Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då spelar jag härmapa. 🐵
Ge mig ett kryss där den här bilden är tagen.
IMG_4070.JPG

Eftersom jag har gått på den där bron så bänkar jag mig själv.
Tur att den stod kvar med tanke på hur mycket starkt strömmande vatten där var då.🌊😨

Den kom snabbt! Bilden tagen längs den väg från Lausanne till Martigny som figurerade i tråden igår. Litet trubbel strax efteråt eftersom jag fick stänga av mobildata (Schweiz!!) och körde då vilse inne i Martigny innan jag hittade vägen till passet över till Chamonix.

Åter till PC!

Den kom snabbt! Bilden tagen längs den väg från Lausanne till Martigny som figurerade i tråden igår. Litet trubbel strax efteråt eftersom jag fick stänga av mobildata (Schweiz!!) och körde då vilse inne i Martigny innan jag hittade vägen till passet över till Chamonix.

Åter till PC!
Har kört den vägen ganska många ggr.

"Monstret" står ju vid Natursport Tirol i Tux, men ser ingen restaurang där? I grannhuset ligger Brauerei Tuxertal.
Du har ju rätt!
Mitt minne har svikit mig igen. :oops:
Hade för mig att monsterbjörnen stod utanför Tuxer Grillkuchl.
Det går inte ens att lura @Kalle_Luzern fastän det är fel på bildgåtan.
Din tur Kalle!

Du har ju rätt!
Mitt minne har svikit mig igen. :oops:
Hade för mig att monsterbjörnen stod utanför Tuxer Grillkuchl.
Det går inte ens att lura @Kalle_Luzern fastän det är fel på bildgåtan.
Din tur Kalle!
Bekräftelse på att du bara har perfekt minne för berg då. :LOL:

Nu har jag grävt i arkiven. Har kollat kartan för mitt minne var inte heller helt klart... :rolleyes:
Vad heter sjön? I vilket skidområde kan man beskåda den?
CIMG6244.JPG

Tack för ledtråd, men tro det eller inte så hade jag faktiskt redan tänkt kolla upp om du vågat dig över kammen och hamnat vid till Diga del Goillet i Cervinia?

1658990661762.png

Tack för ledtråd, men tro det eller inte så hade jag faktiskt redan tänkt kolla upp om du vågat dig över kammen och hamnat vid till Diga del Goillet i Cervinia?

Visa bilaga 18935
Ja, har vågat mig över en gång som synes! :) Kall januaridag var det. Sett lite olika namn, Diga är själva dammbyggnaden? Lac de Goillet, Lago Goillet och Lago Diga del Goillet dyker upp på kartor.

Över till @fredw igen!

Cervinia är nog bäst när solen är framme... Blåsigt och kallt annars, men lockar många tidigt på vintern pga det höga läget. Återkommer!

Edit, ja det har du rätt i, diga betyder typ damm men men brukar nog användas både för dammbyggnaden och hela grejen (vattenmassan). Tack för generöst domslut eftersom det var sjön du frågade efter.

Senast ändrad:
Efter succén (?) med min gränsöverskridande kartgåta i flera dimensioner 🥴 fortsätter jag med samma krystade tema, nu med "twist" 😬 så det inte blir för lätt. Fotot taget av mig, på eget ännu inplastat 3D-kartmaterial denna gång.

1. Vad heter den markerade skidorten?
2. Vad anser jag och många andra är särskilt utmärkande för denna ort?

1658993523304.png

måste väl vara Megeve..?
Men vad är utmärkande för den här exklusiva orten? de flacka backarna? pälsarna? (för egen del förknippar jag orten med helt andra aktiviteter då jag hade en kk där ett tag :love: )

Beklagar din konkurs i Megève ;), men denna gång är det en annan ort...

Påminner om det uppenbara att kartan är både ovanlig och konstig (men korrekt i inbördes lägen och proportioner). Funderingsbild:

1658997176833.png

Senast ändrad:
Orten är väl Flaine, men vad kan vara utmärkande? Kanske den fantastiska och mysiga arkitekturen?
Visst är det Flaine, som brukar hamna i artiklar över alpernas fulaste skidorter. Men smaken är som baken och skidåkningen är tydligen inte dum (säger broder som varit på UCPA där).

Lurades förstås med spegelvänd karta, så ser det ju faktiskt inte ut, men vad som är upp och ner på en karta är en fråga om tycke och smak - norr är inte uppåt i verkligheten.

Ordet till SP som nog har riktiga snöbilder! Dags att bruka allvar, som svärmor säger!

1658997528919.png

1658997511818.png

Inte är det vackert inte. Men om det är fulast? Ja, kanske. Men vill nog påstå att Plagne Bellecote inte ligger långt efter, eller till och med jämnt skägg.

Snöbild alltså...vi provar denna. Där en liten 10-åring tar sina första svängar utanför pisten, men på vilket berg gör han det?
(Taget från film, så sunkig kvalla. Sorry)
1658997982566.png

1659002504352.png

Senast ändrad:
Den där gondolen är väl ersatt av en modernare med grym kapacitet och det är väl Gaislachkogel som skymtar vitt där uppe.

Edit: Var där under påskveckan för en 3-4 år sedan och inte ens under värsta morgonrusningen var det mer än en minut kö. Den tar visst 4500 pers/h den nya Giggijochbahn.
Något att studera och lära för en viss känd svensk skidort.
Tyvärr tillhör Sölden ändå inte mina favoriter….🥴

Senast ändrad:
Den där gondolen är väl ersatt av en modernare med grym kapacitet och det är väl Gaislachkogel som skymtar vitt där uppe.

Edit: Var där under påskveckan för en 3-4 år sedan och inte ens under värsta morgonrusningen var det mer än en minut kö. Den tar visst 4500 pers/h den nya Giggijochbahn.
Något att studera och för en viss känd svensk skidort.
Tyvärr tillhör Sölden ändå inte mina favoriter….🥴
Inte varit i Sölden sedan 2014, så vet inte riktigt om de bytt ut gondolen....men i Sölden är vi och berget i bakgrunden är Gaislachkogel.

Var ditt svar Gaislachkogel eller bara ett konstaterande av vad du såg? Skit samma, svaret är att berget han tog sina första svängar utanför pisten var på just detta berg. Detta fantastiska freeride-berg - klart lillgrabben skulle lägga sina första svängar i offpisten där.

Bilden är din @PisteCarver

Inte varit i Sölden sedan 2014, så vet inte riktigt om de bytt ut gondolen....men i Sölden är vi och berget i bakgrunden är Gaislachkogel.

Var ditt svar Gaislachkogel eller bara ett konstaterande av vad du såg? Skit samma, svaret är att berget han tog sina första svängar utanför pisten var på just detta berg. Detta fantastiska freeride-berg - klart lillgrabben skulle lägga sina första svängar i offpisten där.

Bilden är din @PisteCarver
Ja, jag menade Gaislachkogel.
Den nya Giggijochbahn togs i drift 2017, den gondolen på din bild finns inte mer.
Gaislachkogel är säkert ett fantastiskt freeride berg för de som kan terrängen och rutterna. Jag har aldrig åkt med resesällskap där som har det intresset och den förmågan, och skulle inte själv ge mig ut på något sådant där utan någon kunnigare person i sällskapet.
Jag har varit 3 ggr i Sölden om jag minns rätt, det jag inte är överförtjust i är liftsystemet som är utdraget ”på sniskan” och innehåller mycket transporter. Byn är inte heller den genuinaste längre. Och så alldeles för mycket folk i nerfarterna uppe på Giggijoch.
Nog om det, nu får jag leta upp någon bild på iFånen.

Tillbaka
Topp