Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Innsbruck och 2019, resten hinner jag inte med att gräva fram idag.

ESC i morgon, kolla in Finlands grymt häftiga bidrag ”Cha Cha Cha”.
Enda utmanaren till Loreen som kommer att vinna och ta hem Sveriges sjunde seger.
Belgiens bidrag med sköna soul-dance toner är också bra.
Kollar ju inte ESC, var helt förvånad att NL har vunnit. Fast klart, tom FI har ju vunnit… 🤘🏼

Bergisel heter backhoppningsarenan ovanför Innsbruck. Känd från OS och backhopparveckan. Över till @PisteCarver
Edit: eftersom PC sa att han har fullt upp ger jag fritt fram till alla som vatit i Innsbruck eller hade klarat att lura ut årtalet. ;)

Senast ändrad:
Tyrolen om jag förstod rätt. Inkl Osttirol och Südtirol (som nu ligger i Italien)!
Intressant att nämna i det sammanhanget är att när man lyssnar på österrikiska nyheter med väderrapport så säger de aldrig "Tirol", de säger "Nordtirol, Osttirol och Südtirol.
Kulturellt är Südtirol fortfarande en del av Österrike.

Kan nämna att för ett antal år sedan i ett jobb jag hade då så blev jag ombedd av vår italienske distributör att komma ner till Brixen (Bressanone) för att hålla en produktutbildning för våra ÅF i Südtirol.
Italien var inte mitt arbetsområde, men våra ÅF ville tvunget ha föredraget på tyska. Väl på plats så upptäckte jag att de alla kunde prata perfekt italienska med vår distributör, men tyska ville de helst prata. Eller rättare sagt Südtirol dialekt som jag inte alltid förstod problemfritt.:ROFLMAO:

Ursäkta dröjsmålet och den låga närvaron här, jag har varit på besök i "das Reich" i veckan....
Bildgåta kommer strax.

Då vill jag ha namnet på de fyra högsta bergstopparna som syns i bilden, samt namnet på den mäktiga glaciären med alla "gälarna".
1683914906081.png

Kollar ju inte ESC, var helt förvånad att NL har vunnit. Fast klart, tom FI har ju vunnit… 🤘🏼
Har ni inte sett och hört det finska bidraget till detta årets ESC, så måste ni kolla in det här. Han sjunger på en helt obegriplig rotvälska (ber om ursäkt till alla finska vänner här ;)).
Men det är grymt bra och de ligger näst högst på betting-listorna:

Har ni inte sett och hört det finska bidraget till detta årets ESC, så måste ni kolla in det här. Han sjunger på en helt obegriplig rotvälska (ber om ursäkt till alla finska vänner här ;)).
Hmmm.....ok. Jag ska säga något snällt om denna ....låt. Den var ganska originell! ☝️

Ok, innan det bara är slamkrypare kvar… :LOL: Taschachferner och Wildspitze (Nordgipfel).
Taschachferner är rätt.
Då är det två bergstoppar kvar, vilka är tydligt synliga, jag tycker att den eventuella slamkrypartoppen är dold i moln så den räknas inte.
Wildspitze räknar jag också endast som en bergstopp.
Märkligt tycker jag det är att den väldigt tydligt solitära Kartoffelkopf har förblivit oupptäckt ända fram till förra året då vi conquistadorer här i tråden gjorde denna upptäckt.
Österrikes femte högsta bergstopp dessutom. 🏔️

Det är väl Ortler och Zebran som är slamkrypare då, så jag säger Hinterer Brochkogel och Palla Bianca?
Ja, toppen på Ortler är dold i molnen så den räknas inte.
Hinterer Brochkogel och Weisskugel är förstås rätt.

@STORPOTATEN , hinner du med att administrera en bildgåta eller är det full uppladdning inför Eurovision som gäller? ;)

Ja, toppen på Ortler är dold i molnen så den räknas inte.
Hinterer Brochkogel och Weisskugel är förstås rätt.

