PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Vaduz och Bern?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var i alla fall fruset vatten på bilderna!Det var snällt PC… dock riskfylld gåva med tanke på hur mitt bildförråd ser ut!
Var hänger denna lampa?
Visa bilaga 12327
Visa bilaga 12328
Ja, precis. Fotograferat i Bern, och temat för det här hjärtat som synes Lichtenstein. Något konstprojekt för välgörenhet som precis startat på Waisenhausplatz. Här en annan vinkel där man ser några fler av dem.Vaduz och Bern?
Jag hittade dem med mobilen.Lätt att hitta var det är, svårare att hitta namnen på kullarna märkte jag.![]()
Eftersom Kalle blev bänkad på några ”små kullar” så behöver du nog inte leta i hela Schweiz.Hade de kullarna legat här i Skåne hade de varit beklädda med liftar och snökanoner båda två och haft varsin alpinklubb.
Funderar på var jag ska börja, kanske bakifrån på listan av Schweiz 10000 högsta berg… Nej det får bli litet Google Street view.
Ja, ja! Men även det minsta träsket: Och där finns ett hamn, turbåtar, en segelklubb med flera Swan-båtar osv.Hade de kullarna legat här i Skåne hade de varit beklädda med liftar och snökanoner båda två och haft varsin alpinklubb.
Funderar på var jag ska börja, kanske bakifrån på listan av Schweiz 10000 högsta berg… Nej det får bli litet Google Street view.
Nä, vi är i Schweiz.
Den fattar inte jag, men kör för den då!Den här kommer ligga hela helgen.Bidrar med en liten kryptisk ledtråd: litet papper som @fredw letade längs, bilden taget från ett stort papper.
![]()
Kör en bit fram på motorvägen och man ser topparna som frågan gäller.Så här kan vi väl inte hålla på hela helgen - ge folket lite riktiga ledtrådar istället för de där...minst sagt kryptiska.
Visa bilaga 12346
Fredag kväll är ju party time…!Farbror skall sova nu....![]()
Dessa ungdomar alltså....Fredag kväll är ju party time…!![]()
Nu har du hittat det ena berget.Hohflue till vänster... men Jänzi m fl ligger strax bakom.
Siktlinjen till First döljs av Pilatus, kolla Bergfex kartan.First ligger nånstans i linje med den till höger... hittar inte något namn på topparna framför First.
Ja, dåligt med namn där. Tom på swisstopo. Fulendossen eller Meiengrätli kanske söks?Ja har redan hittat en topp/ås strax ovan Heiti/Alpeli, tror det är den, men hittar inget namn.
Ja, den ger vi rätt för, det är en förtopp till Schrotenegg (jag hittar heller inget namn på den), och Hohflue till vänster.Ja har redan hittat en topp/ås strax ovan Heiti/Alpeli, tror det är den, men hittar inget namn.
Aj aj aj.... nu blir det bildäck igen!Jaha, kommer strax, ska ner och rota i källaren bara!
Förtopp som är högre än huvudtoppen, men utan namn.Ja, den ger vi rätt för, det är en förtopp till Schrotenegg (jag hittar heller inget namn på den), och Hohflue till vänster.
Bilden är tagen ungefär vid krysset och det låga berget mitt i bilden (magenta) är Drachenflue.
Bra jobbat @fredw , din tur!
Den toppen får heta Meiengrätli Major!Förtopp som är högre än huvudtoppen, men utan namn.Zoomar man rejält på swisstopo ser det ut så här:
Visa bilaga 12360
Väldigt vackert i din källare!