Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Inte så långt ifrån faktiskt, och bara drygt 100 m lägre.Kanske i närheten av Brienzer Rothorn?![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte så långt ifrån faktiskt, och bara drygt 100 m lägre.Kanske i närheten av Brienzer Rothorn?![]()
Happy Monday?!?Så är det! Happy Monday @STORPOTATEN![]()
Happy Monday?!?
Nåja, man får roa sig så gott man kan....
Det kan det absolut vara, och det är det också! Här sett från vägen mellan Mittådalen och Funäsdalen. Förra bilden var ju från motsatta sidan vid Grundsjön.kan det vara det där Ånnfjället/Anåfjället igen...?
Ritningen nedan visar delar av något som är totalt 28 km långt, vilket bör ge en ledtråd till ett hyggligt specifikt svar. Var och vad är detta?
Där var det svalt mitt i sommarhettan. För att få anknytning till trådens bergstema så kan jag avslöja att det hela har med kalksten att göra.
Visa bilaga 18898
Ser ut som kalkstenskällare för lagring av champagne…..
Men sån dyr dricka har ju inte en gammal fd bummare som jag råd att dricka, så vilket hus det tillhör har jag ingen aning om!!!![]()
Det här låter högst rimligt. Dvs att fler och fler inser att Champagne mer eller mindre är odrickbart och således bör läggas på slutförvaring.Du är på rätt väg! Frågan om "vad" är ju nu besvarad - det rör sig om kilometer efter kilometer av "caves" manuellt uthuggna i kalkstenen ca 30 meter under markytan. Under denna lilla stad finns totalt 110 kilometer grottgångar som lagrar ca 200 miljoner flaskor.
Ledtråden om 28 kilometer bör leda dig in i (eller snarare under) rätt hus. Du får kanske "forska" litet (dvs googla...)
Jag är nu så snäll att jag kanske ger rätt till den som ger stadens namn. Och det är inte Reims.
Hemma hos oss är den ca två timmar...Vad är för övrigt halveringstiden på Champagne?
Stötte för övrigt på 2 bävrar förra veckan. Det var en väldans tur för dem att Ivo åkt hem och inte var med då.....Hemma hos oss är den ca två timmar...![]()
Men man kanske kan hitta nån besk bäverkörtel och pigga upp den litet med, och sedan destillera bort litet mer av det livsfarliga vattnet, kanske en affärsnisch? ;-)
Ja vi ska vara rädda om bäverstammen. Vad kallar ni för övrigt ert bäverhojt på engelska? Inte "beaver shot" hoppas jag, för det betyder något helt annat (bildgoogla ej)...Stötte för övrigt på 2 bävrar förra veckan. Det var en väldans tur för dem att Ivo åkt hem och inte var med då.....
Näe, det får han glömma. Det må vara Bristen?Se om @Hawk100 kan få revansch då. Vad heter den spetsiga lägre toppen nära mitten av bilden?
Visa bilaga 18901
Där brister det i spaningen.Näe, det får han glömma. Det må vara Bristen?
Ofan, tyckte det var lite likt jag. Man får inte ha för bråttom alltså.Där brister det i spaningen.Men rätt land!
Där blev det rätt. Hawk har ju haft med bild tagen därifrån, så tänkte han kunde ha en fördel.Ok, då provar vi med Grassen?
Joo, det underlättar ju helt klart om man förstorar bilden så att man ser vad som döljer sig i soldiset....Där blev det rätt. Hawk har ju haft med bild tagen därifrån, så tänkte han kunde ha en fördel.Det är mao Titlis till vänster om, bilden tagen från utkanten av Gadmen igår.
Då är vi tillbaka hos @STORPOTATEN
Nix. Fel land.Alpe d’Huez?
Schnyyyyggt! Liften vi ser är den som sammankopplar Obergurgl med Hochgurgl, den så kallade Top Expressen. Snigel-Expressen om ni frågar mig.Obergurgl?
Ja, var knivigt i det perspektivet. Såg ut som att den gick till någon hög, brant, topp!Schnyyyyggt! Liften vi ser är den som sammankopplar Obergurgl med Hochgurgl, den så kallade Top Expressen. Snigel-Expressen om ni frågar mig.
Tebaks till @Kalle_Luzern då.
Håller med även om jag är långt ifrån ngn finsmakare/expert. De lägger nog allra mest krut på marketing egentligen (liksom många andra), och att hålla prisnivån uppe. Men de har en stor och intressant anläggning med bra guidning. Vi hälsade på hos en del andra hus också. Och hade turen att vara där just på "14 Juillet", nationaldagen, då de dukade upp med långbord på Avenue de Champagne, klädkod = vitt (fin effekt!), picknick i egna korgar, champagne i glasen och litet familjär underhållning (inkl. mkt duktig saxofonist live) och fyrverkeri på slutet. Mkt trevligt. Fast nästa gång ska jag inte missa att boka ett rum med AC!Gillar champagne, men Moet tycker jag har lite dålig pris/prestanda. Gissar att de lägger på extra i varenda steg här pga namnet…
Nej. Fel skidområde.Kan det vara pist 1 som går från Gletscherlift-Roteggs dal ner mot Stand?