Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Fortsätter på temat. Från vilken topp tog jag den här bilden?
1694008247861.jpeg

Ja Schweiz och Norge har ju en del gemensamt… Fantastiskt vackra berg t.ex.

Innan sommaren helt är slut lägger jag in en semesterbild. Vad heter denna dammiga håla?
1694010473176.jpeg

För att komma i rätt stämning:

Senast ändrad:
Det där är väl El Rocio utanför Sevilla???🤔

Precis! El Rocio, en bit väster om Gibraltar. Mystisk stad, mer Lucky Luke och Clintan än något jag sett på båda sidor Atlanten. Gator av sand (vi körde nästan fast..), folk som rider på gatorna och binder sina hästar framför sina hus. Magra hästar på ”prärien” strax utanför. Många turister på kortvarigt besök förstås men allt är märkligt genuint.

Och vi fick världshistoriens sämsta glas vitt vin på Casa Paco, serverat av ”den fule” själv. Smakade som utspädd gammal äpplejuice. En fluga som landat i glaset dog direkt. Men ölen var ok.

Ordet till Hawken!

1694063236268.jpeg

1694063575626.jpeg

Senast ändrad:
Då fortsätter vi med bilder på byggnader utan direkt koppling till snö och berg.
Vad är detta för byggnad, och vad för aktuella händelser har skett intill den den senaste tiden??
1694067607536.jpeg

Då fortsätter vi med bilder på byggnader utan direkt koppling till snö och berg.
Vad är detta för byggnad, och vad för aktuella händelser har skett intill den den senaste tiden??
Visa bilaga 25792
Är det mosken ovanför Björns Trädgård? Det händer allting mkt runt denna plats när morgonljuset anas över Sthlm och folk kommer ut från Kvarnen och Gröne Jägaren, undvik att bråka i kön till korvkiosken!

Rätt plats @kappakomplett men @Ivo del Scandi är inne på rätt händelser (men det är INTE jag som eldar böcker där!!!) Jag ger dock segern till @kappakomplett .
Tackar, mkt värre händelser har ägt rum i Björns trädgård genom åren, knivade poliser, mord, våldtäkt etc. Bodde i länge i närheten och man gick inte Tjärhovsgatan från medis sent på natten... nåväl här är en bild, oldschool, som givetvis inte erbjuder någon större möda.

Bilagor

• IMG_1173.JPG
    IMG_1173.JPG
    40.7 KB · Besök: 117
Tackar, mkt värre händelser har ägt rum i Björns trädgård genom åren, knivade poliser, mord, våldtäkt etc. Bodde i länge i närheten och man gick inte Tjärhovsgatan från medis sent på natten... nåväl här är en bild, oldschool, som givetvis inte erbjuder någon större möda.
Åh!!! En bild för riktiga bergsspanare, då är jag rökt….. 😉🤣🤣

Säg inte det, med tanke på ett av dina senaste inlägg i en annan tråd så är chansen stor att du har varit där bilden är tagen.

Varit där? I detta fall verkar det inte alltid öka chansen att man svarar rätt… 😉 …vilket möjligen beror på att vederbörande verkar ha besökt fler platser än vad som är rimligt att komma ihåg.

Varit där? I detta fall verkar det inte alltid öka chansen att man svarar rätt… 😉 …vilket möjligen beror på att vederbörande verkar ha besökt fler platser än vad som är rimligt att komma ihåg.
Ha ha ha!!! Jag skyller på närsynthet och gamnacke! Jag ser skidorna o snön framför mig men lyfter inte blicken och ser inte så långt som till bergstopparna omkring mig….. 😜😜😜

Tänkte på att det var lite prat om bästa stället att bo i alperna med tanke på nära till olika skidorter...

