Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

OK får väl skylla mig själv som snodde den framför nosen på Kalles mohairbestyckade skidor. Återkommer strax (ska ner i källaren en stund...) :rolleyes: ;)

Någon ska väl slå rekord i fånig bildgåta... Jag vill ha exakt adress för det skidberg som syns i bilden.

1637590084370.png

Rätt tänkt - men fel! :)

Jag antar dessutom att du avser en viss kommun långt upp bland mörkret och fäbodarna i norr, där de (kanske pga kylan och mörkret??) talar en egendomlig men ganska pittoresk och underhållande variant av vårt svenska språk, men det kan jag ju inte veta... Så jag vill även ha ortsnamnet vid nästa svar, tack! ;-)

Skidaffär mellan Stockholm och Kiruna…
Finns Hanssons kvar i Åre?

Edit: nu glömde jag tänka…. Sjö och snö i Malmö borde vara mer åt rätt håll.

Skidaffär mellan Stockholm och Kiruna…
Finns Hanssons kvar i Åre?

Edit: nu glömde jag tänka…. Sjö och snö i Malmö borde vara mer åt rätt håll.
Du får rätt för det, efter trägna försök. Snö och Sjö ligger iofs i Limhamn (men i Malmös kommun... ähum...). Och heter Snö och Sjö och inte vice versa. Var det i Sthlm eller Gbg som det för länge sedan fanns en butik som hette Sjö och Snö?

Tydligen en av södra Sveriges bästa butiker för det vi alla älskar. De har ett fint skyltfönster med en liten linbana på ett mysigt modell-berg.

Ordet till Christam!

Rätt så klart! Bara 800 m högre eller så… 😉
Inte så mycket zoom, men nog zoomlinsen på mobilen. Skönt att se att du mår bra nog att spela med igen! ☺️

Din tur @STORPOTATEN
Hoppar fram och tillbaks mellan sängen och stolen... Painkillers är bra att ha ibland! (y)

Här är frugan med på topptur och försöker skymma två välkända berg i bakgrunden, vilka då?
1637657107055.png

Välkommen tillbaka!

Nu står ni där på Rosablanche igen.;)
Becs des Rosses till vänster och Dents du Midi till höger (längst ut till höger Mont Fort där ni kommer ifrån).

Välkommen tillbaka!

Nu står ni där på Rosablanche igen.;)
Becs des Rosses till vänster och Dents du Midi till höger (längst ut till höger Mont Fort där ni kommer ifrån).
Visst gör vi det, en av få toppturer man fått med frugan på. På den nykära tiden, sedan har det blivit stopp på toppturerna med henne av ngn anledning... :LOL:
Butt of course är det Le Bec och Le Midis.!

Över till @PisteCarver

Visst gör vi det, en av få toppturer man fått med frugan på. På den nykära tiden, sedan har det blivit stopp på toppturerna med henne av ngn anledning... :LOL:
Hon kanske har kommit till samma slutsats som jag och min fru alltid har haft - det finns en anledning till att man bygger liftar på bergen.:LOL:

Bild kommer om en stund.

Hoppar fram och tillbaks mellan sängen och stolen... Painkillers är bra att ha ibland! (y)
Vi får skylla de dallriga pilarna på din bild på pillereffekten! ;-) Grattis i efterskott och krya på dig. Måste ha varit en riktigt bra fest som tar flera veckor att hämta sig från! :)

PS: PC lyckades (omedvetet) locka in mig på Österrikespåret igen (strax innan deras lockdown...) . Han sa också något onämnbart om arkitekturen i La Plagne. Så nu står det 1-1 mellan er. ;)

Vi får skylla de dallriga pilarna på din bild på pillereffekten! ;-) Grattis i efterskott och krya på dig. Måste ha varit en riktigt bra fest som tar flera veckor att hämta sig från! :)

PS: PC lyckades (omedvetet) locka in mig på Österrikespåret igen (strax innan deras lockdown...) . Han sa också något onämnbart om arkitekturen i La Plagne. Så nu står det 1-1 mellan er. ;)
Fest på lördag, får återkomma kring effekterna av den.....

Vad gäller arkitekturen i LP, så är den under all kritik. I de flesta byarna, men inte alla. Håller man sig bort från byarna med "Plagne" i namnet klarar man sig ganska bra... :)
Men skidåkningen....en annan dimension. Passa på nu, för till nästa vinter drar de om toppliftarna och man kommer inte åt riktigt samma åkning därefter... :(

Tillbaka
Topp