@STORPOTATEN , hinner du med att administrera en bildgåta eller är det full uppladdning inför Eurovision som gäller? ;)
Full fart här förstås, men jag ska nog hinna peta in en liten gåta. :cool:

Vilken lift har vi tagit för att få denna magnifika utsikt?
Och vad heter toppen?
1683972897480.png

Kan berätta att han ”sjunger” om sitt supande en fredag. Så helt i finskanda… men vinna kan den nog inte. Ger er lite klimat fakta
+15°C Varmare än så här blir det inte i Finland. I Spanien bär man vinterrock och handskar. Finnarna ligger ute i solen och pressar.

+10°C Fransmännen försöker förgäves få igång centralvärmen. Finnarna planterar blommor i trädgården.

+5°C Italienska bilar startar inte, finnarna kryssar runt i cabbe.

0°C Vatten fryser. Vattnet i Vantaa blir något mer trögflytande.

-5°C I Kalifornien fryser folk ihjäl. Finnarna har sista grillfesten före hösten.

-10°C Britterna sätter på uppvärmningen i sina hus. Finnarna börjar använda långärmade tröjor.

-20°C Australiensarna flyr från Mallorca. Finnarna slutar fira midsommar. Hösten har kommit.

-30°C Människor i Grekland dör av köld. Finnarna börjar torka tvätten inomhus.

-40°C Paris börjar spricka p.g.a. köldutmattning. Finnarna stänger badrumsfönstret.

-50°C Isbjörnarna evakuerar Nordpolen. Finska armén ställer in vinterövningen i väntan på riktigt vinterväder.

-60°C Korvatunturi (tomtens hemvist) är bottenfruset. Finnarna hyr en film och stannar inne.

-70°C Tomten flyttar söderut. Finnarna är frustrerade eftersom de inte kan
sätta ut Koskenkorva på kylning utomhus. Finska armén startar vinterövningen.

-183°C Mikrober överlever inte i mat. Finska kor klagar över bondens kalla händer.

-273°C ALLA atomrörelser upphör. Finnarna börjar säga "Perkele, det är kallt ute idag."

-300°C Helvetet fryser till is; Finland vinner eurovisionsschlagerfestivalen **

Kan berätta att han ”sjunger” om sitt supande en fredag. Så helt i finskanda… men vinna kan den nog inte. Ger er lite klimat fakta
+15°C Varmare än så här blir det inte i Finland. I Spanien bär man vinterrock och handskar. Finnarna ligger ute i solen och pressar.

+10°C Fransmännen försöker förgäves få igång centralvärmen. Finnarna planterar blommor i trädgården.

-5°C I Kalifornien fryser folk ihjäl. Finnarna har sista grillfesten före hösten.

-10°C Britterna sätter på uppvärmningen i sina hus. Finnarna börjar använda långärmade tröjor.

-20°C Australiensarna flyr från Mallorca. Finnarna slutar fira midsommar. Hösten har kommit.

-40°C Paris börjar spricka p.g.a. köldutmattning. Finnarna stänger badrumsfönstret.

-50°C Isbjörnarna evakuerar Nordpolen. Finska armén ställer in vinterövningen i väntan på riktigt vinterväder.

-60°C Korvatunturi (tomtens hemvist) är bottenfruset. Finnarna hyr en film och stannar inne.

-183°C Mikrober överlever inte i mat. Finska kor klagar över bondens kalla händer.

-273°C ALLA atomrörelser upphör. Finnarna börjar säga "Perkele, det är kallt ute idag."

Logiskt att de där monstren vann då, de blev väl tvångsevakuerade till Athen. 😜
Deja vu är temat för dagen. Och åter igen snubblar vi runt bland dessa berg som @SoulRider ganska nyligen hade med.
Liften är korrekt, men berget.....går jag nog inte med på. :)
Hmm, ja är nog Montagne des Agneuax trots allt. Så mycket toppar utan namn på kartan att man kan bli lurad när någon hylla plötsligt har namn. 😝

Intressant, både temperaturreferenserna och förklaringen till den djupa texten i den finska melodin Cha Cha Cha.
Sommaren har kommit till Skåne och det är 23 gr och sol, och i morgon är elpriset här mer än 10 ggr högre än i övriga Sverige. Allt är normalt med andra ord. :unsure: :ROFLMAO:
Vi kan ju kompensera oss med billiga inköp av öl, vin och sprit på nära avstånd.🍻🥂;)

