Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Stämmer bra det, vi valde en bra dag och var nästan ensamma därute efter 15-20 cm påfyllning. 😊 Väldigt populär tur på senare år. Här på ett fält skier’s left som kräver att man vet var man kommer ner efteråt, litet dropp i en ränna och sen en omväg runt en klippformation och man kommer ner mot sjön. Kort promenad tillbaka till liften.

Tillbaka till @STORPOTATEN
Mer höga berg åt folket - här kommer två till, vilka då?

1633014028297.png

Mer höga berg åt folket - här kommer två till, vilka då?

Visa bilaga 12148
Du kan väl växla utsiktspunkt mellan de olika "varvet runt" bildserierna?;)

Nu får någon förutom jag och @Kalle_Luzern ta denna!
Den är inte svår.:)

Jag bjuder på en ledtråd (hoppas att Potätan inte misstycker):
Det stora paradiset finns tydligen ovanför 4000 möh....:unsure:

Du kan ju hänga med på försäsongsåkning och bygga på förrådet....;)
Låter finfint det, men känns lite svårt att klämma in med två helveckor redan bokade, och förhoppning om en tredje.
.... eller alternera Mont Fort och Aiguille Rouge.😄
Trodde det var det jag gjort..? :LOL:
Vänta bara, nästa bild skall du få en rejäl utmaning! 🤞

Ingen som känner att man vill slänga in en gissning på en 4000-metare som @PisteCarver mer eller mindre redan sagt namnet på?

Jag glömde ju visa hela bilden från St. Christoph i min förra bildgåta.
Det var en sådan dag då det hade snöat i en vecka och vi kom fram kvällen innan det klarnade upp.
Minus 10 gr den morgonen och så här underbart startade vår resa när vi skidade ner mot Arlbergpasset första förmiddan.
Dagar som denna "betalar" hela resan!😃
1633022232765.jpeg

Men många "bums" i "Stanton", det tar inte många timmar förrän allt är uppåkt.

Jag glömde ju visa hela bilden från St. Christoph i min förra bildgåta.
Det var en sådan dag då det hade snöat i en vecka och vi kom fram kvällen innan det klarnade upp.
Minus 10 gr den morgonen och så här underbart startade vår resa när vi skidade ner mot Arlbergpasset första förmiddan.
Dagar som denna "betalar" hela resan!😃
Visa bilaga 12150
Men många "bums" i "Stanton", det tar inte många timmar förrän allt är uppåkt.
Kom igen nu @Kalle_Luzern och @PisteCarver - kläck ur er svaret nu så vi kommer vidare i denna tråden! :)

Nu har vi haft en del snö och berg bilder, så slänger in en i kategorin schweizisk kuriosa. ;)
Vad heter den här ganska otrevlige typen, och var står han?
IMG_3310.JPG

”The Kindlifresserbrunnen (Swiss German for Child Eater Fountain) is a fountain at the Kornhausplatz (Granary Place) in Bern, Switzerland.”

Finns tydligen många teorier om vad typen egentligen är för någon och/eller symboliserar!

”The Kindlifresserbrunnen (Swiss German for Child Eater Fountain) is a fountain at the Kornhausplatz (Granary Place) in Bern, Switzerland.
Det gick ju blixtsnabbt som jag hoppades. 😆 Det är alltså småbarn han glufsar i sig. Perfekt att passera med några barn i lämplig ålder och säga åt dem att de måste uppföra sig. 😂

Över till @fredw Jaha, han orkade inte ens vänta.

Hade tänkt bänka dig på den..! Korrekt förstås.

Kalle, sorry, skyller även min burdusa trubbighet på febern!
Jag har ju stått precis där du har tagit bilden, och även haft med Mont-Saint-Michel i tråden tidigare.;)
Var där vid springflod 12 meter tidvatten och filmade floden som kom in i solnedgången.:)
Var på "bucket-list" och blev avklarat för fem år sedan.

Tillbringade sen ett par dagar i Cancale och frossade på Ostron.🦪😋

PC har just fått en lång lista med ljuv musik att avnjuta tillsammans med det andra fina han redan fixat själv, så jag föreslår att vi ger honom gott om tid att återkomma med en bild. Reglerna säger faktiskt 24 timmar!

