Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Har ju haft med liknande vy, fast på sommaren. :)

Då undrar jag om någon känner igen var det här kan vara?
IMG_0856.jpg

Orelle/VT då? Nära Bouchet typ
Visst är det Orellesidan, nära Col de Rosael. man ser pisten nedåt Orelle. Åker man ner så har man två liftar upp till högsta punkten i systemet. Var där i jan för två år sedan, nästan tomt i backarna.
Läste just att det hade byggts nya kabiner till Cime de Caron och man skulle nu lättare kunna komma över till Mauriennedalen.

Över till Kalle!

Visst är det Orellesidan, nära Col de Rosael. man ser pisten nedåt Orelle. Åker man ner så har man två liftar upp till högsta punkten i systemet. Var där i jan för två år sedan, nästan tomt i backarna.
Läste just att det hade byggts nya kabiner till Cime de Caron och man skulle nu lättare kunna komma över till Mauriennedalen.

Över till Kalle!
Aha, ok. Bara varit där en gång, vi åkte över via Col du Bouchet. Tillbaka via Rosael. Måste vara Barre des Écrins och La Meije mm i bakgrunden. (y)Någon som varit i VT över längre tid borde ju känt igen det. ;)

Den här blir nog lättare, var är bilden tagen?
IMG_1035.JPG

Det borde vara La Meije som ligger nästan exakt mitt i bilden.
Här är en bild på La Meije från Col de Galabier som ligger i siktlinjen mellan Rosael och La Meije. Man ser till lilla toppen till höger på La Meije.

Bilagor

• Skärmavbild 2021-12-09 kl. 16.10.01.jpeg
    Skärmavbild 2021-12-09 kl. 16.10.01.jpeg
    294.7 KB · Besök: 45
Senast ändrad:
Tror där finns flera slott...Montebello? (Med risk att det är fel..)

Edit Nej, Castelgrande är det nog

1639066370654.png

Ticinos huvudstad! Det visste jag inte. Kommer att passera i närheten runt trettonhelgen. Men det blir nog mest runt Milano/Como.
Läser just litet om Campione d'Italia i närheten... Så mycket konstigt det finns.

Jag lämnar WO och ger chansen till Hawk100, som belöning för alla gånger han (snällt?) ställt upp som modell på Potatens foton! :)

Ticinos huvudstad! Det visste jag inte. Kommer att passera i närheten runt trettonhelgen. Men det blir nog mest runt Milano/Como.
Läser just litet om Campione d'Italia i närheten... Så mycket konstigt det finns.

Jag lämnar WO och ger chansen till Hawk100, som belöning för alla gånger han (snällt?) ställt upp som modell på Potatens foton! :)
Så är det, man kan ju lätt tro att det skulle vara Lugano… Intressant med exklaven där ja, finns en tysk också nära Schaffhausen. Nog kass ställe att bo på, tysk skatt och schweiziska priser? :unsure:

Nog bättre att undvika Schweiz tills efter 24:e jan med tanke på testkraven… 🤬

Så är det, man kan ju lätt tro att det skulle vara Lugano… Intressant med exklaven där ja, finns en tysk också nära Schaffhausen. Nog kass ställe att bo på, tysk skatt och schweiziska priser? :unsure:

Nog bättre att undvika Schweiz tills efter 24:e jan med tanke på testkraven… 🤬
Sorry för OT men har dom sagt i Schweiz att det ska vara testkrav ända in i 24:e januari?

Då får du passa på och besöka något av de ställen i Valtellina som dykt upp i mina tidigare bildgåtor. 🙂

Pausbild då tills @Hawk100 vaknar eller @fredw nominerar någon annan. ;)

Äntligen lite sol i eftermiddags. Snöat bra på sistone med 50 cm igår i Engelberg och 150-200% av medelsnödjupet så här års i stora delar av schweiziska alperna. Som synes även lite vitt ända ner till sjön (435 möh). Frivilligt att gissa toppar som syns, utom tävlan! 😅
IMG_3455.JPG

OK, håll i hatten, här kommer den!
Färska bilder (från igår) är ju alltid trevligt, men jag undrar förstås hur trevligt den här bilägaren tycker det är att köra runt med sin registreringsskylt?:ROFLMAO:
Var han ovän med någon på det tyska Trafikverket?:unsure:

Bildgåtan då, i vilken stad bor den stackars bilägaren?
1639079537372.jpeg

OK, håll i hatten, här kommer den!
Färska bilder (från igår) är ju alltid trevligt, men jag undrar förstås hur trevligt den här bilägaren tycker det är att köra runt med sin registreringsskylt?:ROFLMAO:
Var han ovän med någon på det tyska Trafikverket?:unsure:

Bildgåtan då, i vilken stad bor den stackars bilägaren?
Visa bilaga 14126
Ansbach, Bayern. Frågan är om det är otur, eller själv vald skylt för att vara rolig? :unsure: Tänker mest pga 999 också… Lätt att komma ihåg iaf, till skillnad från mitt sexsiffriga nummer.

Ansbach, Bayern. Frågan är om det är otur, eller själv vald skylt för att vara rolig? :unsure: Tänker mest pga 999 också… Lätt att komma ihåg iaf, till skillnad från mitt sexsiffriga nummer.
An(u)sbach är rätt!:ROFLMAO:

I Sverige kan man ju sedan länge köpa regnummer, men en sådan skylt hade inte blivit godkänd hemma!

OK, fler gåtor ”utom tävlan”?

Har hittat några bilder från förra årtusendet.

I närheten av vilken skidort befinner vi oss? Pluspoäng för den som kan nämna berget i bakgrunden (jag vet inte vad det heter men det är inte Matterhorn).

1639116906136.jpeg

Tillbaka
Topp