Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Mycket riktigt. Direkt tillbaka till @PisteCarver
Det var säkert inte illa det heller.
Verkligen inte. Gillar vyn mot Casanna. (y)
1680802639253.jpeg

Lago de Resia
Kraftbolagen har väl byggt dam, precis som man förstört stora delar av Norrlands fiske/forspaddling
Ja, det är byn Graun vid Reschensee som tvångsevakuerades under 40-talet. Man demolerade hela byn utom kyrktornet, och dränkte sedan byn när man fyllde reservoarsjön.
En sorglig historia.
Här kan man läsa mer om hela bakgrunden och vad som hände:
1680804617009.png

Din bild @Ivo del Scandi !

Ja, det är byn Graun vid Reschensee som tvångsevakuerades under 40-talet. Man demolerade hela byn utom kyrktornet, och dränkte sedan byn när man fyllde reservoarsjön.
En sorglig historia.
Här kan man läsa mer om hela bakgrunden och vad som hände:
Visa bilaga 24342

Din bild @Ivo del Scandi !
Tur det gick att göra sånt förr, annars hade IT suttit ännu mer i knät på Putin nu…
Kul fakta: fanns en idé, tror det var på 20-talet, att dämma i Schöllenenschlucht. Då hade Andermatt och hela Urserental varit under en dammsjö nu.

K

ska det behöva ta så lång tid att känna igen norra Europas mest kända skidberg??

Bilden tagen 5 mil norrifrån på toppen av Mjölkvattsfjället

Över till @STORPOTATEN ☀️
Det är kanske inte jättemånga här som sett Skutan från Mjölkvattsfjället? Men Blåsten är ju svår att missa, så tog max en minut. ☝️ 😁

Här är jag på väg uppför en varm dag i Maj. Till vilken topp då?
1680865357479.png

Och på väg nedför.
1680871346315.png

Senast ändrad:
Då får vi se om den här bilden är svår nog för att klara hela påskhelgen.;)
Finns det någon/några topp/toppar i den här bilden som är högre än Kebnekaise?
Om ja, markera vilken/vilka.
1680891431692.jpeg

Senast ändrad:
Kul gåta, kanske borde köra den omvänt med utsikten från mitt vardagsrum? :geek:
Alltid kul att spana berg! Men omvänt från ditt vardagsrum blir nog ganska jobbigt har jag en känsla av....

Kan det vara 2 toppar?
1680892998688.png

Edit: Med nya mått blir ju även Högronden 2115 aktuell. Sydtoppen är ju inte längre högst på Keb...juh. :rolleyes:

Senast ändrad:
Alltid kul att spana berg! Men omvänt från ditt vardagsrum blir nog ganska jobbigt har jag en känsla av....

Kan det vara 2 toppar?
Visa bilaga 24373

Edit: Med nya mått blir ju även Högronden 2115 aktuell. Sydtoppen är ju inte längre högst på Keb...juh. :rolleyes:
Kebnekaise lär inte vara mer än 2096 möh nuförtiden. Det var väl länge sedan Keb var högre än 2115 m.
Syns Högronden i bilden då?

Inte i min nedskurna bild, men på din sticker den upp till höger.
OK, Master Class demo av dig i hitta bilden tråden innan alpresan? ;)

Från vänster till höger har vi alltså Storronden 2138m, Rondeslottet 2178m (grymt att du hittade den, gällde att förstora upp bilden!) och Högronden som är 2118m på min karta.
1680894009604.png

OK, what's up next @STORPOTATEN !

Va? Lördag 15:31 och inte ett endaste svar!? Du gillar verkligen att hålla i dina bilder @Kalle_Luzern .. 🤣😂
Skyller på alla som är i franska alperna med massa nya bilder och ändå inte svarar! 🤣
Men ledtråd då eftersom det kom ett svar: man ser vajrarna till liften som tog oss till starten av åket i bilden. Runt 1300 fhm.

Senast ändrad:
Visst är det skier’s left i Steinberg. Ca 15 cm nytt på ganska glatt bas i lördags så vi lät några hugade spåra de branta ställena innan vi skråade över dit de flesta inte hittar och hade egna spår i det nya i några hundra höjdmeter. ⛷️😁 Det är alltså vajrarna till Klein Titlis med Rotair som syns.
Varit rätt bra hela påsken, i dag lite slamrigt där solen kommit åt.
@PisteCarver hemma i plattlandet? Bild mot nedlagt kärnkraftverk härnäst? 😜

Tillbaka
Topp