Ja PC jag minns att du också postat därifrån men hoppades du var upptagen! 😊

1633032650214.jpeg

1633032692391.jpeg

Efter solnedgången och springfloden som förvandlat Mont-Saint-Michel till en ö. Bilden därefter åt motsatta hållet som visar hur havet störtar uppför floden!
Bildgåtan längst ner.
1633033535993.png

1633033763975.png

Screen-shot från en gammal video (datum nere i hörnet).
Vad heter berget i mitten?
1633033280579.png

Ni har snurrat omkring på Grossglockner Hochalpen strasse, och nu hamnat på utsiktsplatsen över Grossglockner. Men berget i bilden är Johannisberg 3453 möh.

Du är på hugget idag!;)

Var så god och kör vidare @STORPOTATEN !
Har varit lite sugen på Heiligenblut, och därmed kikat en hel del på området och omgivningarna. :)

Ok, då skippar vi Mont Fort och Aiguille Rouge ett tag framöver. Passar även på att ändra frågeställningen lite, allt för ert höga nöjes skull! 👆😉

Vilket berg i bilden är högst - vad heter det och hur högt? (jodå, där kom höjden med...)
1633035189319.png

Ser lite träd nertill, så inte så högt längre... nu blev det nog för svårt utan en riktig fjärrvy.....😪
Se så, kom igen, den här fixar du.
Bilden är ju ett under av ledtrådar i jämförelse med en mätsticka i snön och ett otydbart berg i bakgrunden... ;)(y)

Ni får suga på karamellen över natten, farbror somnar strax... 💤💤

Du ser, jag sa du skulle ta den. Fast jag trodde nog att det skulle bli ngt klurigare, men tji fick jag.
Bilden är alltså tagen strax nedanför Zwölferkopf i Serfaus-Fiss-Ladis.

Tillbaks till @PisteCarver
Ibland ska man ha lite flyt också, tyckte att bergen såg "serfausiga" ut, och tänkte direkt på dalen bakom Fiss-toppstationen, och det stämde ju.

Nu en fjärrspaningsgåta mot @fredw ´s favoritområden.
I bilden är ett mäktigt och kompakt Dolomit-massiv med flera höga toppar markerat. Massivet tronar ovanför en mycket känd skidort.
Vad heter den högsta toppen i det massivet?
1633071421933.png

Punta Penia 3343

Edit: Eller menar du specifikt massivet precis framför Punta Penia, ja då är det ju Langkofel på 3181.

Senast ändrad:
På hugget idag igen?
.... och @fredw fick ingen chans.😲

Nu har du inte svarat det jag hade tänkt, eftersom de mörka markerade bergen tillhör Sassolungo-massivet med högsta topp Sassolungo/Langkofel 3181 m.
Men precis i linje med Sassolungo lite längre bort ligger Marmoladamassivet, och det måste vara den lilla vita topp som sticker upp, och till vänster om det Marmoladaglaciären.

Så det blir ju självklart rätt för det!👍

Över till Potätan igen!

Edit: Och den kända skidorten nedanför Sassolungo är ju såklart Val Gardena/Grödner Tal.

På hugget idag igen?
.... och @fredw fick ingen chans.😲

Nu har du inte svarat det jag hade tänkt, eftersom de mörka markerade bergen tillhör Sassolungo-massivet med högsta topp Sassolungo/Langkofel 3181 m.
Men precis i linje med Sassolungo lite längre bort ligger Marmoladamassivet, och det måste vara den lilla vita topp som sticker upp, och till vänster om det Marmoladaglaciären.

Så det blir ju självklart rätt för det!👍

Över till Potätan igen!

Edit: Och den kända skidorten nedanför Sassolungo är ju såklart Val Gardena/Grödner Tal.
Nej nej, första och sista för dagen. tror jag. Ska försöka låta bli att titta in något mer, men man vet ju aldrig.... 😉

Ja, jag editerade mitt inlägg lite och slängde in Langkofel, då jag började fundera på om det var specifikt massivet framför Marmolada du var ute efter.

Anyways, här har vi @Hawk100 ute på äventyr men det är inte honom vi är ute efter, utan den "dolomitiska" toppen i fjärran. Vad heter den, eller rättare sagt dem?

1633073539965.png

Tillbaka
Topp