Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Är väl dags för mig att slänga in en skidbild. De här från mars i år. Inte direkt Kaiserwetter, men åkbart och är ju skönt att slippa trängas i de stora kända åken. :LOL:
Vad heter det här åket? Eftersom det kanske inte är så känt utanför kretsar som åker mycket i området är ett alternativt svar liftarna vid start och mål. Första bilden upp mot starten, andra bilden ner i fortsättningen från samma ställe.
Visa bilaga 11783
Visa bilaga 11784
Inte Kaiserwetter men "Kaiseråkning"!(y)

Så svårt kan det ju inte vara ändå? Alla måste ju veta vilket skidområde... :ROFLMAO:
Här en lånad bild tagen några minuter senare i samma åk med mig längre ner i den här bowlen. Åket bjuder lite drygt 700 fhm.
IMG_2554.JPG

Lilla eller stora Sulz?
Ja, lilla eller stora? :LOL: Det är Stora sulz, startar uppe vid Jochstock (nås med Jochstock-Xpress), går ner i en stor bowl som syns på de första två bilderna. Sen smalnar det av och olika varianter från Steinberg ansluter från höger. Till sist får man köra slalom genom en slänt med massa buskar innan man får staka över Schlächtismatt (stor kohage på sommaren i princip) till Trübsee-hopper som antingen tar en tillbaka mot Jochpass eller upp till mellanstationen Trübsee där man kan åka upp till Titlis.
Lilla sulz startar direkt på Jochpass och går ner till Jochpassliften, knappt 400 fhm.
Kollade loggen, samma dag åkte vi även lilla och mellan sulz (som går från Jochstock till Jochpassliften), Steintal och Laub. Inte så illa jobbat på en förmiddag. :cool:⛷️

TIllbaka till @STORPOTATEN

Ja, lilla eller stora? :LOL: Det är Stora sulz, startar uppe vid Jochstock (nås med Jochstock-Xpress), går ner i en stor bowl som syns på de första två bilderna. Sen smalnar det av och olika varianter från Steinberg ansluter från höger. Till sist får man köra slalom genom en slänt med massa buskar innan man får staka över Schlächtismatt (stor kohage på sommaren i princip) till Trübsee-hopper som antingen tar en tillbaka mot Jochpass eller upp till mellanstationen Trübsee där man kan åka upp till Titlis.
Lilla sulz startar direkt på Jochpass och går ner till Jochpassliften, knappt 400 fhm.
Kollade loggen, samma dag åkte vi även lilla och mellan sulz (som går från Jochstock till Jochpassliften), Steintal och Laub. Inte så illa jobbat på en förmiddag. :cool:⛷️

TIllbaka till @STORPOTATEN
Lilla, mellan, stora, södra eller norra Sulz? Ja vem tusan skall vet sånt.. 😉:rolleyes: Fatmap har bara ett åk - Sulzli. :unsure:

Nåväl, vi fortsätter vrida lite på kameran - vad heter de tre topparna?
1631645294662.png

Lilla, mellan, stora, södra eller norra Sulz? Ja vem tusan skall vet sånt.. 😉:rolleyes: Fatmap har bara ett åk - Sulzli. :unsure:

Ja, inte lätt om man inte råkar åka mycket i Engelberg. :rolleyes:
Så här ser det ut på kartan, från trevliga tegelstenen Outdoor Engelberg som täcker de flesta bergssportarter. Inklusive Freeride, turande samt extremskidåkning. Wendenlücke-turen fortsätter ner utanför bild, Galtiberg och det mesta av Steinberg utanför bild till höger. De rutiga partierna är pister.
IMG_3267.JPG

Ja, inte lätt om man inte råkar åka mycket i Engelberg. :rolleyes:
Så här ser det ut på kartan, från trevliga tegelstenen Outdoor Engelberg som täcker de flesta bergssportarter. Inklusive Freeride, turande samt extremskidåkning. Wendenlücke-turen fortsätter ner utanför bild, Galtiberg och det mesta av Steinberg utanför bild till höger. De rutiga partierna är pister.
Visa bilaga 11788
Ja verkar finna några alternativ som det ser ut. Skall bli intressant att följa guiden där! :giggle:

Visa bilaga 11787
Nu var det höga "piggar" på G igen ser jag. Och du har skärmat av bilden också....hmm...
Nåja, di därade piggarna har jag ju ändå sett på mycket närmare håll, så från vänster Zinalrothhorn 4221 m, Grand Cornier 3962 m och Ober Gabelhorn 4063 m.

Nu var det höga "piggar" på G igen ser jag. Och du har skärmat av bilden också....hmm...
Nåja, di därade piggarna har jag ju ändå sett på mycket närmare håll, så från vänster Zinalrothhorn 4221 m, Grand Cornier 3962 m och Ober Gabelhorn 4063 m.
Höga piggar är det och alla rätt har du förstås. Inga konstigheter där inte. (y)

Carry on @PisteCarver

Senast ändrad:
På tal om Rondane nationalpark har jag en fundering.... Bergen är ju höga men det finns inga glaciärer, med undantag av en liten stackars kvarleva. Hur kommer det sig?
Närmare kusten där det, antar jag, är något varmare, kryllar det av glaciärer. Beror det således på att Rondane ligger i snöskugga och det kommer så pass mkt mer snö närmare kusten, eller finns det någon annan anledning?

Hmm, intressant. det var en ganska liknande vy norrifrån, över Rondarna..:confused:
Visa bilaga 11797
Visa bilaga 11795
Min bild är tagen från sydöst och det är mot "smeder" och "tindar". Det finns ju onekligen en del likheter mot "rondarna" norrifrån. Naturens slumpmässiga under, precis som att Schrankogel och Mutterberger Seespitze liknar Mount Everest och Lhotse när man ser dem från Daunferner.
1631696664843.png

1631696695358.png

På tal om Rondane nationalpark har jag en fundering.... Bergen är ju höga men det finns inga glaciärer, med undantag av en liten stackars kvarleva. Hur kommer det sig?
Närmare kusten där det, antar jag, är något varmare, kryllar det av glaciärer. Beror det således på att Rondane ligger i snöskugga och det kommer så pass mkt mer snö närmare kusten, eller finns det någon annan anledning?
Det låter logiskt som du säger att det är nog inte så mycket nederbörd där. Det ligger ju i skugga av både Jotunheimen och Dovrefjell som dessutom är högre. På sommaren kanske klimatet i inlandet är varmare också?
Kolla t ex på sydvästra Norge med jätteglaciären Folgefonna som bara ligger på ca 1400-1500 meter. Där snöar det visst ca 10 meter på en säsong.

VErkar som att du och PC har rätt, se Wikipedia:
Generally, Rondane does not receive enough precipitation to generate persistent glaciers, but glacier-like heaps of snow can be found in the flat back valleys.

VErkar som att du och PC har rätt, se Wikipedia:
Generally, Rondane does not receive enough precipitation to generate persistent glaciers, but glacier-like heaps of snow can be found in the flat back valleys.

Och i den artikeln fanns det en panorama bild, med mina "smeder" och "tindar" till vänster, och "rondarna" till höger (se nedan).
Jag var 5 år gammal när jag var där, det är mina föräldrar som har tagit bilden jag hade som gåta. Har en del till, kanske dyker upp något mer därifrån...;)
1631698628207.png

Senast ändrad:
Ser att ni har lyckats ta er upp till Rosablanche igen. (y) ⛷️
Var åker man ner därifrån och hur tar man sig tillbaka?
Det är väl en ganska lång promenad dit också?
Ner på baksidan av Mont Fort och på med hudarna för en ca två timmar lång tur till toppen.
Nedfärden finns det lite alternativ på;
1: Tur ned till Fionnay, buss tillbaks till Le Chable och sedan ägget upp till Verbier igen.
2: Normalturen - tillbaks i samma spår du nyss gått upp för i princip och sedan kommer du till slut in i den vanliga bakside-turen med lite stakning utmed dammen tills du är tillbaks vid liftarna.
3: Ned för glacier de prafleuri och gå sedan upp i Col de prafleuri för at vika av upp i Fenetre d'Alleves. Därifrån ca 1500 höjdmeter ned till Pralong. En Croute complete på restaurangen för att sedan ta bussen tillbaks till Les Masses och liftarna. Sedan skida över 4 dalarna tillbaks. Lång dag! Hinner man inte med bussen eller sista liften blir den väääldigt lång. :)
1631704903617.png

Svar på tal. Gott! (y)
Synd att det är lite tomt på andra deltagare nu för tiden bara....

Carry on @Kalle_Luzern
Ja, lite rundpingis med väldigt få deltagare på sistone. :(

Vågar ändå ta en jag tror är ett tick svårare än min förra... Var är den här bilden tagen?
IMG_2858.JPG

Edit: har ringat in samma dal i den här bilden.
IMG_0097.png

Senast ändrad:
Ner på baksidan av Mont Fort och på med hudarna för en ca två timmar lång tur till toppen.
Nedfärden finns det lite alternativ på;
1: Tur ned till Fionnay, buss tillbaks till Le Chable och sedan ägget upp till Verbier igen.
2: Normalturen - tillbaks i samma spår du nyss gått upp för i princip och sedan kommer du till slut in i den vanliga bakside-turen med lite stakning utmed dammen tills du är tillbaks vid liftarna.
3: Ned för glacier de prafleuri och gå sedan upp i Col de prafleuri för at vika av upp i Fenetre d'Alleves. Därifrån ca 1500 höjdmeter ned till Pralong. En Croute complete på restaurangen för att sedan ta bussen tillbaks till Les Masses och liftarna. Sedan skida över 4 dalarna tillbaks. Lång dag! Hinner man inte med bussen eller sista liften blir den väääldigt lång. :)
Visa bilaga 11808
På höjdkurorna ser baksidan av Mont Fort vääldigt brant ut jämfört med Rosablanche nerfarterna 2 och 3?
Jag får det till en ca 2,5-3 km lång och ca 600 fhm promenad upp till Rosablanche?
Känns som man behöver ha lite flås för det på 3000 möh...😓

På höjdkurorna ser baksidan av Mont Fort vääldigt brant ut jämfört med Rosablanche nerfarterna 2 och 3?
Jag får det till en ca 2,5-3 km lång och ca 600 fhm promenad upp till Rosablanche?
Känns som man behöver ha lite flås för det på 3000 möh...😓
Jo, baksidan är ju generellt sett tämligen brant. Och ganska luftig på vissa ställen beroende på vägval.
Ingen av varianterna jag kluddade dit är egentligen speciellt svår även om 1an kan ha ngn knix mot slutet.

Tillbaka
Topp