Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Punta Jolanda är det. Synnerligen svårt att åka förbi den uteserveringen utan att ta en bäss när man kommer upp med liften. Bra läge, fina vyer över både berg och dalgång.
Visa bilaga 26028
Mycket snö på den bilden.
Annars kan jag bara minnas att alla bilder från Monte Rosa Ski som jag har sett här på forumet har snöbrist. Var på väg dit en gång på 90-talet när jag orkade köra bil så långt, men det blev tyvärr aldrig av.
En synnerligen trevlig placering av ”Hütten“ (eller heter väl Refugio där?) där på kammen.

Mycket snö på den bilden.
Annars kan jag bara minnas att alla bilder från Monte Rosa Ski som jag har sett här på forumet har snöbrist. Var på väg dit en gång på 90-talet när jag orkade köra bil så långt, men det blev tyvärr aldrig av.
En synnerligen trevlig placering av ”Hütten“ (eller heter väl Refugio där?) där på kammen.
Jo, betydligt sämre snöläge när vi var där under ett sportlov. Dåligt med snö och kvalitén var betong. Precis överallt. De breda laggen fick läggas undan till förmån för hyrda pistraketer.
Pratade med några norrbaggar som hade hyrt guide och deras upplevelse blev, föga överraskande, betong. 🫣

Verkar vara lite mer osäkert i de där delarna. När det är föhn och südstau kan de ju få metervis på några dagar, men sen kan det vara kruttorrt i en månad eller mer. Från ikväll verkar det dra på rejält på sydsidan, men lite mer österut. Se hur långt ner det blir snö...
Var är den här bilden tagen?
IMG_4087.JPG

Jag fortsätter på @STORPOTATEN ’s tema med trevliga Hütten-stopp i backen.🍻
Och jag håller med om att en Weißbier smakar bäst i solen!
Här är också ett härligt depåstopp, dock föredrar överklasspubliken här att beställa dyra vinflaskor och att sedan avsluta med stora latte-koppar och cupcakes (vi nöjde oss med kaffe och cupcake).
Vad heter det här ”depåstoppet”?
1695286774474.png

Han har nog stulit en Inertial GPS steering control unit från en HIMARS och monterat in i dräkten.🚀:unsure:
Jag funderade på vad som skulle hända om blosset hade satt fyr på dräktens vingar…

När man googlar på dödsrisker med wingsuit påstås 1 av 500 hopp leda till döden (dvs. 0,2%). På basejump sägs det vara 0.04% per hopp så 1 av 2500 hopp. Om detta stämmer verkar ju ekorrdräkt vara svinfarligt och basejump jättefarligt. Dödsrisken med wingsuit på natten med fackla är nog inte uträknad ännu. Det är nog ganska farligt. :-)

När man googlar på dödsrisker med wingsuit påstås 1 av 500 hopp leda till döden (dvs. 0,2%). På basejump sägs det vara 0.04% per hopp så 1 av 2500 hopp. Om detta stämmer verkar ju ekorrdräkt vara svinfarligt och basejump jättefarligt. Dödsrisken med wingsuit på natten med fackla är nog inte uträknad ännu. Det är nog ganska farligt. :)
Härregud! Om man vill hoppa med wingsuit, så, då är det klokast att sluta hobbyn snart efter 400 hopp, eller senast efter 450 hopp?

Härregud! Om man vill hoppa med wingsuit, så, då är det klokast att sluta hobbyn snart efter 400 hopp, eller senast efter 450 hopp?
I så fall har du överlevt en dödsrisk på 90%.
Statistiskt har du 50% dödsrisk redan efter 250 hopp.
Tur att jag är höjdrädd så att jag slipper hålla på med sånt….🥲

Tur att jag är höjdrädd så att jag slipper hålla på med sånt….🥲
Men det skulle kunna vara så att det är nybörjarna som oftast dör och sen sker en selektion av de duktigaste ekorrarna. :) Då skulle dödsrisken för varje nytt hopp minska med antalet hopp. Men det är då man kommer på idéer som att hoppa på natten med fackla eller att man kan landa i ett flygplan.

Ja, jag kände igen serpentinvägen. Min förra var ju för lätt, se om den här ger lite mer tuggmotstånd. ;) Var är bilden tagen?
IMG_5750.JPG

Vad gäller han som hoppade med facklorna så är han dessvärre inte med oss längre, olycka vid ett annat hopp från Titlis. ☹️

Så om KaitsuH överlever 500 hopp har han överlevt en säker död? :unsure: Finsk sisu!

Jag skulle påstå att med 0,2 % risk så är risken att dö om man gör 250 hopp ca 39% och om man gör 500 hopp ca 63%.
Enklast är att beräkna chansen att överleva - den är 0,998 upphöjt till antalet hopp. Samt att risken inför varje nytt hopp är 0,2% oavsett vilket hopp det är i ordningen.

Men det var nog det som menades! ;)

Senast ändrad:
@fredw du har rätt att om risken är lika vid varje hopp då spelar det ingen roll i vilken tur i ordningen det är. Men om man tänker sig att hopparen lär sig något varje gång blir det kanske annorlunda. Då skulle dödsrisken kunna minskas om inte detta äts upp av ett ökat risktagande. Hur som helst är det svårt att tänka sig en mindre förlåtande sport för nybörjare.

@fredw du har rätt att om risken är lika vid varje hopp då spelar det ingen roll i vilken tur i ordningen det är. Men om man tänker sig att hopparen lär sig något varje gång blir det kanske annorlunda. Då skulle dödsrisken kunna minskas om inte detta äts upp av ett ökat risktagande. Hur som helst är det svårt att tänka sig en mindre förlåtande sport för nybörjare.

Visst, det vara bara baserat på det givna exemplet med 0,2 % risk på gruppnivå. Där nog en sådan faktor som du tar upp iofs delvis blir inräknad.

Ja, fin bild Kalle! 😄

Bra spanat! Pfäfers ovanför Bad Ragaz i Rhendalen. Drygt 25 grader där i dag tack vare föhn, vinodlarna nog glada. I bakgrunden Falknis och Lichtensteins högsta berg, Grauspitz.

Din tur @Snowgod
Man hittar riktigt fina cruisingpister i Bad Ragaz. Jag tror t.o.m. att @PisteCarver skulle uppskatta dem även om han kanske vill ha dem ännu längre….
Och på Pizolsidan finns lättillgänglig off-pist precis skiers left om systemet som passar den som är lite ny på skogsåkning och ”pillows”, med en stig/skogsväg som leder direkt tillbaka till pisten/liften.
Litet system men värt en dag om man har tid över….

Man hittar riktigt fina cruisingpister i Bad Ragaz. Jag tror t.o.m. att @PisteCarver skulle uppskatta dem även om han kanske vill ha dem ännu längre….
Och på Pizolsidan finns lättillgänglig off-pist precis skiers left om systemet som passar den som är lite ny på skogsåkning och ”pillows”, med en stig/skogsväg som leder direkt tillbaka till pisten/liften.
Litet system men värt en dag om man har tid över….
Jag var på väg att åka dit sista dagen under skidresan i februari förra året, men valde Davos Rinerhorn i stället pga de hade mycket mer snö. Man ser Bad Ragaz systemet väldigt tydligt när man kör förbi på motorvägen nere i dalen.
Säsongen 21/22 var helt knas i hur ojämnt snön fördelades. Vi bodde i Filisur på Hotel Grischuna som ligger direkt på perongen för tågen som går till St Moritz och Davos, och vi hade tänkt besöka St Moritz. Men St Moritz hade knappt snö så att bergen var vita medan Davos Parsenn bara ett stenkast fågelvägen därifrån hade 250 cm, så det blev Parsenn. Och där blev det veckans bästa puderåk i Kaiserwetter.☀️❄️:)

Davos Rinerhorn kan jag rekommendera, stora fina ytor och väldigt lite folk. Ligger långt ifrån själva Davos och har egentligen bara prefixet gemensamt. Och tåget stannar intill äggliften.

Davos Rinerhorn kan jag rekommendera, stora fina ytor och väldigt lite folk. Ligger långt ifrån själva Davos och har egentligen bara prefixet gemensamt. Och tåget stannar intill äggliften.
Långt och långt, men allt är ju relativt. Davos ligger ju väldigt utdraget i dalen. Bor man i Davos Platz nära sjukhuset tex är det ju inte mycket längre än till Parsenn. Går även buss direkt från stan som hjälper med turtätheten, och fler hållplatser än tåget så klart.
Finns även ett antal turer att göra från toppen av Nüllischliften, och mittemot på andra sidan dalen.

Långt och långt, men allt är ju relativt. Davos ligger ju väldigt utdraget i dalen. Bor man i Davos Platz nära sjukhuset tex är det ju inte mycket längre än till Parsenn. Går även buss direkt från stan som hjälper med turtätheten, och fler hållplatser än tåget så klart.
Finns även ett antal turer att göra från toppen av Nüllischliften, och mittemot på andra sidan dalen.
Nja, men det är inte i Davos, det är en egen liten ”håla” i dalen 5 km därifrån.

Lite reklam för Rinerhorn, inte mycket konkurrens om snön. :)
1695325101047.jpeg

Gösses va de rätt
Då blir jag gladare än Hudik 😄

Var e vi nu och lägger första spåren?
Kan ha haft den innan. Det finns för å nackdelar med välvallat minne

Bilagor

• 20230311_122552.jpg
    20230311_122552.jpg
    748.8 KB · Besök: 82
Tillbaka
Topp