Finlands bidrag i Eurovision unnar jag ända upp till en andraplats i kväll.😀

Och det var dessutom alldeles nyss ”jordbävning” i den här tråden….. ja, @Kalle_Luzern gissade fel på en hög bergstopp i Kaiserwetter på Potätans fina bild! ;)

Logiskt att de där monstren vann då, de blev väl tvångsevakuerade till Athen. 😜

Hmm, ja är nog Montagne des Agneuax trots allt. Så mycket toppar utan namn på kartan att man kan bli lurad när någon hylla plötsligt har namn. 😝
Precis, Montagne des Agneuax ungefär 100 meter högre än Tuckett. Och som låg precis utanför Soulriders bild tidigare.
Han var en bit ner i dalgången precis bakom oss. En dalgång som såg ut att bjuda på ett mkt fint åk. Dock rejält uppspårad vid detta tillfälle.

Vassego @Kalle_Luzern

Senast ändrad:
Lurade mig själv att tro att SP försökte luras. :rolleyes: :oops:
Inget lurigt här, annat än att det knappast är mest kända vyn i orten som bilden är tagen i. Vilken ort?
010.JPG

Edit med ledtråd då, den här är tagen i samma ort samma dag.
009.JPG

Senast ändrad:
Sommaren har kommit till Skåne och det är 23 gr och sol, och i morgon är elpriset här mer än 10 ggr högre än i övriga Sverige. Allt är normalt med andra ord. :unsure: :ROFLMAO:
Vi kan ju kompensera oss med billiga inköp av öl, vin och sprit på nära avstånd.🍻🥂;)
I Schweiz börjar det påminna om juli 2021. Sjön börjar bli väldigt full. Tur att det är svalt så en del av det blir liggande på bergen.🌧️🌨️
Finlands bidrag i Eurovision unnar jag ända upp till en andraplats i kväll.😀

Och det var dessutom alldeles nyss ”jordbävning” i den här tråden….. ja, @Kalle_Luzern gissade fel på en hög bergstopp i Kaiserwetter på Potätans fina bild! ;)
Så det ökar Finlands chanser! 😂🥶:devilish:

Tittade mest på bild två som ser ut att vara från Bönigen (?) med det är ju helt teoretiserande från mig. I min egen bok kallar jag allt mellan sjöarna för Interlaken! :) Tack för det.

Inte helt fel om man säger så, men nog syns en eller ett par ännu högre toppar?

Senast ändrad:
Klurigt. Men tycker mig skönja Weisshorn, Matterhorn och kanske även Dom?
Eller är jag helt ute och cyklar... :unsure:
Kanske är du ute och cyklar, det är fina cykelomgivningar (gissar jag) och jag vet inte om dessa berg syns. Det är ju inte helt lätt att urskilja. Men jag tror man i vilket fall ser ett berg som gör att du tyvärr inte kan få rätt.

Vinkeln är... ovanlig, även om målningen är utförd på/från en plats där det finns liftsystem. Hmmm... man skymtar kanske litet vatten nånstans i bilden? Och kajakmannen är närmast hittills.

jamen då måste det väl vara Mt Blanc?

Ja det tror jag också. Var god se bifogade bilder.

Möjligen skymtas också Grand Combin till vänster och Mt Pourri till höger i målningen, men... Jag tror faktiskt man ser själva toppen på det stora vita.

Bilden alltså målad från Jura-bergen nordväst om Geneve-sjön. I väntan på diskussion/överklagande får Ivo chansen!

1684142809276.jpeg

1684142830434.jpeg

1684142841009.png

Ja det tror jag också. Var god se bifogade bilder.

Möjligen skymtas också Grand Combin till vänster och Mt Pourri till höger i målningen, men... Jag tror faktiskt man ser själva toppen på det stora vita.

Bilden alltså målad från Jura-bergen nordväst om Geneve-sjön. I väntan på diskussion/överklagande får Ivo chansen!

Visa bilaga 24921
Visa bilaga 24922
Visa bilaga 24923
Nänä, här överklagas inget. Men istället för att rannsaka mig själv får jag helt enkelt skylla på att målaren tagit sin avantgarde till nya nivåer... :LOL: 😉

Tillbaka
Topp