Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ja, helt korrekt på både dal och topp till sist. :) Hüfifirn heter glaciären som startar uppe på Clariden och ringlar ner mot dalen.

Dags för @STORPOTATEN igen!
Gött! Då börjar vi tisdagen med denna stänkare från en sen kväll förra året. Men vad heter sjön?
1630990998988.png

Så skall en slipsten dras enligt Ivos enkla principer!
På väg mot Storsjö Kapell passerar man Björnsjön som ligger precis utmed vägen. Kommer man vid rätt tillfälle kan man få en hyfsad utsikt över Lunndörrsfjällen och de tre dörrarna.!

Din bild @Ivo del Brallo
Jag tror att jag tidigare haft med den här bilden från samma sjö

ny bild kommer om en stund

Bilagor

• FA0ACB6E-7EDD-4C4F-B7AE-29687BC73289.png
    FA0ACB6E-7EDD-4C4F-B7AE-29687BC73289.png
    108.2 KB · Besök: 62
Ok, ta fram era mörkersikten.
Vad heter bergen i bild och vad är fallhöjden ner till sjön?
Lägger till en morgonbild åxå

Edit: nu har jag lagt in obeskuren bild så det är alldeles för lätt!
9B4D8975-8955-444C-B10C-1AD3B688DC48.png

Bilagor

• BA214B38-DE50-4A92-B4FA-5644D05F5642.png
    BA214B38-DE50-4A92-B4FA-5644D05F5642.png
    244.1 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Aha, Storsnasen!
Då är det Bunnerfjällen du är ute efter och från tex Östra Bunnerstöten är det knappa 1000 höjdmeter ner till sjön. Från Västra dryga 1000 meter.

Aha, Storsnasen!
Då är det Bunnerfjällen du är ute efter och från tex Östra Bunnerstöten är det knappa 1000 höjdmeter ner till sjön. Från Västra dryga 1000 meter.
Precis! (nu såga jag iofs att även Sylarna finns med i bild men det var Bunner som efterfrågades)

Att det är 1000fhm från Bunner ner till Ånnsjön upptäckte jag idag när jag satt och glodde på fjällkartan. Inte många ställen man hittar den höjdskillnaden

över till Magnum Bonum!

Precis! (nu såga jag iofs att även Sylarna finns med i bild men det var Bunner som efterfrågades)

Att det är 1000fhm från Bunner ner till Ånnsjön upptäckte jag idag när jag satt och glodde på fjällkartan. Inte många ställen man hittar den höjdskillnaden

över till Magnum Bonum!
Nästan fräckt att göra en uppdatering så där utan att säga till om det.... Det var rena rama turen att jag "råkade" öppna den bifogade bilden en gång till. Och häpp, plötsligt fanns Storsnasen med där... :cool:

Vi lämnar Skandinavien...... Dagens lunch lämnade en del övrigt att önska, så jag slänger in en restaurang igen, vad heter denna?
1631020162751.png

Var finns Sylarna? Jag ser bara "trubbiga" berg...:unsure:;)
Joo... Nanga Parbat och Denali har över 5000 meter.🤓
över till Magnum Bonum!
Magnum Bonum? Då tänker jag på skateboard, men hur kommer de in här?
Har Potätan bytt namn?:unsure:

PS. Trevligt med en månljusbild!
Kunde ha blivit riktigt bra med en bättre kamera där.

ingen ville ju ens försöka svara så jag fick lätta upp bilden efter några timmar..

men jävlar vilket alp-sug jag fick av din bild

Var finns Sylarna? Jag ser bara "trubbiga" berg...:unsure:;)

Joo... Nanga Parbat och Denali har över 5000 meter.🤓

Magnum Bonum? Då tänker jag på skateboard, men hur kommer de in här?
Har Potätan bytt namn?:unsure:

PS. Trevligt med en månljusbild!
Kunde ha blivit riktigt bra med en bättre kamera där.
Sylarna syns strax till höger om röken från morgonbrasan!
- tror det var @Hawk100 som gav nytt namn till potäten i fredagsfyllan från en bubbelpool (?).

har du med dig "riktig" kamera? eller har du bara nyare mobil med grymma pixlar?

