Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Det ser bekant ut.
Jag har inga bilder på de bergen och landskapet som syns, men jag har en 25 år gammal minnesbild av att Piz Buin ser ut så där från Montafondalen.
Helt utan Google och annan verifiering bara ryckt ur minnet, vet jag ju förstås inte om det är rätt?

Det ser bekant ut.
Jag har inga bilder på de bergen och landskapet som syns, men jag har en 25 år gammal minnesbild av att Piz Buin ser ut så där från Montafondalen.
Helt utan Google och annan verifiering bara ryckt ur minnet, vet jag ju förstås inte om det är rätt?
Inget dåligt minne för att vara 25 år gammalt, men det är inte korrekt. :)

Dags för ledtrådar tror jag.
1. Österrike är ju lavinstaketens förlovade land, så det är där vi är.
2. Berget är högre än Piz Buin.

Fyller på lite då.
3. Österrike, närmare bestämt Tyrol är det som gäller.
4. Berget ligger nära en väldigt känd skidort.

Senast ändrad:
Jag har inte möjlighet att spana med ”verktygen” så jag slänger ur mig en gissning på Fluchthorn vid Ischgl.
Topp!
Berget med de tre spetsarna är Nördliches, Mittleres och Südliches Fluchthorn. Allmänt kallad Fluchthorn med en högsta höjd på 3399 möh.
Det ligger på gränsen mellan Österrike och Schweiz och nästan mitt emellan Ischgl och Scuol.

Bilden är tagen från Zamangspitze i Hochjoch-området i Montafon-dalen.

Tillbakakaka @PisteCarver

Topp!
Berget med de tre spetsarna är Nördliches, Mittleres och Südliches Fluchthorn. Allmänt kallad Fluchthorn med en högsta höjd på 3399 möh.
Det ligger på gränsen mellan Österrike och Schweiz och nästan mitt emellan Ischgl och Scuol.

Bilden är tagen från Zamangspitze i Hochjoch-området i Montafon-dalen.

Tillbakakaka @PisteCarver
Ja, Fluchthorn satt också i det 25-åriga bildminnet.🤓
Jag såg från början att bergen såg ”silvrettiga” ut.:)

Bildgåtan går vidare till @Hawk100 , jag hade gärna bytt bort lite av mina bergkunskaper mot att få ta del av hans freeride-kunskaper! ;)

Hawken verkar inte vara på hugget, så jag kör en bild då.
Var kan man beskåda den här isskulpturen?
1633094347877.png

Vad är detta??? Sju timmar utan minsta lilla tecken på liv i tråden.

Ser inte ut som att den är särskilt man made utan mer som att kung Bore isat ner en radiomast under en eller flera vintrar. Ser också ut som att det är någon slags underjordisk bunker där nere i vänstra hörnet så jag tänker att det är en fd försvarsanläggning. Men var har jag inte en susning om. Nordnorge?

Vad är detta??? Sju timmar utan minsta lilla tecken på liv i tråden.

Ser inte ut som att den är särskilt man made utan mer som att kung Bore isat ner en radiomast under en eller flera vintrar. Ser också ut som att det är någon slags underjordisk bunker där nere i vänstra hörnet så jag tänker att det är en fd försvarsanläggning. Men var har jag inte en susning om. Nordnorge?
Ha ha, nej denna isskulptur skapas genom att man sprutar vatten ur det höga röret, den är nog 20+ meter hög och står att beskåda nära flera stora restauranger och terasser i ett välbekant skidområde.
Den som har följt mina bildgåtor kan säkert konstatera att jag besökt många alporter genom åren, men att jag inte har digitalbilder från lika många eftersom jag på senare år har ”harvat runt” i ett fåtal skidområden (det ska dock bli ändring på det nu), och det får bli första ledtråden.:)

Gamsgarten it is!

Din tur då igen @STORPOTATEN !
Piggen används säkert till att träna isklättring på skulle jag tippa.

Den här kan kanske vara lite klurig, så jag nöjer mig med skidorten. Det var dålig utsikt den här dagen, så vi fick klara oss utan vyer. Å andra sidan hade det kommit 70 cm fräscht över natten - vi hade det ganska bra utan vyerna. (y)
Sorry @Hawk100 , du är bänkad på denna.
1633154079903.png

Senast ändrad:
Piggen används säkert till att träna isklättring på skulle jag tippa.

Den här kan kanske vara lite klurig, så jag nöjer mig med skidorten. Det var dålig utsikt den här dagen, så vi fick klara oss utan vyer. Å andra sidan hade det kommit 70 cm fräscht över natten - vi hade det ganska bra utan vyerna. (y)
Sorry @Hawk100 , du är bänkad på denna.
Visa bilaga 12182
Vilken jäkla tur!!!
Då slipper jag vid hur jäkla sopig jag är genom att gissa fel (igen) på en bild där jag själv är med…….!!!
🤣🤣🤣

Potätan har varit på ett ställe där han aldrig såg solen, bara snö snö snö… och det var i Macugnaga, så jag gissar på det!

Skicka ett PM till mig så tar jag smällen om det är fel! Vi bör väl hitta rätt inom en 4-5 försök… 😉
Ja lyckades faktiskt lista ut var det är!!! Men det var ledtråden på 70 cm nysnö + vilka fler som syntes på bilden som hjälpte mig, så jag tvivlar på att det kommer hjälpa er andra!!! 😉
Jag tar mig dock friheten att avslöja att det är INTE en stor och välkänd skidort…..

Potätan har varit på ett ställe där han aldrig såg solen, bara snö snö snö… och det var i Macugnaga, så jag gissar på det!
Där kom han tyvärr inte upp på berget när det hade snöat eftersom han skadade foten dagen innan!!! Vi andra som även var med på det aktuella stället fick däremot vårt livs bästa lössnöåkning just den dagen i Macugnaga…..
Och potatisen fick i alla fall nöjet att köra oss från hotellet till liften trots benskadadan!!! 🤣🤣
Men på den här platsen var han verkligen med och härjade i lössnön på berget!!! Även om det inte var i närheten av så bra som i Macugnaga…. 😉

Jag var också i det där McUgnacacka och letade men hittade inte rätt. Jag ser italienska, ett mysko språk (typ ladino) och tyska. Tror jag. Hmm.

Ni har ju åkt en massa puder i Nassfeld också tror jag, men tycker att lifthuset är för fult för att ligga i Österrike.:LOL:
Eller är det turbinhallen till ett vattenkraftverk?

Påminner litet om gamla entrén till Södersjukhuset men det finns en del som talar emot…
Fortsätter skjuta från höften… Madonna di C? Visst nej. Inte stor o känd. Återkommer

Då var förmiddagens begivenhet avklarad. Nej, inte sånt snusk ni tänker på. :whistle:
Många gissningar här, kul. Ingen rätt dock.
De flesta gissar på Italien vilket är korrekt. 70 cm fräscht var det, och denna håla är en riktig puderhåla när vindarna kommer från ......
Pistkarvaren är närmast hittills.

Det är Telecabina Monte Lussari i bakgrunden.
Varför bygger man så fula lifthus när man kan bygga en så vacker by som finns alldeles intill?
1633167095736.png

Edit: Skidområdet heter alltså Monte Lussari / Tarvisio.

Varför bygger man så fula lifthus när man kan bygga en så vacker by som finns alldeles intill?
Visa bilaga 12188

Edit: Skidområdet heter alltså Monte Lussari / Tarvisio.
Ja, visst är det märkligt!!!
Men generellt finns det nog fler fula än vackra lifthus i Alperna (och övriga världen) tyvärr!!!

Visa bilaga 12188
Precis, hade jag vänt på mig hade vyn sett ut som ovan. Mycket charmig liten by på toppen av berget. Ski in / Ski out på riktigt. Monte Lussari är toppen av skidområdet Tarvisio.
Natten hade vi spenderat i Sella Nevea efter att @Hawk100 knuffat bilen upp till skidorten, och planen var att åka lite fluff då det skulle komma en del sådant. Fixade liftkort på morgonen, men någon lift fick vi inte åka. Alldeles för mkt snö på berget och de skulle inte öppna under dagen... Intressant ide att de ändå kränger liftkort. :rolleyes:
Nåväl, backup-planen blev Tarvisio, som även de fått en del snö.... :)

Carry on @PisteCarver

Sella Nevea var jag inne på först, tyckte namnet passade bra till bilden! ;)

Ny bildgåta då, och "in i dimman" verkar ju vara nya bildgåtemodet, och man vill ju hänga med! 🌫️:)
Vad heter berget i molnet bakom mig?
1633168155786.png

Tillbaka
Topp