Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hittade en bild jag kan följa med, så gissar vilt på Weissseespitze (ja, på tyska är 3 s i rad helt ok), 3518 m. Är den lilla piggen till vänster Zahn? Passande namn isf. :)

Hittade en bild jag kan följa med, så gissar vilt på Weissseespitze (ja, på tyska är 3 s i rad helt ok), 3518 m. Är den lilla piggen till vänster Zahn? Passande namn isf. :)
Ja, det är rätt, Weissseespitze och Zahn.
Och plus i kanten för den korrekta stavningen (men det borde du ju också kunna :)).
På andra sidan den där kammen ligger Österrikes största glaciär, Gepatschferner.

Det blev inte någon lång rast för dig, nu får du ta över helgskiftet igen.;)

Ja, det är rätt, Weissseespitze och Zahn.
Och plus i kanten för den korrekta stavningen (men det borde du ju också kunna :)).
På andra sidan den där kammen ligger Österrikes största glaciär, Gepatschferner.

Det blev inte någon lång rast för dig, nu får du ta över helgskiftet igen.;)
Har inte tyskt dubbel-S på tangentbordet. Används inte i Schweiz, osäker för Österrike. Antar att de kör med det när jag kollar Bergfex.

Helgskiftet = kan fokusera på enklare, men snygga bilder. ;) Den här är inte så snygg kanske, så kopierar dig med en tvådelad fråga.
1. På vilket berg (kulle?) stod jag?
2. I vilket land ligger den lilla hamnen där nere till höger?
Edit: Bonus till den som klurar ut vilka gåtor nyligen jag kopplar tillbaka till. 🙃
IMG_1563.JPG

Senast ändrad:
Grämer mig fortfarande över Kittelsfjällsmissen i fredags morse så det kändes bra att ta denna
(det var i Kittelfjäll jag fick klart för mig vad utförsåkning handlar om för många år sedan - inte i lika coola kläder som @fredw - samma möss-stuk men en ljusgrå skidoverall med blåa axelklaffar...)

Fortsätter på samma tema som @Hawk100 men kanske lite svårare: Efter båttur har familjen lamboren knatat upp på ett litet 'berg' för att njuta av 360 graders utsikt - vad heter skärgården som vi tittar ut över?
4C6046F7-A270-4907-BD34-46BBF3080703.jpeg

Hallskär är en bra gissning (om det är samma Hallskär som jag tänker på) - vi är kvar i Sverige, man behöver egen båt, och det är naturreservat - men inte rätt.
Jämfört med Hallskär och skärgården runtomkring, så har denna del fler och mindre öar men ändå några enstaka höga.
Jag trodde att triangulering utifrån inlägget 16:48 skulle få lite mer effekt;)

Hallskär är en bra gissning (om det är samma Hallskär som jag tänker på) - vi är kvar i Sverige, man behöver egen båt, och det är naturreservat - men inte rätt.
Jämfört med Hallskär och skärgården runtomkring, så har denna del fler och mindre öar men ändå några enstaka höga.
Jag trodde att triangulering utifrån inlägget 16:48 skulle få lite mer effekt;)
Veddö jag gissade på var ju det i Bohuslän… 😂 Är väl knappast norra Vätterns skärgård.
Norrpada skärgård då?

stilje i tråden…🥴 - om inga nya förslag tills imorgonbitti kommer fler ledtrådar. Jag tror nog några i forumet kommit förbi här i kanot, båt eller t.o.m. på skridskor påväg mot…

stilje i tråden…🥴 - om inga nya förslag tills imorgonbitti kommer fler ledtrådar. Jag tror nog några i forumet kommit förbi här i kanot, båt eller t.o.m. på skridskor påväg mot…
Med kanot, segelbåt eller finlandsfärja, skären i yttre skärgården ser ända likadana ut allihopa.;)
Tacka vet jag ett riktigt ”Matterhorn”!🏔️:)

som sagt, jag tror att åtminstone någon i forumet kommit förbi här påväg mot svenska höga öar.
Och både @fredw och @PhatFred skulle kunna ta skärgårdens namn på alliteration...;)

öarna i Norrpada är bulligare, och i Gillöga lägre, än där detta foto är taget… men dessa två är närmast hittills

Jag avstår från fler vilda gissningar (som i mitt fall består av att blunda och peka på kartan i Sthlms yttre skärgård)

där satt den😄
(mer exakt från Stora Högskär i In-Fredel - och både Lygna och Svenska Högarna kan ses mot horisonten. Från toppen av ön, som är högst i omgivningen, har man en strålande utsikt över denna fantastiskt vackra skärgård).

Över till @fredw - med alliteration: Fredw fixar Fredlarna följande frenetiskt, fruktlöst Freeride-foto-fiskande.

Och om jag lyckas ta stafettpinnen någon mer gång lovar jag att det blir snötäckta berg igen...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp