Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Oj, inte ofta man slår potäten 🥳
Då blir det en bild som inte har något med skidåkning att göra.
Här är en med för mycke pengar som byggt ett snyggt hus.
Men varför står den lilla röda stugan kvar? Vad är det för stuga?

Bilagor

• 1C5A235C-F51D-42C9-AC93-7243AE2D06EA.png
    1C5A235C-F51D-42C9-AC93-7243AE2D06EA.png
    202.4 KB · Besök: 72
Är det vild gissning som gäller eller innehåller bilden ledtrådar? Kanske det är den röda lilla stugan (skiers right) som är den ursprungliga "huvudbyggnaden" som gjort att man fått tillstånd att skiers left kunnat smälla upp ett väldimensionerat utedass?

Är det vild gissning som gäller eller innehåller bilden ledtrådar? Kanske det är den röda lilla stugan (skiers right) som är den ursprungliga "huvudbyggnaden" som gjort att man fått tillstånd att skiers left kunnat smälla upp ett väldimensionerat utedass?
Nä, stugan är känd för något (och därför kommer rivning aldrig att beviljas)

Asch, jag hugger.
Stugan är byggd på Dalaröudd, och nyttjades av Strindberg som skrivarstuga. Således bär stugan namnet Cap-Strindberg och är Q-märkt. Nuvarande ägare har rivit huvudbyggnaden och byggt nytt (som synes), men vill nu även riva denna stuga men där har Haninge kommun satt ner foten och nekat detta pga högt kulturhistoriskt värde.

Asch, jag hugger.
Stugan är byggd på Dalaröudd, och nyttjades av Strindberg som skrivarstuga. Således bär stugan namnet Cap-Strindberg och är Q-märkt. Nuvarande ägare har rivit huvudbyggnaden och byggt nytt (som synes), men vill nu även riva denna stuga men där har Haninge kommun satt ner foten och nekat detta pga högt kulturhistoriskt värde.
Wow! Det var mer info än jag visste
(Blev faktiskt lite orolig för googling på Strindberg skrivarstuga gav annat resultat - hade jag misstagit mig..?)

Över till mästaren från Haninge

(Ps. Familjen som byggt detta hus bor även i San Fransisco och Nya Zeeland)

Wow! Det var mer info än jag visste
(Blev faktiskt lite orolig för googling på Strindberg skrivarstuga gav annat resultat - hade jag misstagit mig..?)

Över till mästaren från Haninge
Den lite mer kända skrivarstugan han hade låg ju på Kymmendö, inta alls långt bort. Vem vet hur många skrivarstugor karln hade..... :oops:

Tillbaks till bergen och nu får ni hjälpa mig med att lista ut vad de närmsta skidorterna heter här? Dvs, vad heter närmsta skidort om jag väljer vänster fil, respektive höger fil...
Och med skidort menar jag inte en enstaka lift med hundra fhm, utan lite större får det allt vara. Var gränsen för "skidort" går, är jag enväldig hövding att avgöra. :)
1658830897342.png

Disentis till vänster och S:t Moritz till höger, chansar hej vilt nu. Åkte genom Schweiz i lördags och har ett svagt minne av att jag såg dom två på samma skylt.

Stort och känt... Men det är nog inte Verbier och Chamonix, för de har samma avtagsväg vid Martigny tror jag.
Edit. stort och blött och känt var det ju... hmmm... Måste vara vid Aare! 🤔 ;)

Senast ändrad:
Drar till med något bara... :oops: Funderade på om det är en sjö där, kanske är den där "Aare-sjön"?;) Så:
Zweisimmen till höger, Adelboden och/eller Grindelwald/Wengen/Mürren till vänster.

Senast ändrad:
Nu trillade polletten ner. Du är på väg ner för backen i Vevey ju. Vänster spår går mot Wallis, så hur många orter som helst. Chateu-d'Oex är väl närmast kanske, Leysin, Les Diablerets och Portes du Soleil inte långt bort heller. Åt andra hållet då? La Dole - Jura sur Leman? Eller kör man till Chamonix via Geneve? :unsure:

Har också varit där i Vevey och kikat men tänkte att det var litet för ospecifikt? Rakt fram/vänster/söderut ligger väl Martigny/Verbier/Chamonix (körde den vägen för drygt 14 dagar sedan!) men skidorter till höger norr om Genevesjön? Vattenskidor vid Lausanne?

Senast ändrad:
Nu trillade polletten ner. Du är på väg ner för backen i Vevey ju. Vänster spår går mot Wallis, så hur många orter som helst. Chateu-d'Oex är väl närmast kanske, Leysin, Les Diablerets och Portes du Soleil inte långt bort heller. Åt andra hållet då? La Dole - Jura sur Leman? Eller kör man till Chamonix via Geneve? :unsure:
Uj uj uj, här var många orter och gissningar.
Jag godkänner La Dole, dvs högerfilen. Du nämner korrekt område bland dina vänsterfils-alternativ, men behöver lite noggrannare tack.. :)

Kalle har ju gjort grovjobbet här, känns litet ruttet att gissa vidare på hans bekostnad men tydligen godkändes inte Verbier/Chamonix... Kanske någon av de Schweiziska östra utposterna i solens portar.

Leysin är väl första riktiga skidområdet. (Men jag tror inte att SP har varit där….)
Leysin kommer in på andra plats över närbelägna orter i vänsterfilen. Aldrig åkt där nej, men har åkt förbi....det måste ju räknas? ;)

Edit: Måste erkänna att jag höll på att missa den mest närbelägna....då vår vän Bergfex hade bommat ett par liftar....men jag kände igen namnet och dubbelkollade på Maps, där liftarna fanns med.

Man tackar... Kalle får dock äran. Och det kan inte vara särskilt mycket närmare dit än till Leysin? Fantastiskt i vilket fall med Portes de Soleil, Verbier och Chamonix nästan närmare än vad jag har till Vallåsen... 😩 Återkommer.

Man tackar... Kalle får dock äran. Och det kan inte vara särskilt mycket närmare dit än till Leysin? Fantastiskt i vilket fall med Portes de Soleil, Verbier och Chamonix nästan närmare än vad jag har till Vallåsen... 😩 Återkommer.
Vad hände med dina flyttplaner då? :) Området runt Vevey är ju fint, och massa jobb i alla möjliga branscher. Kunna lite franska är nog bra iofs... :unsure:

Tillbaka
Topp