Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok, kör vidare på Zillertal och steppar upp svårighetsgraden per bild, så får vi se när @PisteCarver känner att tiden är mogen för att ge sig in i leken. :)
Vad heter restaurangen där man kan dricka lite friskt källvatten?
1650532264399.png

Ok, kör vidare på Zillertal och steppar upp svårighetsgraden per bild, så får vi se när @PisteCarver känner att tiden är mogen för att ge sig in i leken. :)
Vad heter restaurangen där man kan dricka lite friskt källvatten?
Visa bilaga 18012
Ser ju ut som dina favorit vår-skidresor till La Plagne!
Luktade det ko-skit också?;)

Jag ser ”helvete-stenens” klassiska pyramid i bilden.:)

Ser ju ut som dina favorit vår-skidresor till La Plagne!
Luktade det ko-skit också?;)
Det var precis som en påskvecka i La Plagne. Nästan. Men sol, varmt (22 grader) och lukt av koskit/gräs i dalen med härligt slask på berget! Och faktiskt även lite nysnö.
Håller dock skidåkningen i La Plagne som snäppet vassare...

1. Då undrar man var denna bild är tagen?
2. Jag vill också ha ett gradtal utifrån ett fenomen som syns på bilden, och då avser jag inte temperatur. Kanske har denna typ av fråga varit med här förr?

Senast ändrad:
Visst är det så, mysigt ställe med en något vresig ägare. Han tyckte väl det blev stressigt när vi såg till att öka på klientelet från 4 till 34 pers på restaurangen..... :)
Över till @fredw

Du får hålla utkik efter en långhårig typ som faktiskt ibland, håll nu i hatten, lystrar till namnet King Edward... ;) Min bonus-son är fortfarande i Zillertal sedan februari och verkar inte vilja komma hem.

Du har klättrat långt din rackare.😓
Du står väl på den lilla glaciären mellan Reissend Nollen och Chlyn Wendestock, och klippväggen till vänster borde tillhöra Reissend Nollen.

Du har klättrat långt din rackare.😓
Du står väl på den lilla glaciären mellan Reissend Nollen och Chlyn Wendestock, och klippväggen till vänster borde tillhöra Reissend Nollen.
Nja, man fuskar ju och tar Jochstock Xpress. :cool: Tar max en timme normalt sett. Wendenlücke kallas turen/åket. Wendensattel kallas sadeln på Swisstopo. Glaciären heter Jochgletscher.
Klippan är en ”obelisk” som står på kanten. Tittar man noga ser man den på en av bilderna i artikeln om extremskidåkning här på FR nyligen (och jag har haft med den på bild här).

Kör hårt @PisteCarver

Edit: här syns obelisken.
IMG_1132.jpg

Senast ändrad:
Ja, den artikeln/videon kollade jag på. Väldigt långt ifrån min typ av skidåkning, snarare 99% dödsföraktande bergsklättring och 1% likaledes farlig skidåkning på toppen. Ett kort stycke åkning på toppen, och bromsade man inte i tid så var det rakt ut för ett klippstup.😱☠️

Nu till betydlig snällare skidåkning:
Och @Hawk100 har tidigare önskat att jag skulle lägga in lite mer österrikisk afterski musik, så här kommer en kort snutt.🥁🎶🔊;)
Gåtan då.... rita in på valfri karta var jag gör åket. För att inte göra det för svårt så kommer här en ledtråd: I mitt Schweizreportage/video från igår finns åket med taget med min hjälmkamera. Här har fru PC filmat mig nerifrån.

Äntligen lite F1-kopplingar i den här tråden…..
Jag har ingen koll på vart du åker men Niki känner jag i alla fall till!!! 😉

Man ser ju på lavinstaketen där att du startat från toppen av Seetäli. Så så här någonting?
Visa bilaga 18029
Visst är det Seetäli, fast egentligen bara den översta fjärdedelen (den korta branten) av din röda linje, som man ser i videoklippet.
I bilden nedan markerat med grönt. Sedan kunde man fortsätta längs turkos linje, och köra hela nerfarten till dalstationen offpist. Slutet går genom en liten bäckravin (bild längst ner).
Tittar man noga i klippet så ser man en person som står överst i hanget, det är killen som gjorde en svanhopps-vurpa i fluffet i min Graubünda-video.:)
Detta var det skönaste offpist-åket på min Graubündenresa, sol -5 gr och 30 cm puder.
Det är inga brutala offpist-branter som @Kalle_Luzern, @STORPOTATEN eller @Hawk100 kastar sig ut i, men det är en härlig lång skön offpist-cruise lagom för min nivå.:)
Över till @Kalle_Luzern !
1650613319865.png

1650613638922.png

Fina ytor där. Gick längs kammen från Gotschna till Weissfluhjoch en gång. Med lite knatande kommer man åt vad som åtminstone på sommaren såg ut som riktigt kul terräng. (y)

Då undrar jag var den här bilden är tagen. Lite mer precist än bara skidområdet tack! ;)
IMG_3728.JPG

Fina ytor där. Gick längs kammen från Gotschna till Weissfluhjoch en gång. Med lite knatande kommer man åt vad som åtminstone på sommaren såg ut som riktigt kul terräng. (y)
På baksidan av Seetäli är det brantare och definitivt lavinterräng. Vi såg (från pisten Kreuzweg-Klosters) många som hade skråat ut där och dragit med sig smålaviner.

Då undrar jag var den här bilden är tagen. Lite mer precist än bara skidområdet tack! ;)
Visa bilaga 18036

Här nånstans... Pist 5/6, talabfarth från Trübsee/Engelberg. Fotot taget bakåt i färdriktningen (om du inte knatar uppåt i spåret...). Trübenbach under snön till höger i bild.

1650615985484.png

Senast ändrad:
Här nånstans... Pist 5/6, talabfarth från Trübsee/Engelberg. Fotot taget bakåt i färdriktningen (om du inte knatar uppåt i spåret...). Trübenbach under snön till höger i bild.

Visa bilaga 18038
Det stämmer så klart. Jag turar inte i pisten, men finns bra chans att krocka med folk som kommer gåendes i bredd på dalnedfarten... :rolleyes:

Din tur @fredw

Lägger in en pausbild att vila ögonen på - från påskens konstrunda på Österlen. Återkommer med frågebild inom kort.

Visa bilaga 18043
Det verkar som att jag hade en intressantare påskutflykt än du.:ROFLMAO:;)

Edit:
Köpte du ”falukorv-holken” @fredw ?
Investeringsobjekt?🤑
Får man komma på besök och titta på den?:LOL:

Senast ändrad:
Jaha, ny bild där ni som brukar tillämpa "självbänkning" får göra det efter eget tycke och smak... :)
Vad heter den på bilden inringade orten?

Edit: Lade till några små ledtrådar

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp