Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Då tar jag ett till skidområde sett på håll. Man kan se en toppstation i cirkeln. Vad heter skidområdet?
IMG_5780.JPG

Toggenburg-Chäserrugg / Alt St. Johann?
Det gick ju snabbt som tusan. (y)Bilden tagen vid Tierwis på Säntis. Jag hade en ledtrådsbild redo, bjuder på den. Tagen från andra hållet och där man ser fler av Churfirstens sicksack-toppar sticka upp. Berget med toppstationen i första bilden i princip mitt i bild.
IMG_5720.JPG

Se var vi hamnar med @PisteCarver den här gången. :)

Senast ändrad:
Se var vi hamnar med @PisteCarver den här gången. :)
Det gick ju inte så bra för dig på den förra bergsspaningen, så du får en ny chans.;)
Vi får se om du klarar av att slå @STORPOTATEN .....:unsure:
Namnge högsta bergstoppen i bilden.
Någon mer som vill vara med i titelmatchen?
Annars, sekonderna lämnar ringen....
1696522143113.png

Här en bild när jag hade oturen att vara i fel luftlager, meteorologen på TV förklarade att det var luftmassa som kommit från Kanada och därför full med partiklar från skogsbränderna. Så inget storslaget panorama synligt trots i övrigt torr luft, får åka tillbaka en annan gång… Till frågan: vad heter byn nere i dalen?
1696529677015.jpeg

Här en bild när jag hade oturen att vara i fel luftlager, meteorologen på TV förklarade att det var luftmassa som kommit från Kanada och därför full med partiklar från skogsbränderna. Så inget storslaget panorama synligt trots i övrigt torr luft, får åka tillbaka en annan gång… Till frågan: vad heter byn nere i dalen?
Visa bilaga 26383
Hann inte med i svängarna där, så jag får väl försöka på denna istället - Muotathal?

Det var snyggt spanat! Tagen från kammen i Hoch-Ybrig. I diset till höger anar man Fronalpstock vid Stoos.

@STORPOTATEN igen
Tänkte först det var kammen ovan just Stoos, tyckte det påminde om den. Men stämde ju inte med byn, så det fick bli "grannkammen". (y)

Tillbaks till arkivet. En ung Potat bland stora berg, vad heter toppen bakom Ungpotaten?
1696532820207.png

Får det inte riktigt att stämma, men jag säger Mount Cook NZ ?

Annars är det ganska likt Dom sett från Saas Fee, men det är ju fel.

Det är The Footstool 2764m, inte ett av de högre på NZ och inte lätt att hitta. Enorma glaciärer i förhållande till höjden. Måste komma mycket nederbörd under vintern där.
Precis, och nästa ledtråd hade ju varit att det handlar om en möbel. ;)
Näe, inga superhöjder på bergen, men de ser onekligen mäktiga ut!!

Och Mount Cook var det ju inte, men vi bodde i Mount Cook village som ligger bra till för sköna vyer. 👆
1696585139059.png

Det är fredag, det är @PisteCarver och det blir dans?

Precis, och nästa ledtråd hade ju varit att det handlar om en möbel. ;)
Näe, inga superhöjder på bergen, men de ser onekligen mäktiga ut!!

Och Mount Cook var det ju inte, men vi bodde i Mount Cook village som ligger bra till för sköna vyer. 👆
Visa bilaga 26390

Det är fredag, det är @PisteCarver och det blir dans?
Vi får se, nu är det lunch, och i em har jag några viktiga möten så ni får ge er till tåls.
Onekligen en vacker bild den sista! 🏔️(y)

Särskilt sydön lär vara väldigt fin. Möjligen bär det av dit nästa år! Elbil, tåg eller buss, det är frågan... ;) :unsure:

Visa bilaga 26391
Det är så långt ifrån Sverige som man kan komma på den här planeten. Om du flyger och fiser ut CO2 ända dit så kommer topplocket att gå på två andra medlemmar på det här forumet. Segelbåt med medhavd lådcykel blir bäst!⛵🚲;)

Särskilt sydön lär vara väldigt fin. Möjligen bär det av dit nästa år! Elbil, tåg eller buss, det är frågan... ;) :unsure:

Visa bilaga 26391
Ja, den är synnerligen vacker! Bara synd att jag på den tiden inte förstått tjusningen med flugfiske. Så nu måste jag ju tillbaks.... Var det segelbåt och lådcykel vi sa?

OK.... @STORPOTATEN och övriga....
.....nu jävlar blir det RETRO FRIDAY!:devilish:🤘🎸🎶🔊⚡

När jag tog den här suddiga bilden med min Kodak Instamatic så var jag bara en liten påg. Det fanns modellen med ☀️och ☁️ inställning på objektivet, och det fanns den "helautomatiska" (fast fokus och bländare) modellen som jag hade.

Som vanligt så söker jag den skidort där jag tog bilden och det årtal som jag tog bilden. Alla nödvändiga ledtrådar finns i bilden och i musiken.
God jakt!
1696595635325.png

Senast ändrad:
Det vore något det, efter allt han skrivit om Saalbach här. 😅
Hochkrimml?
Jag svär med min högerhand lagd på den heliga ADAC Ski Atlas utgåva 1986 att jag aldrig har varit i Saalbach!😄
Krimml var orten och Hochkrimml (Gerlosplatte) var skidområdet.
Medan min fisksoppa är uppäten så har jag fortfarande Riesling i glaset, ur högtalarna strömmar tonerna av Tina Turners’ Beyond The Thunderdome, och Maestro Kalle tar oss vidare genom fredagskvällen….

Snödjup

Tillbaka
Topp