- tror det var @Hawk100 som gav nytt namn till potäten i fredagsfyllan från en bubbelpool (?).
Tror bestämt att jag stod för fredagen medans @Hawk100 stod för fyllan. ☝️
Antar det är dessa små piggar i fjärran som skall vara Sylarna...
1631021273194.png

Nästan fräckt att göra en uppdatering så där utan att säga till om det.... Det var rena rama turen att jag "råkade" öppna den bifogade bilden en gång till. Och häpp, plötsligt fanns Storsnasen med där... :cool:

Vi lämnar Skandinavien...... Dagens lunch lämnade en del övrigt att önska, så jag slänger in en restaurang igen, vad heter denna?
Visa bilaga 11594
Il Faita - la Baita del Tonale?

Ja, de ligger ju lite längre bort. (y)
Har sett dem en gång när jag var på väg upp för Storkluken med Arméns vita blixten och pulka på släp. Har för mig att man såg Blåhammarfjället hitom dem också.
:ROFLMAO:
Ok, fattar iofs fortfarande inte kopplingen. Men @STORPOTATEN måste ha varit rejält full eftersom han gissade Titlis på Piz Corvatsch!:ROFLMAO:
har du med dig "riktig" kamera? eller har du bara nyare mobil med grymma pixlar?
Nyare Iphones tar riktigt bra bilder, men i svagt ljus hjälper inte en massa pixlar, utan man måste ha en kamera med stor bildsensor. Fru PC disponerar en Canon GX7, högkvalitets kompaktkamera men med bildsensor som en systemkamera (nästan). Den har också fördelen att den har 4,2x optisk zoom, så att man inte får pixelgröt när man zoomar.
Jag får låna den ibland för hon är ju lite dålig på att ta många bilder på berg!🙄
PS. Vi har bara haft den ett par år så de flesta av mina bilder här kommer inte från den.

Visst är det!
Jag tror banne mig att Kalle har en excel-lista över alla personer som varit i denna tråd och listar alla orter dessa någonsin lagt upp bild på. Så han snabbt och ledigt vet vad han skall koncentrera sig på! 😉🤓

Kom igen @Kalle_Luzern
Ingen dum idé, kanske får starta en lista... :ROFLMAO: Nu var det lite tur, men kändes ju italienskt med Peroni.

Här en ganska färsk bild. Där på andra sidan ser man ju att det är riktigt lovande freeride-terräng. Det utnyttjas också sporadiskt med en lift som går upp till huset på kammen. Vad kallas "skidområdet"?
IMG_3168.JPG

Haldigrat
Att besöka Kurt och Haldigrat vid en nordstau står ju på ToDo-listan. Du har inte varit där när det puffat månntro?

Senast ändrad:
Vi provar en arkivbild från den glada ungdomen. Vad heter denna legendariska skidort?
Jag vet, kvallan är....sådär....

1631025022758.png

Men det där är väl den berömda Saalbach och ni står på Schattberg Ost.

Liften "Schattberg Sprinter" i bakgrunden ser ju ganska brutal ut.
Kanske inte bara för "suckers" ändå... :unsure:
Precis, det är ju din gamla hackkyckling vi ser här. Tycker du ska prova nån dag i pisterna, och framför allt några kvällar på Hinterhag Alm. 😉 :cool:

Vassego @PisteCarver

Precis, det är ju din gamla hackkyckling vi ser här. Tycker du ska prova nån dag i pisterna, och framför allt några kvällar på Hinterhag Alm. 😉 :cool:
Jag har väl egentligen ingenting emot Saalbach, det är ett stort skidområde och det finns säker mycket bra skidåkning där.
Det är bara så att jag alltid har varit "anti" mot skidområden med låg åkhöjd, och framför allt när mycket av åkningen är sydsluttningar. Var en gång i Zell am See första veckan i februari och redan så tidigt på säsongen var det bara "slush" i Sonnenalm-nerfarterna på eftermiddagarna.

Nu till en ny bildgåta!
Till den här läckra bilden vill jag ha en så exakt beskrivning som möjligt på var jag står - vi får se vad jag godkänner.
En pin-point bild från Google Earth går också bra!
1631026677304.png

Tjaaaa, du står strax nedanför Tuxer Ferner-Haus. I bakgrunden ser man Gletscherbus3 upp mot de högre höjderna.
Skulle tippa på ungefär här, kanske ytterligare en liten bit ned.
1631027701370.png

Om detta räcker får vi välan se.

Tillbaka
Topp