PisteCarver
Aktiv medlem
Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)
Nej, det är tyvärr fel, det är ju i ditt favoritland.Iglu bar i Sölden ser det ut som. Har inte varit där själv men ser trevligt ut.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är tyvärr fel, det är ju i ditt favoritland.Iglu bar i Sölden ser det ut som. Har inte varit där själv men ser trevligt ut.
Å faan, har du varit i Sulden!!!
Har du missat det?Å faan, har du varit i Sulden!!!
Det läste jag om i ÅS för mååååånga år sedan och har alltid tänkt att jag ska ta mig dit någon gång…..
Hur var det där????
Tack för ”recensionen”! Det låter som Sulden kan få hamna lite längre ner på min ”att göra-lista”….. Alltid lurigt när man bara utgår från reportage i tidningar, eftersom de väldigt sällan skriver några negativa resereportage.Har du missat det?
Jag har ju haft med rätt mycket därifrån, var där i februari. Även skrivit lite kortrecensioner när några har frågat.
På pistkartan ser det ganska spännande ut, skidåkning på tre olika berg som hänger ihop liftmässigt, högsta åkning och storlek på skidområdet ungefär som Hintertux. Men i Sulden är det mäktigare och högre berg runtomkring, terrängen mer bulig, kuperad och stenig. Jag kunde utifrån mina ögon inte se någon lämplig terräng för pistnära offpist (finns kanske sådant bortom vad jag kunde se, ingen aning. Det var inte så mycket snö när vi var där heller.), här är Hintertux överlägset Sulden. Piståkningen är också mycket bättre i Hintertux.
Alppanoramat och utsikten mer är imponerande i Sulden än någonstans i Österrike. Jag och frun var där en dag, skulle bara återvända för en dag om jag ändå var i närheten, inte värt en hel semesterresa.
Nu var det kul att ha varit där, som ung påg kommer jag ihåg synen av den mäktiga Ortlergruppen på avstånd, när jag var med mamma, pappa och brorsan på skidsemester i San Valentin a.d. Haide.
Den typen av terräng åker jag inte offpist i, och det förklarar nog varför jag inte såg någon ”offpist-terräng” där. Terrängen runt de övre liftarna Schönlauf I och II är väldigt bulig, kuperad och stenig, vilket syntes extra tydligt den förra snöfattiga säsongen. Nedanför Madritschhütte är det ganska platt.Sulden: Jag har bara åkt en dag, men upplevde att det vara ganska stora ytor för offpist. Om man kollar på pistkartan som var uppe, rännorna till vänster om pist 7 var rätt feta. Väldigt lätt att nå. Men brant nog för att inte locka för många. Sedan fanns det stora ytor precis bredvid pisten. Vi hade bra med snö.
Ja undrar hur de har tänkt området under den nya Lärmstange-liften i Hintertux, om det ska vara en sorts lavinsäkrat "skiroute-område" eller om det också ska pistas nånstans. Området är både långt och brett och trevligt på alla sätt, lägg därtill de snällare opistade ytorna mellan släpliftarna ovanför. Bild nedan med gamla liften (ej för tävling...)Om jag igen jämför med Hintertux som är ett område med ungefär samma åkhöjd och storlek, så finns det mycket större och slätare åkytor där.
Lärmstange är brantare än vad det ser ut på den bilden. Den pistas aldrig och blir puckelpist på naturlig väg. Nu ska man också tillägga att många säsonger öppnar den inte alls, för 100 år sedan var det glaciär här och underlaget är extremt stenigt och det krävs mycket snö.Ja undrar hur de har tänkt området under den nya Lärmstange-liften i Hintertux, om det ska vara en sorts lavinsäkrat "skiroute-område" eller om det också ska pistas nånstans. Området är både långt och brett och trevligt på alla sätt, lägg därtill de snällare opistade ytorna mellan släpliftarna ovanför. Bild nedan med gamla liften (ej för tävling...)
Visa bilaga 26752
Lärmstange är brantare än vad det ser ut på den bilden. Den pistas aldrig och blir puckelpist på naturlig väg. Nu ska man också tillägga att många säsonger öppnar den inte alls, för 100 år sedan var det glaciär här och underlaget är extremt stenigt och det krävs mycket snö.
Bilden nedan tog jag sommaren 2021.
Följ Hintertux interaktiva pistkarta kontinuerligt i vinter och jämför när Lärmstange nerfarten öppnar jmf med övriga nerfarter. Vissa säsonger har den inte öppnat alls. Hintertux är ändå känt för att få mycket snö.Håller med, det är tidvis brant. Men man kan stiga in från pisten från en massa olika nivåer, och på vintern tror jag att pucklarna "snöar över" ganska ofta. Nu har du väl typ 100x mer erfarenhet av detta område än jag, men kanske du mer refererar till höst- och sommaråkningen?
Har faktiskt bara åkt där på riktigt en gång (i vecka 9 tror jag), men då var det så fint att jag längtar dit nu...
Jag var litet förundrad över en tidigare kommentar att man borde ha minst tre meter snötäcke för att åka här. Men det borde väl vara säkrare för skidbelagen att åka på en snöbeklädd stensluttning än på de gräs/grus/jordåkrar som typiskt utgör pistunderlag på lägre höjd? Och nog lägger sig snön snabbare i tjocka lager på denna typ av kalla stenhällar än på en höstblöt oklippt gräs-äng? Längre upp, mellan Kaserer-liftarna, minns jag fler "hajfenor" som stack upp. Där förstår jag problemet bättre.
Visa bilaga 26754
Följ Hintertux interaktiva pistkarta kontinuerligt i vinter och jämför när Lärmstange nerfarten öppnar jmf med övriga nerfarter. Vissa säsonger har den inte öppnat alls. Hintertux är ändå känt för att få mycket snö.
Tycker de här åken ser intressanta ut på kartan. Men kanske bäst att ha med en lokal guide för att hitta ner säkert?Sulden: Jag har bara åkt en dag, men upplevde att det vara ganska stora ytor för offpist. Om man kollar på pistkartan som var uppe, rännorna till vänster om pist 7 var rätt feta. Väldigt lätt att nå. Men brant nog för att inte locka för många. Sedan fanns det stora ytor precis bredvid pisten. Vi hade bra med snö. Som jag ser det är nackdelen med Sulden är att det allmänt är ganska torrt i den här delen av Alperna, jämfört med exempelvis området mellan Andermatt - Ahlberg - Sölden. Men det är inget unikt för just Sulden, finns många andra skidorter med mer sol än snö. Hit åker man på prognos.
Ibland har det ju andra anledningar än snöläget. I Grindelwald finns det (tror den fortfarande är utritad) en svart pist ner under Gummi-liften på pistkartan. Aldrig sett den pistad, men klagade inte för det blåser alltid in rejält med puder där så man kan köra varv efter varv.Följ Hintertux interaktiva pistkarta kontinuerligt i vinter och jämför när Lärmstange nerfarten öppnar jmf med övriga nerfarter. Vissa säsonger har den inte öppnat alls. Hintertux är ändå känt för att få mycket snö.
Bergsguide: Det beror ju på vilka preferenser man har? I min värld var det fin lättillgänglig åkning. Skulle inte ens fundera på bergsguide. För någon annan kan det vara läge för bergsguide? All respekt för det valet. Det är inte läge att ramla i början av några av rännorna. Inritat mest skiers right åkte vi inte, så den vet jag ej. Men det är svårare än rakt under liften i Hintertux, därför var det inte puckelpist. Men lättare än Cosmiquen, Marbrée eller andra klassiska offpiståk.Tycker de här åken ser intressanta ut på kartan. Men kanske bäst att ha med en lokal guide för att hitta ner säkert?![]()
Visa bilaga 26755
Ja, vi är nog på olika nivåer skidåkningsmässigt, jag refererar utifrån min nivå (snäll, bred och öppen offpist-cruise).Bergsguide: Det beror ju på vilka preferenser man har? I min värld var det fin lättillgänglig åkning. Skulle inte ens fundera på bergsguide. För någon annan kan det vara läge för bergsguide? All respekt för det valet. Det är inte läge att ramla i början av några av rännorna. Inritat mest skiers right åkte vi inte, så den vet jag ej. Men det är svårare än rakt under liften i Hintertux, därför var det inte puckelpist. Men lättare än Cosmiquen, Marbrée eller andra klassiska offpiståk.
Om man börjar med liftar upp i Sulden finns det fina turer att göra, med väldigt många berghyttor som ligger lättillgängligt i Ortler-massivet. Rekommenderas varmt! Kanske bästa stället i Alperna som jag turat på? Fin, stor terräng som är hyfsat lätt att klara av på egen hand utan guide. De flesta är italienare som går utan guide, till skillnad mot andra ställen i Alperna med svårare terräng där de flesta går med guide. Det var därför vi var bara en dag i Sulden, fortsatte med turande mellan hyttor. Amerikansk guide som kör turer (men vi såg inga liknade grupper) https://ontopmountaineering.com/trips/ski/europe/ortler-ski-traverse/
Knapp timme kvar, vem tar stafettpinnen?
Funderade just, vilket gäller. Ett dygn från gissningen eller ett dygn från bekräftelse att det var rätt?Knapp timme kvar, vem tar stafettpinnen?![]()
Tänkte samma, och utgick från bekräftelsen... Så nu är det fritt fram.Funderade just, vilket gäller. Ett dygn från gissningen eller ett dygn från bekräftelse att det var rätt?![]()
Jag tänker "Smoke on the water". Lac Leman i närheten av Vevey typ?Jag har ju varit lite frånvarande i veckan, så tar chansen...
En lätt en, vad heter sjön?
Visa bilaga 26767
Mellan Vevey och Lausanne tror jag, drev röken ända dit? Föredrar ju att kalla den Genfersee förstås.Jag tänker "Smoke on the water". Lac Leman i närheten av Vevey typ?
Vilket klassiskt åk är vi på väg till här? Egentligen flera, men vilken som helst av dem duger.Mellan Vevey och Lausanne tror jag, drev röken ända dit? Föredrar ju att kalla den Genfersee förstås.
Din tur @STORPOTATEN
Tack, hade ingen aning om den referensen/texten…Jag tänker "Smoke on the water". Lac Leman i närheten av Vevey typ?
Jaja javisst. Knappast det officiella namnet, men ok.Haddocks colouir??
Rätt!! Din tur!!Belle Plagne enligt Google
Men säger mig inget![]()
Där har man ju åkt förbi många gånger tänkte jag och trodde det var hamnen precis innan Jönköping. Men det var ju fel visade det sig.Humm
Första bilden som kom upp med mkt smält snö
Var e jag?
Ok, kommer med ytterligare en åkbild från arkivet. Vad heter detta legendariska åk, som säkerligen många på detta forum åkt?Japp
Den va inte något å bita den heller
Bring it on, Large potatoes
Kom igen nu @KaitsuH , det är nära men bättre kan du!St. Anton Schindlerkar?
Njaaaeee.....var står jag när jag tar bilden?Schindlerkar, eller Schindlergrat, jag tror de är samma åk?
Mattun, eller Mattunjoch, är vad jag är ute efter! Dvs, dalen bredvid Schindlergrat/kar.Mattun från Kapall?