Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Monets trädgård i Giverny?
Sådärja!1. Hinterer Brunnenkogel?
2. 3438 m
3. Österrikes högsta liftstation
Ja, klart. Det kan jag ju inte neka er.Får vi se någon färsk bild från första säsongsdagen nu @Kalle_Luzern ?
Ja, med tanke på alla glaciärsprickor kör vi defensivt på försäsongen. Många som har lite annat risktagande, men så såg man några som fick hjärtat i halsgropen och fick tvärnita ovanför sprickor också.Blev det piståkning idag?
Snöläget ser just nu ut att vara lite sämre i Schweiz än i Österrike.
Hur ofta händer det på skidorterna att folk kör ner i glaciärsprickor?Ja, med tanke på alla glaciärsprickor kör vi defensivt på försäsongen. Många som har lite annat risktagande, men så såg man några som fick hjärtat i halsgropen och fick tvärnita ovanför sprickor också.
Kom mindre snö än utlovat i början av veckan, ändå ovanligt bra för början av oktober.
Händer väl titt som tätt. Minns flera olyckor på Titlis sen jag började åka där. Sen folk som gör högturer också, hört om både i Engelberg och Zermatt.Hur ofta händer det på skidorterna att folk kör ner i glaciärsprickor?
Ett mycket stort problem i Hintertux. Och Stubai! Jag (vi...) har varit flera gånger i situationer, vi ville inte vara. Och just höst- julåkning är som farligast. På vårtiden tyder sprickorna vara inte öppna.Händer väl titt som tätt. Minns flera olyckor på Titlis sen jag började åka där. Sen folk som gör högturer också, hört om både i Engelberg och Zermatt.
På Titlis övar de räddning regelbundet.
Vi brukar hålla oss från Steinberg av den anledningen, tills det kommit bra med snö runt jul-nyår. Krävs ju en del nere i botten också så klart…Ett mycket stort problem i Hintertux. Och Stubai! Jag (vi...) har varit flera gånger i situationer, vi ville inte vara. Och just höst- julåkning är som farligast. På vårtiden tyder sprickorna vara inte öppna.
Det är absolut mycket större risk där än laviner!
Farligare nu när det smält snö och is hela sommaren än i juni/juli. och kör man fort med långa skidor är det nog oftast lugnt.Nu fick jag mig en tankeställare....
Googlade på "unfall skifahrer gletscherspalte" plus namnen på de olika glaciärskidområdena i Österrike. Massor av olyckor överallt.
Bilden nedan är från Hintertux där två snowboardare har kört ner i en spricka endast 2 meter vid sidan av pisten!
Förbaskat dumt det jag gjorde i somras där jag körde vid sidan av både Olperer och Tuxer Fernerhaus nerfarterna (som mest 30-40 meter vid sidan av).
Om det inte kommer tillräckligt mycket snö nedanför glaciärerna de närmaste veckorna, så blir det till att hålla sig i pisten på försäsongsåkningen.
Visa bilaga 12370
Rätt på båda.Till bilden då:
Titlis Rotair och Ice Flyer.
Berget i bakgrunden är lurigt, med snö på ser det nästan ut som om det har värsta maffiga glaciären! Kom på att det ligger där vid Königsleiten/Gerlos någonstans och sen gick det hyfsat lätt.@Kalle_Luzern är i storform!
Jag trodde att jag skulle bli tvungen att ge ledtrådar, t ex att det i bilden syns ett högt berg som gränsar till tre Bundesländer (varav ett numera tillhör Italien men förr även det tillhörde Österrike).
Tillbaka till Kalle.
Det är Wildkarspitze 3078 m, och det finns faktiskt en liten glaciär högst upp (Wildkarkees).Berget i bakgrunden är lurigt, med snö på ser det nästan ut som om det har värsta maffiga glaciären! Kom på att det ligger där vid Königsleiten/Gerlos någonstans och sen gick det hyfsat lätt.![]()
Snabb googling visar att över 400 pers mött glaciärdöden bara i Schweiz 2010-2020. Måste var fler än lavinoffer..?Nu fick jag mig en tankeställare....
Googlade på "unfall skifahrer gletscherspalte" plus namnen på de olika glaciärskidområdena i Österrike. Massor av olyckor överallt.
Bilden nedan är från Hintertux där två snowboardare har kört ner i en spricka endast 2 meter vid sidan av pisten!
Förbaskat dumt det jag gjorde i somras där jag körde vid sidan av både Olperer och Tuxer Fernerhaus nerfarterna (som mest 30-40 meter vid sidan av).
Om det inte kommer tillräckligt mycket snö nedanför glaciärerna de närmaste veckorna, så blir det till att hålla sig i pisten på försäsongsåkningen.
Visa bilaga 12370
Kollade SLF, i snitt 22 dödsoffer per år i laviner i Schweiz på senare år. I Engelberg är det helt säkert så att fler dör i laviner än i glaciärsprickor. Undvik helst att hamna i antingen eller…Snabb googling visar att över 400 pers mött glaciärdöden bara i Schweiz 2010-2020. Måste var fler än lavinoffer..?
Du får sluta upp med glaciäråkning och börja åka puder som oss andra här![]()
Om du vill spara in på de dyra FFP2 maskerna så finns det en billig piratkopia.Med det sagt lär det bli många åk på Jochpass-sidan i vinter för att slippa masken som krävs för att åka gondol/kabin till toppen i Engelberg.![]()
Här i CH duger ju textilmask, eller en buff typ. Har från ifjol.
Här i Sverige duger det att leva precis som vanligt.Här i CH duger ju textilmask, eller en buff typ. Har från ifjol.![]()
Tänkte just lägga upp lite ledtrådar, men behövs ju inte då.Nu har ju bilden legat så länge utan ett svar/gissning, så då får man ju hjälpa dig!
Lago di Luzzone.
Tur jag har nära till bergen, som kompensation.Här i Sverige duger det att leva precis som vanligt.![]()
Förvånansvärt lik en av mina egna bilder.... Hmmm, vart var det nu jag tog den...?Det börjar bli knepigt att hitta bilder, och jag börjar tappa kontrollen över vilka jag har haft med.
Hoppas inte denna varit med tidigare (men kan inte garantera att så inte är fallet).
Frågan som lyder:
På vilken höjd ligger toppstationen?
Edit: Ser faktiskt ut som det har släppt en rejäl flaklavin ovanför pisten däruppe...
Visa bilaga 12378
Mer snö på min bild.Förvånansvärt lik en av mina egna bilder.... Hmmm, vart var det nu jag tog den...?
Visa bilaga 12379
Nej, Schafberg är till höger i bildkant.Schafberg?