Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ok, den där var rätt svår. En ledråd, bilden nedan har en länk till taket av bergstationen för liften jag söker (som även varit med på bild här).
IMG_3752.JPG

Nu kanske det blir lättare, bild ner mot dalstationen.
IMG_2862.JPG

Edit: Ok här är länken jag nämnde på taket av bergsstationen...
IMG_2867.JPG

Senast ändrad:
Tackar tackar! Jag har ens inte hunnit kolla bilder nu, efter under två veckor, 7.5. har vi Finska mästerskapet i freestyle paddling här på hemma forsen. Borde försöka träna, vi skall ha en hektisk tävling i gamla gubbar över 50 klassen! (Och jag har käbblat redan allt för mycket om tävlingen...)

Nu en skidturingsbild! Ja, jag har också turat med skidor, men inte alls ofta. Var fikar jag? Och vad är det bästa kännemärket för området?
thumbnail_IMG_2524.jpg

Den där jevvla backen tror jag mig ha sprungit (läs krupit) upp för.... Vill minnas att jag hade ont om luft. 😰
Falkfångarliten?
Stämmer bra!
Jag blev väldigt förvånad att liften snurrade. (Ägarn till bydalsliftarna har sagt att den inte körs längre) Det var knappt några byglar uppe men några glada som åkte i backen.

Över till @STORPOTATEN

Efter att ha kollat på bilden en minut, så slänger jag ur mig en "gut-feeling".
Jag säger på taket av toppstationen Gletscherbus 3, dvs utsiktsplattformen på 3250 möh.

Har själv aldrig varit däruppe.

Jaha, nu ska det vara "levels" på bildgåtorna också.:unsure:

Jag vet inte vad det är för "level" på den här bildgåtan, men det hade i alla fall kommit 30 cm snö under natten och morgonen, och det var level 3 på lavinskalan.
Bilden är tagen en februaridag i Schweiz och klockan är redan 16.00 och solen håller på att försvinna bakom bergen. Jag ser ett antal personer som just då turar uppåt på berget mittemot, och jag zoomar in lite och tar en bild.
Det är ju inte mitt "Gebiet", men är det så smart att vara där på väg uppåt vid de förhållandena när det håller på att bli mörkt? Svårt att bli lavinräddad i mörker om det skulle behövas?
Gåtan då?
Var är bilden tagen?
Edit: Kanske schweiziska militärer/bergsjägare som är ute på övning med övernattning och vet vad de håller på med... :unsure:
1651006117352.png

Kan det vara taget från Bivios skidområde, någonstans vid mellanstationen typ? Inte så "lite zoom", Piz Surparé till vänster och Piz Scalotta till höger isf.
Det räcker med Bivio, men du har ju naturligtvis rätt på bergstopparna också.(y)
På kartan nedan ser man varifrån och mot vad jag har tagit bilden.

Se även inringad bergstopp på kartan.
Jag hade ingen aning om att Schweiz namnger sin bergstoppar efter kända svenska hockeyspelare!😃
Över till @Kalle_Luzern !
1651050568356.png

Det räcker med Bivio, men du har ju naturligtvis rätt på bergstopparna också.(y)
På kartan nedan ser man varifrån och mot vad jag har tagit bilden.

Attans, trodde jag fått napp, hade ögnat igenom de övriga nu välkända och väl recenserade platserna men slängde iväg en slarvig långboll innan jag hann fram till den här vackra dalen.

Tillbaka
Topp