Tyckte jag kände de igen utsiktsplatsen, då jag vart på samma plats i vintras. Nu blir det snart resande fot för undertecknad (och därmed tillhörande radiotystnad) så jag lämnar över stafettpinnen till @Kalle_Luzern som var i samma område 🙂

Har jag inte lagt upp tillräckligt? 😂 bild från i går, vad heter vinregionen här? Alternativt vad kallas den här delen av dalen?
IMG_5754.jpeg

Bilagor

• IMG_5754.jpeg
    IMG_5754.jpeg
    1.1 MB · Besök: 41
Både Höken och Varmkorven är i fel kanton. 😉 Stämmer dock som sagt, inte riktigt så höga berg som i Wallis/Valais. Åker man upp i gattet nästan mitt i bild så kommer man till kända skidorter. Samma gäller runt hörnet till höger, men kanske lite längre att åka eller åtminstone sämre vägar.

Edit: på tok för grönt för att vara i VS också! 😅

Senast ändrad:
Bündner Herrschaft, precis! Kanske mest kända för pinot noir, men även andra bra viner. Bilden strikt tagen i kanton St. Gallen i Churer Rheintal men resten av dalen i GR. Många soltimmar plus ofta föhn under hösten ger väldigt bra vinskördar här.

Åker man upp i dalen i gattet så kommer man till Klosters och Davos (och några andra små skidorter längs vägen).

Över till Östergyllen och @MrHotDog

Senast ändrad:
Hittade en bild som såg ut att vara i området. Fortsätter lite på vintemat, var står denna skulptur som jag besökte i somras? Edit: En stad känd för sina torn och har ett namn jag aldrig lyckas uttala rätt.
P1150210-01.jpeg
P1150205-01.jpeg

Senast ändrad:
Bündner Herrschaft, precis! Kanske mest kända för pinot noir, men även andra bra viner. Bilden strikt tagen i kanton St. Gallen i Churer Rheintal men resten av dalen i GR. Många soltimmar plus ofta föhn under hösten ger väldigt bra vinskördar här.

Åker man upp i dalen i gattet så kommer man till Klosters och Davos (och några andra små skidorter längs vägen).
Besökte du Weingut Gantenbein när du var där?
Gör några av världens främsta Pinot Noir och Chardonnay viner. Har inte provat dem, de kostar några ”lusentappar” per flaska.🍷💰💸
Annars är Schweiz ett Eldorado för att hitta bra och prisvärda Bordeauxer på restaurangernas vinlistor. I alla fall till för ett par år sedan innan CHF stack iväg.
Har precis tömt de sista dropparna av en makalöst bra barrique-lagrad tysk Sauvignon Blanc, så jag bjuder i kväll på ett synnerligen bra vintips: Weingut Oliver Zeter Sauvignon Blanc Fumé. Alla årgångar är bra, köp det om ni kommer över det. Pris ca 18 Euro.

Besökte du Weingut Gantenbein när du var där?
Gör några av världens främsta Pinot Noir och Chardonnay viner. Har inte provat dem, de kostar några ”lusentappar” per flaska.🍷💰💸
Annars är Schweiz ett Eldorado för att hitta bra och prisvärda Bordeauxer på restaurangernas vinlistor. I alla fall till för ett par år sedan innan CHF stack iväg.
Har precis tömt de sista dropparna av en makalöst bra barrique-lagrad tysk Sauvignon Blanc, så jag bjuder i kväll på ett synnerligen bra vintips: Weingut Oliver Zeter Sauvignon Blanc Fumé. Alla årgångar är bra, köp det om ni kommer över det. Pris ca 18 Euro.
Nej, var där för en vandring, råkade komma ner genom vinodlingarna vid Pfäfers. Portaserwein kallas det som växer där bilden togs, odlingarna går tillbaka till romarriket. Porta Romana.
Provade en del lokala GR-viner när jag spenderade en stor del av en sommarsäsong i Davos, dock mest i segmentet upp till CHF 25 typ… bor man själv som jag är det oftast mer praktiskt att gilla öl. :LOL: 🍻

Snödjup

Tillbaka
Topp