Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Precis, bilden visar taket på Weisshornbahn (sektion 2) vid toppstationen på ungefär 2650 möh. Liftkort ingick i hotellrummet, så åkte upp på eftermiddagen när jag vandrat färdigt en dag i förra veckan.
Ett rätt svar var, @STORPOTATEN och @PisteCarver får slåss om äran att lägga upp nästa bild. :)
Jag slåss inte med någon som väger 110 pannor, @STORPOTATEN får lägga upp nästa bild.

Jag slåss inte med någon som väger 110 pannor, @STORPOTATEN får lägga upp nästa bild.
Hallå. 107 för bövelen. 😠

Nåväl, jag kan slänga upp en stänkare. Här på Storserben himself, men vad heter området han befinner sig i? Och då vill jag ha lite mer noggrant så att säga.

1694690600482.png

Och när nu båda mina ”antagonister” i bergspaning är aktiva i tråden, så kör vi en tuff bergsspaningsbild.
Övriga kan välja mellan att ge sig in i kampen eller sätta sig på åskådarplats. ;)
Vad heter högsta piggen i bilden?
1694698198130.jpeg

Ringer några klockor, men ser mig mer som probiotika…😜 Men antar att du ändå menar Topp Ture och Hawk?
Ja, Topp_Ture är pro, där har @Hawk100 fortfarande mycket att lära. Det var länge sedan vi hörde något från Topp_Ture, kanske är han ute på någon lång expedition?
För övrigt tycker jag att bergen i mitten på bildgåtan ser ut som en elak Mordor-krona.⛰️⛰️:devilish:

Bakom ”seglen” syns rälsen för en bergbana försvinna över krönet. Vad heter den, och vad är speciellt med den?
1694759091365.jpeg

Ledtråd: här syns den från sidan, och även toppstationen.
1694796128346.jpeg

Senast ändrad:
Ingen som vill gissa ens? Kan ju inte vara så svårt, alla i tråden vet väl var i GR jag var förra veckan. :rolleyes:
En ledtråd till då: liften, stället med seglen och kullen delar del av namnen.

Ingen som vill gissa ens? Kan ju inte vara så svårt, alla i tråden vet väl var i GR jag var förra veckan. :rolleyes:
En ledtråd till då: liften, stället med seglen och kullen delar del av namnen.
Tschuggen express heter liften och den ser ut att ha runda vagnar, som kanske justerar sig i våg så samma sätt som Stoosbahn?

Hotellet med segelfönster är Grand hotell. Var det där du bodde??😉
1694841845773.jpeg

Läser nu att liften bara är för hotellets gäster, så det kanske är det du menar är speciellt med den??? Och det förklarar kanske också varför den inte är utmärkt på Google Maps? Jag visste ju att du varit i Arosa, men hittade ingen ”svängd” liftmarkering när jag kikade på kartan. Och jag hade inget minne av att jag åkt bergbana de gånger jag var där. Men så snålade jag ju också och bodde inte på Grand hotell….!!🤣

Bilagor

• IMG_2412.jpeg
    IMG_2412.jpeg
    189.3 KB · Besök: 32
Precis, Tschuggen Express! Privat lift för Tschuggen Grand Hotels gäster upp på den lilla kullen Tschuggen. Zoomar man på google så dyker iaf dalstationen och namnet upp. Syns däremot inte på pistkartan. På bättre kartor är den så klart inritad.
Nöjde mig med ett lite billigare hotell, mer ”down town”. 😄
Din tur då @Hawk100

Då fortsätter vi med spårbunden trafik men med lite mindre höjdskillnad än i föregående bild.
Var är den här bilden tagen?
(Jag önskar lite mer precist svar än bara i vilken stad det är…)
1694852978705.jpeg

inte rätt än så länge...
Ledtråd - här finns också en gubbe men inte den mest kända.
Ny ledtråd:
Den här gubben kanske gillar att flippa burgare.

Kända gubben är väl Hoburgsgubben. Så någonstans på Sudret. Har bättre koll på norra delarna.
Edit: Hoburgen heter det så klart, iaf fyren.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp