrigt att önska, så jag slänger in en restaurang igen, vad heter denna?
Visa bilaga 11594
Ja, de ligger ju lite längre bort.Sylarna syns strax till höger om röken från morgonbrasan!
- tror det var @Hawk100 som gav nytt namn till potäten i fredagsfyllan från en bubbelpool (?).
Nyare Iphones tar riktigt bra bilder, men i svagt ljus hjälper inte en massa pixlar, utan man måste ha en kamera med stor bildsensor. Fru PC disponerar en Canon GX7, högkvalitets kompaktkamera men med bildsensor som en systemkamera (nästan). Den har också fördelen att den har 4,2x optisk zoom, så att man inte får pixelgröt när man zoomar.har du med dig "riktig" kamera? eller har du bara nyare mobil med grymma pixlar?
Magnum Bonum var (är?, verkar inte odlas längre) en potatissort.
Ok, fattar iofs fortfarande inte kopplingen. Men @STORPOTATEN måste ha varit rejält full eftersom han gissade Titlis på Piz Corvatsch!![]()
Aha!Magnum Bonum var (är?, verkar inte odlas längre) en potatissort.
![]()
Magnum Bonum – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Hallå där! En liten sket-iphone i bubblig pool med Lützendimma.... Jag är glad jag inte sa Åreskutan.Ok, fattar iofs fortfarande inte kopplingen. Men @STORPOTATEN måste ha varit rejält full eftersom han gissade Titlis på Piz Corvatsch!![]()
En bildgåta från @Kalle_Luzern på Åreskutan?Hallå där! En liten sket-iphone i bubblig pool med Lützendimma.... Jag är glad jag inte sa Åreskutan.![]()
Visst är det!Il Faita - la Baita del Tonale?
Ingen dum idé, kanske får starta en lista...Visst är det!
Jag tror banne mig att Kalle har en excel-lista över alla personer som varit i denna tråd och listar alla orter dessa någonsin lagt upp bild på. Så han snabbt och ledigt vet vad han skall koncentrera sig på!
Kom igen @Kalle_Luzern
Så lätt var det ja. Var väl misstag att lägga upp med dig på hugget.Haldigrat
Precis, det är ju din gamla hackkyckling vi ser här. Tycker du ska prova nån dag i pisterna, och framför allt några kvällar på Hinterhag Alm.Men det där är väl den berömda Saalbach och ni står på Schattberg Ost.
Liften "Schattberg Sprinter" i bakgrunden ser ju ganska brutal ut.
Kanske inte bara för "suckers" ändå...![]()
Jag har väl egentligen ingenting emot Saalbach, det är ett stort skidområde och det finns säker mycket bra skidåkning där.Precis, det är ju din gamla hackkyckling vi ser här. Tycker du ska prova nån dag i pisterna, och framför allt några kvällar på Hinterhag Alm.![]()
![]()
Är tyvärr inte rätt.Tjaaaa, du står strax nedanför Tuxer Ferner-Haus. I bakgrunden ser man Gletscherbus3 upp mot de högre höjderna.
Skulle tippa på ungefär här, kanske ytterligare en liten bit ned.
Visa bilaga 11602
Om detta räcker får vi välan se.
Kräsmagad.Är tyvärr inte rätt.
Du har ju hittat rätt skidområde såklart, men platsen kan jag inte godkänna.
Nja, du är faktiskt lite fel på det.Kräsmagad.![]()
![]()
Så är det nog. Men middagen kallar så någon annan får knipa den.Nja, du är faktiskt lite fel på det.
Det kommer du att se antingen när du hittat rätt svar eller får se min facit-pin-point-bild.![]()
Nej, du är längre ifrån än Potätan.Är det en betongkant från en pumpstation eller liknande som syns? Här då isf:
Visa bilaga 11605