Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Vet inte om jag kan godkänna det riktigt..... 😉
1633636322115.png

Från Passo Tonale har man finfin utsikt över hela Adamello-Presanella massivet där Cima Presanella är högsta toppen. Nästan värt att åka dit endast för utsikten.

Carry on @PisteCarver

Vet inte om jag kan godkänna det riktigt..... 😉
Visa bilaga 12313
Från Passo Tonale har man finfin utsikt över hela Adamello-Presanella massivet där Cima Presanella är högsta toppen. Nästan värt att åka dit endast för utsikten.

Carry on @PisteCarver
Du frågade ju inte efter höjden…;)

Får se om jag kan få till en bild.

Ha! Hur klarade du den? Hade jag missat att ta bort någon text?
Så här ser pistkartan för det lilla skid- och rodelområdet ut:
GetAttachmentThumbnail

Din tur @PerK !

En ngt annorlunda bergsformation. Var är bilden tagen?
Höjd över havet och vad som ligger bakom kan ju ses som intressant men inte helt nödvändig bonusinformation.
Helt klart mitt ställe, men avvaktar med ledtrådar till imorgon. Sov gott!
Då den första var lite "närsynt" kommer en till. Jag har tyvärr bara barmarksbilder.

Bilagor

• Varl ligger detta berg.jpg
    Varl ligger detta berg.jpg
    1.3 MB · Besök: 73
  • En till.jpg
    En till.jpg
    1,005 KB · Besök: 71
Senast ändrad:
Ser ut som den här platsen som jag tyvärr inte vet var den ligger. Höga kusten??
Laven heter Xanthoria candelaria (ljuslav)?

1633670851329.jpeg

Senast ändrad:
Jomenvisst är det Persö, eller snarare Pers ö! 🙃
Jag säger som PC: HUR kunde du den? Man behöver ha varit på plats för att känna igen den typiska berggrunden, kalksten som vittrar i häftiga formationer.

Din tur @erik_lagg!

Jag har varit där (för så där 35-40 år sen...). Är tydligen bättre på att minnas lavor och klippformationer än bergsformationer. Det kommer en bild snart när jag har letat.

Jag har varit där (för så där 35-40 år sen...). Är tydligen bättre på att minnas lavor och klippformationer än bergsformationer. Det kommer en bild snart när jag har letat.
Ja, har man varit där glömmer man det inte. Fast stängt stor del av året, som fågelskyddsområde. Jag föredrar att kalla det min ö, Pers ö...

Vart har vi hamnat nu då? Det jag söker är namnet på glaciären vi skidar uppför.
Bild 888.jpg

Ledtråd nr 1: Inser att vi på bilden kanske har en par hundra meter kvar tills vi faktiskt är på glaciären. Nåväl, när man rundat toppen uppe till höger kommer man till ett pass och får bland annat denna utsikt.
Bild 887.jpg

Ledtråd nr 2: Om jag vrider kameran lite till vänster från den andra bilden ser man detta.
bild 889.jpg

Ledtråd nr 3: Vad kan denna fågel ha med det hela att göra? Ja det är svaret på det som leder er mot gåtans lösning
1633692999694.png

Senast ändrad:
Jösses vad dött det var här. Jag har inte en susning men slår till på en vild gissning i alla fall - Kåtotjåkka? :rolleyes:

Senast ändrad:
Tyvärr, inte Kåtotjåkka men ingen dum gissning med tanke på att terrängen och bergsformationerna är rätt lika. Kul ändå att det ändå kommer en gissning.

En ny ledtråd ligger ute.Glöm heller inte frågan, det är glaciären jag söker inte berget

Det är svaret jag söker. @PisteCarver smyger in från sidan och rycker åt sig ännu en skalp. Vill minnas att han tog den förra jag hade från Akka också.

Bilderna visar i fallande ordning:
- Nedersta delen av Hambergs just när man kommer ur själva bäckravinen som är första delen av bestigningen.
- Utsik från passet mellan Nummer och Dubbeltoppen mot Hambergs övre del med Sarekmassivet i bakgrunden
- Utsikt från samma pass som ovan men mot Borg och Stortoppen
- Grå gås (ledargåsen i Nils Holgersson heter Akka)

Senast ändrad:
Det är svaret jag söker. @PisteCarver smyger in från sidan och rycker åt sig ännu en skalp. Vill minnas att han tog den förra jag hade från Akka också.
Ja, det var för ett antal månader sedan tror jag, med en utsiktsbild mot väster tagen från toppen.
Ser fint ut, tyvärr en halv ”världsresa” för mig dit upp.

Jag sitter dåligt till för att lägga upp en bildgåta, så den går vidare till @fredw som var så nära.:)

Det var snällt PC… dock riskfylld gåva med tanke på hur mitt bildförråd ser ut!

Var hänger denna lampa?

1633694761897.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp