Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Åre/Tegefjäll/Duved/Björnen, Storlien, Trillevallen, Vålådalen, Huså/Gruvbacken, Bydalen inkl Falkfångarliften, Höglekardalen, Edsåsdalen, Ottsjö..?

Edit: Fanns det inte en lift i Kall också?
bra jobbat:
nu har du prickat in 11 anläggningar (Åreliftarna AB räknas som 1).
Tre saknas dock...

Fanns/finns väl en i Mårdsundsbodarna också?
stämmer bra (den finns dock inte längre).

Då har vi bara två kvar (varav jag lagt mina första stapplande telemarkssvängar i den ena...)

Den andra ser ut så här:

1692193569829.png

Senast ändrad:
Den ena var ju Hedmansbacken i Hålland. Om jag minns rätt öppnade den inte vintern 90-91, detta snöbristens år? Ni kan gick upp? Men den andra på bilden känner jag inte igen? Jag tänkte mig att liften i Vålådalen inte var uppräknad, men så ser den inte ut på bild.

Den ena var ju Hedmansbacken i Hålland. Om jag minns rätt öppnade den inte vintern 90-91, detta snöbristens år? Ni kan gick upp? Men den andra på bilden känner jag inte igen? Jag tänkte mig att liften i Vålådalen inte var uppräknad, men så ser den inte ut på bild.
Stämmer bra.
Om jag minns rätt, var du en av teamåkarna för HÅTT (Hållands telemarks klubb för er oinvigda), vars hemmabacke var just Hedmans/Hållandsbacken

Då är det bara en backe kvar (se bild ovan)

Nästan så man trodde att Svartlien skulle stå med på den där listan….!!🤔
Förra vintern var det en del reportage om nedlagda italienska skidanläggningar (vinkeln var naturligtvis ”klimatet”)

Som synes av listan, har det varit ganska brutal strukturomvandling även i bland de jämtländska skidanläggningarna

Yes!
Välförtjänt, som du kämpat 🤙
Hittade du Edhsliften på googling?
Liften har egen Facebook sida och verkar inte vara nedmonterad..

Jag såg den faktiskt redan på kartan när jag snokade kring Kall, men det var först senare som jag insåg att det var en separat lift!

Kul kuriosa med ditt gamla liftkort. Vi får starta en tråd om stavningen av kvällsskidåkning vs kvällskidåkning! ;-)

Bild kommer.

Visst är det Trysil! Den mer flacka högfjällsdelen där just denna backe iofs är fin (särskilt högre upp) men annars föredrar jag de långa jämnsvarta pisterna i Högegga. En vacker kall dag typ 2011.
Mina två bonussöner stod på skidor för första gången under hösten före denna bild (snö-hösten 2010!), och följde med på första alpresan i mars några månader senare. Han i mitten på bilden har därefter blivit stor skid- och bergsfantast.

Ordet till Hawken!

Då alla vinterbilder klaras av så jäkla fort så...
Var är vi nu?

Bilagor

• 20230707_210512.jpg
    20230707_210512.jpg
    581.9 KB · Besök: 102
Så rätt och riktigt 👍
En av jag tror fyra olika ViaFerrata i Setesdal.
Hur många har vi i Sverige?
Skuleberget och en liten i Järvsö som mer är en höghöjdsbana.
Har vi fler?

Över till dig Kalle

Så rätt och riktigt 👍
En av jag tror fyra olika ViaFerrata i Setesdal.
Hur många har vi i Sverige?
Skuleberget och en liten i Järvsö som mer är en höghöjdsbana.
Har vi fler?

Över till dig Kalle
Kollade efter svenska också så klart... Funäs har visst något, och sen något på Kebne som nog mest är för lite säkerhet?

Här nere finns en drös, inklusive den här. Var ligger den? Namn på närmsta skidsystem räcker. :) Edit: tror jag haft med bilden jag la upp först redan så kör på den här, samma fråga (men annat svar 😉).
1692300300337.jpeg

Bilagor

• 1692300300337.jpeg
    1692300300337.jpeg
    1.4 MB · Besök: 57
Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp