Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Esatto, siamo à Courmayeur e il dettaglio che manca e il Dente del Gigante! Bravo PC!

1677737920020.jpeg

Senast ändrad:
Italienska är världens vackraste språk, måste vara fantastiskt att kunna det @fredw !
Jag får trösta mig med att jag kan lite av världens elegantaste språk - franska.
Det där andra germanska språket som jag kan ganska bra är tyvärr inte så vackert, men det fungerar bra om man vill skälla ut folk....🥴

Bildgåta då:
Här finns det många höga piggar, vad heter den högsta av dem?
1677739629198.png

Also…. kom igen nu, det är ingen liten inzoomad bergstopp. Det är en bred bild med en massa kända piggar över 3000m i bilden.

Utan gissningar inga ledtrådar.😜

Also…. kom igen nu, det är ingen liten inzoomad bergstopp. Det är en bred bild med en massa kända piggar över 3000m i bilden.

Utan gissningar inga ledtrådar.😜
Definitionen av "kända piggar" kan nog vara lite varierande kan jag tänka mig... Det är ju trots allt inte Matterhorn, Eiger och Vita berget vi talar om här.. Eller "mitt berg", Machapuchare! 😉

Kvitterhorn? Sorry PC, tänkte ge mig i kast med denna men så slog verkligheten till.
Edit : Nu vet jag var du står. Man ser ju typ 25% av alperna på bilden
Edit2: whoooaaa höll på att glömma stiga av tåget! Opraktiskt då nästa hållplats ligger i Danmark

Drar till med Piz Bernina

Senast ändrad:
Kvitterhorn? Sorry PC, tänkte ge mig i kast med denna men så slog verkligheten till.
Edit : Nu vet jag var du står. Man ser ju typ 25% av alperna på bilden
Edit2: whoooaaa höll på att glömma stiga av tåget! Opraktiskt då nästa hållplats ligger i Danmark

Drar till med Piz Bernina
Gissning belönas med ledtråd.
Fel land, för de höga piggarna i bakgrunden.
Vissa andra berg i bilden ligger dock i Schweiz.

Näha…:unsure:
Men flera av bergen i bilden är ju mer än dubbelt så höga som Hahnenkamm som ju är jättekänt!☝️
Hmmm, när du säger så blir jag ju rädd att jag är helt vilse i pannkakan här!? :oops:
Jag ser nämligen bara en topp som är mer än dubbelt så hög som Hahnenkamm - nämligen Watzespitze. Sen finns en hop som är nästan dubbelt så höga... Kanske Schrankogel dyker upp där någonstans?:rolleyes:

Hmmm, när du säger så blir jag ju rädd att jag är helt vilse i pannkakan här!? :oops:
Jag ser nämligen bara en topp som är mer än dubbelt så hög som Hahnenkamm - nämligen Watzespitze. Sen finns en hop som är nästan dubbelt så höga... Kanske Schrankogel dyker upp där någonstans?:rolleyes:
Watzespitze med 3533 m är ju rätt svar.
I bilden syns även Schrankogel och Verpeilspitze som är nästan 3500m.
När det gäller Hahnenkamm så hade mitt gamla minne för sig att det är 1600+ m nånting (har inte kollat).
Störtloppet startar väl på den höjden ungefär?
Fast det kanske är jag som är vilse i pannkakan?:oops:
Har ju hänt förr….:LOL:

Rokk on @STORPOTATEN !

De var oväntat😬 dåligt med bilder idag. Men kan ju alltid fråga var denna bro hittas, den ingår i temat om betal/gratis parkering ( i väntan på retrofredag..)

Bilagor

• 00D9ABE0-2B44-471B-8E56-6EF0405CCEB7.jpeg
    00D9ABE0-2B44-471B-8E56-6EF0405CCEB7.jpeg
    449.2 KB · Besök: 90
Bilden är tagen ovanför Oberalpsee.
Stämmer bra det, i skidområdet mellan Andermatt och Sedrun. Oberalppass syns i mitten.
Har lite besök, så tog ledigt i går och åkte lite skidor. 😁 ⛷️ Aldrig åkt på den sidan Andermatt innan. Fint område, pisterna i jättebra skick trots tydlig snöbrist och ganska sydvänt på många ställen. Bredaste pisten jag någonsin sett på Sedrun-sidan, var säkert upp mot 250 m bred på bredaste stället!
Hittade några kul kortare offpistrepor som gick att köra utan att riskera skidorna alltför mycket.

Tillbaka till @PisteCarver

Dags för Funky Retro Friday!!! 🔊🎶🎺🎷🎙️💃🕺

Var är bilden tagen (vilken skidort) och vilket år är den tagen?
Det är samma år som CHIC skickade ut de här sköna tonerna. Känner ni rytmen i varje sväng när ni lägger till laggen?❄️⛷️

1677843920954.png

Dags för Funky Retro Friday!!! 🔊🎶🎺🎷🎙️💃🕺

Var är bilden tagen (vilken skidort) och vilket år är den tagen?
Det är samma år som CHIC skickade ut de här sköna tonerna. Känner ni rytmen i varje sväng när ni lägger till laggen?❄️⛷️

Visa bilaga 23570
Chic hit och dit....also....öronpuffarna, utanpå mössan, är ju legendariska! 🤩

Året är 1992 och det har @gsoul redan tagit (har man ordet ”soul” i sitt profilnamn så var väl musiken lätt :)).
Badgastein är fel men landet är rätt.

Det är ju Habicht (Höken) i bakgrunden så ni borde vara på Stubaier Gletscher, kanske precis klivit av Rotadl?
Stubaier Gletscher är det (räcker för rätt).
Men vi är högre upp och ska snedda ut för offpist åken skiers left på Daunferner, på den tiden innan glaciären hade sjunkit ihop och man kunde åka där. Rotadl fanns inte då heller.

Över till @STORPOTATEN !

Ser ut som ett screenshot från en video tagen med Rhonedalen i bakgrunden?
Om det är rätt så får det bli en ledtråd, för sent en lördagskväll för att dra igång datorn.

Ser ut som ett screenshot från en video tagen med Rhonedalen i bakgrunden?
Om det är rätt så får det bli en ledtråd, för sent en lördagskväll för att dra igång datorn.
Japp, taget från en gammal Contour så inte bästa kvallan här tyvärr. Och det stämmer även att det är den mäktiga Rhone-dalen vi har framför oss.

För sent? Ni har väl knappt satt på middagen ännu? :rolleyes:

Snödjup

Tillbaka
Topp