Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Google Earth känns väldigt segt och trubbigt på sistone, inte bara för mig då? Letade upp de där topparna nu, går inte att känna igen alls när man ser bilderna… 🤬
Det vågar jag inte svara på då jag inte använder det verktyget.... Men du har helt rätt i att det inte går att känna igen bergen, varför jag blev konfunderad när jag skulle leta upp berget innan.
Men detta fick mig övertygad, så gott som identisk bergsformation när man ser det från nordöst.
1635228262259.png

1635228310376.png

Tackar och bockar, var iaf inte hundratals mil ifrån med mina gissningar... 😅
Här en inte helt dagsfärsk bild. Var är den tagen?
007.JPG

Ok, liten ledtråd då. Det är ett område som är mer känt utomlands än Stoos, helt säkert. Två välkända orter vid systemet. Bilden från tiden innan jag flyttade till Luzern.

Adelboden närmast hittills. Åkt där några gånger men hittar inte en enda bild tagen där. 🤦‍♂️
Samma gäller faktiskt för Flims-Laax.

Upp mot Männlichen?
Det är i Männlichen-delen av Grindelwald-Wengens skidområde. Tschuggen, 2521 m, till vänster. Gummi-liften närmast i bild. Männlichens topp och bergstation dolt bakom ryggen till höger. Vi hade åkt upp med Honegg-liften och här en trevlig liten genväg offpiste till dalnedfarten mot Grindelwald. Man får drygt 1300 fhm i ett svep. Bild från mars 2013. Bakom ryggen hade jag Eigers nordvägg.

Din tur igen @STORPOTATEN

Det är i Männlichen-delen av Grindelwald-Wengens skidområde. Tschuggen, 2521 m, till vänster. Gummi-liften närmast i bild. Männlichens topp och bergstation dolt bakom ryggen till höger. Vi hade åkt upp med Honegg-liften och här en trevlig liten genväg offpiste till dalnedfarten mot Grindelwald. Man får drygt 1300 fhm i ett svep. Bild från mars 2013. Bakom ryggen hade jag Eigers nordvägg.

Din tur igen @STORPOTATEN
Sitter tajt till så först till kvarn maler!

Jaha, om ingen annan är hugad så slänger jag in en gammal bild till då för att hålla lite tempo i tråden. :)
Under vilken lift var det så här fluffigt (med stor risk för "hajar") i november ett år?
IMG_0902.JPG

Trübsee-Jochpass Express är det första som dyker upp i huvudet
Ingen av liftarna på Jochpass. De öppnar sällan före december.
Det är ju under Rindertitlis-Laubersgrat.
Ja, Laubersgrat är det. Kom ett rejält dump tidigt i november det året, folk åkte tom Laub den här dagen! Följdes tyvärr av 10 dagar föhn, i slutet av november var jag på toppen av Hahnen (2607 m) och då låg inte en gnutta snö. Början av december var kall men torr, snökanonerna gick för fullt men helt grått/brunt utanför pisterna tills mitten av dec. Bildades ett riktigt dåligt skikt uppe på glaciären, under en snöstorm rasade halva Steinberg ner i en jättelavin. Som tur var mitt i natten när ingen var där.

Vem får bollen nu då @STORPOTATEN ? :LOL:

Brukar ju inte gå bra när jag gör det, men skjuter från höften innan nästa Teams-möte...
Glatscher da Medel? Osäker om du varit i de krokarna iofs... 😅

Ghiacciaio del Rutor från toppen av Courmayeur.
Åkte du den där dalen ner till Thuile?
Jajamen, det stämmer ju väldigt bra det.
Och nej, har inte åkt dalen. Men det var ju denna dalen som @KaitsuH åkte på en halvtimme inklusive lift upp från La Thuile för att ta en bild på törstiga skidåkare! :) 😉

Över till @PisteCarver

Google Earth känns väldigt segt och trubbigt på sistone, inte bara för mig då? Letade upp de där topparna nu, går inte att känna igen alls när man ser bilderna… 🤬
Ber om ursäkt. För att fortsätta ”undervisa” och försöka följa med i tråden har jag satt samtliga elever på Google earth för att söka toppar. Tur man är geografi lärare : )

För att inte tala om Galt-hö-piggen i vårt grannland…

Här kommer säsongens förhoppningsvis sista snöfria bild, som är tagen av mig men lätt modifierad (man är ju konstnär!)

Vad är detta för mystisk byggnad och var är vi? Kan avslöja att vi befinner oss i landets största skidort. Eller åtminstone i landets största ort där man kan åka skidor.

1635263665263.jpeg

Han är duktig på barmark också, snöguden! Din tur Snowgod!

En kyrka som för tankarna till Gotham City. Grundtvigs kyrka, Köpenhamn. Stilen kallas expressionism.

1635264916516.jpeg

Tack @fredw
Här kommer tre frågor och en bild:
-Var är bilden tagen?
-Vilket år togs bilden?
-Vem är skidåkaren?

FB_IMG_1448640545034.jpg

Då bildgåtan är ganska enkel så måste man ha rätt på alla tre för att få äran att lägga ut nästa.

Några ledtrådar:
-Bilden är för enkel att lista ut så den säger jag inget mer om.
-Bilden togs före sekelskiftet!
-Skidåkaren har frekventerat det här forumet i över 20 år!

Samma år som bilden togs skedde en mycket allvarlig olycka i en tunnel som man kan se från fotoplatsen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp